تعامل سینما و بازی‌های رایانه‌ای نیازمند سرمایه گذاری دولت است

کارگردان مجموعه تلویزیونی تبریز مه آلود با اشاره به ضرورت برقراری تعامل مناسب میان بازی‌های رایانه‌ای و سینما گفت: تعامل سینما و بازی‌های رایانه‌ای نیازمند بستر سازی مناسب و تقویت زیر ساخت‌ها است.

محمد رضا ورزی در گفت و گو با کمیته اطلاع رسانی نخستین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران افزود: متأسفانه در کشور ما تعامل میان این دو حوزه بر خلاف سایر کشورها جدی گرفته نشده است و برقراری چنین تعاملی نیازمند بستر سازی مالی و فنی است.

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه چنین تعاملی در وهله نخست نیازمند حمایت های مالی از سوی دولت یا بخش خصوصی است، گفت: برگشت سرمایه و سوددهی در هر کاری به ویژه سینما از اهمیت بسیاری برخوردار است اما با توجه به اینکه در تعامل میان دو حوزه سینما و بازی، تهیه کنندگان یا به عبارت دیگر سرمایه گذاران، زیاد از برگشت سرمایه خود مطمئن نیستند، ترجیح می دهند سرمایه گذاری نکنند.

کارگردان فیلم ابراهیم خلیل الله اضافه کرد: با این شرایط، وجود حمایت های دولتی برای ایجاد این تعامل بسیار ضروری است و پس از روی روال افتادن کار، دولت می تواند به تدریج دخالت های حمایتی خود را کاسته و کا را به بخش خصوصی واگذار کند.

ورزی تصریح کرد: برای اینکه کاری بتواند سود کند و رونق یابد، باید خریدار و یا به عبارتی مخاطب داشته باشد که در حوزه بازی های رایانه ای با وجود بازی های خارجی با کیفیت و ارزان قیمت، پیدا کردن مخاطب قدری دشوار است.

 بنابراین بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی بخش گیم در کشور باید با انجام کارهای پژوهشی مانند نیازسنجی مخاطبان ایرانی که سه گروه سنی کودکان، نوجوان و جوانان را شامل می شود، نیازهای این سه قشر را شناسایی و در اختیاز تولید کنندگان قرار دهد.

این فیلمساز افزود: تولید کنندگان بازی های رایانه ای نیز می توانند با در اختیار داشتن نیازهای مخاطبان خود به تولید بازی های برگفته شده از تاریخ و افسانه های ایرانی که برخی از این داستان ها به فیلم نیز تبدیل شده، اقدام کنند و در اختیار مخاطبان قرار دهند.

کارگردان مظفرنامه ادامه داد: تولید بازی های رایانه ای با اقتباس از فیلم های تاریخی زمانی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد که جذابیت های موجود برای یک بازی و اصول حرفه ای در تولید آن بازی رعایت شده باشد تا نسل امروز به تولیدات خارجی که سراسر فساد است، روی نیاورند.

ورزی تصریح کرد: همچنین بنیاد ملی بازی های رایانه ای می تواند با برگزاری جلساتی با حضور فعالان عرصه گیم و اهالی سینما، راهکار های برقراری تعامل میان این دو حوزه را بررسی کند.

نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از 8 تا 12 اردیبهشت ماه امسال در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.