آغاز رده بندی سنی محصولات فرهنگی کشور های اسلامی در امارات متحده عربی

نظام رده بندی سنی محصولات فرهنگی کشورهای اسلامی (Esra) که توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است، بزودی در امارات متحده عربی نیز اجرا خواهد شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از سایت برگزار کننده نمایشگاه بازی های رایانه ای خاور میانه در دبی، نظام رده بندی سنی محصولات فرهنگی کشورهای اسلامی (Esra) که توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نمایندگی از جمهوری اسلامی در نمایشگاه GameExpo 2010 ارایه شد، بزودی در امارات متحده عربی آغاز خواهد شد.

سازمان Index به عنوان برگزار کننده نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای خاور میانه قرار است با همکاری و توافق بنیاد ملی بازی های رایانه ای این نظام را در دبی بزودی اجرا کند.

"انص المدنی" نائب رئیس این سازمان در کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت:

هدف ما به عنوان سازمان دهنده این نمایشگاه استنتاج ارزش های اسلامی و محافظت از فرزندان و به طور کلی جامعه اسلامی است. قصد داریم با انجام این نظام، تولیدکنندگان و ناشران بازی را تشویق به استفاده از سیستم اسرا کنیم.

وی همچنین طراحی و تدوین نظام رده بندی سنی محصولات فرهنگی کشورهای اسلامی را یک ضرورت دانست و با قدردانی از بنیاد ملی بازی های رایانه ای، افزود: این نظام ناشران را قادر می‌سازد تا ماهیت جامعه اسلامی و جوانب مختلفی که اسلام روی آن تأکید دارد را بشناسند.

نائب رئیس سازمان index همچنین عنوان کرد: این نظام به عنوان شاخص، می تواند مورد استفاده بازی سازان در سراسر جهان قرار گیرد تا از طریق آن، بتوانند تولید بازی را با سنت ها و ارزش های اسلامی تطابق دهند و در نتیجه از تولید یک بازی مغایر با ارزش های اسلامی جلوگیری کنند.  

دکتر بهروز مینایی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: رویکرد اسلام بر اساس فطرت بوده و مهمترین گرایش های فطری، حس حقیقت جویی، فضیلت، خیرخواهی، خلاقیت و ابداع هستند.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین افزود: متخصصان در حوزه های: مذهب، روانشناختی، روانشناسی آموزش، جامعه شناسی خانواده، روانشناسی احساس، خانواده درمانی و تکنولوژی آموزش در بنیاد ملی بازی های رایانه ای این نظام را تدوین کرده اند.

دکتر مینایی همچنین با اشاره به روند جمع آوری و تحقیق در مورد نظام رده بندی سنی محصولات فرهنگی کشورهای اسلامی گفت: مطالعه و تحلیل نظام رده بندی بازی های رایانه ای در دیگر کشورها، بررسی محتواها در آن نظام ها و کاربردهای انها، استخراج محتوی بازی ها، تهیه محتواها در 7 بخش اصلی، تعریف گروه های سنی و ارائه نقاط قابل تمایز، بررسی سطح و نوع ارتباط هر محتوا با گروه سنی ، و نهایتاً طراحی فرآیند و تعریف رده سنی بازی های رایانه ای، مراحل مختلفی هستند که تدوین این نظام طی کرده است. همچنین نظام رده بندی سنی محصولات فرهنگی بر اساس فرهنگ، جامعه و ارزش های خاص کشورهای اسلامی طراحی شده است.

لازم به یادآوری است بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نمایندگی از جمهموری اسلامی امسال برای سومین بار به عنوان مهمترین تولید کننده منطقه خاور میانه در عرصه بازی های رایانه ای در نمایشگاهGemeExpo  شرکت کرد و با رایزنی و تعامل با کشورهای اسلامی پیشنهاد راه اندازی نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای کشورهای اسلامی را مطرح کرد که از سوی نمایندگان رسانه های کشورهای مسلمان و برگزارکنندگان این نمایشگاه مورد استقبال قرار گرفت.

نمایشگاه بازی های رایانه ای خاورمیانه 8 الی 10 آذرماه در دبی برگزار شد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای با 18 بازی ایرانی در این نمایشگاه حضور داشت.

سایت رسمی نمایشگاه بازی های رایانه ای خاورمیانه

منبع خبر