رونمایی از اولین بازی فاخر ایرانی؛گرشاسپ برگزار شد

 همزمان با روز ملی کیفیت و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای و جمعی از تولید کنندگان و علاقه مندان به این عرصه از اولین بازی رایانه ای فاخر ایرانی گرشاسپ در تالار اندیشه حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در این نشست که اجرای آن برعهده رضا رشیدپور بود، بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: در سال همت مضاعف و کار مضاعف و در روز ملی کیفیت، با کیفیت‌ترین بازی ایرانی رونمایی می‌شود و «گرشاسپ»، نقطه عطفی برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای داخلی به شمار می آید.

وی با اشاره به توانمندی های جوانان ایرانی خاطرنشان کرد: بازی گرشاسپ،  از اول تا آخر تولید، توسط فرزندان ایران زمین طراحی شده و نکته مهمی که در این چرخه تولید وجود دارد، عدم استفاده این بازی از موتورهای رایج در دنیا و تکیه بر برنامه‌نویسی توسط برنامه‌نویسان داخلی است.

مینایی با اشاره به روند تولید و همراهی و همدلی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در تولید این بازی افزود: به انتها رساندن تولید این بازی کار سخت و طاقت‌فرسایی بود. سه سال پیش آقای فصیحی مدیر این پروژه به بنیاد آمدند و تلاش طاقت‌فرسایی را با دوستانشان شروع کردند تا نقطه‌های کور این موضوع را حل کنند. دوستانی که در این پروژه همکاری کردند زحمات زیادی کشیدند تا این بازی تولید شود..

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بنده نه به دلیل این که بازی گرشاسپ کیفیت بالایی دارد بلکه به دلیل این موضوع که تمام این بازی در ایران تولید شده است به بچه‌های گروه تولید تبریک می‌گویم

وی افزود: تاکید ما به جوانان و مخصوصا آنهایی که می‌خواهند بازی تولیدی خود را به خارج از کشور ارسال کنند این است که به سمت بازی‌های آنلاین بروند. در حال حاضر 46 درصد از ترافیک اینترنت در دنیا را بازی‌های آنلاین شکل می دهند و ما امیدواریم بتوانیم با همکاری آموزش و پرورش که بیشترین طیف مخاطب را دارد به سمت آموزش آنلاین برویم..

مینایی در پایان سخنانش گفت: بازی‌های رایانه‌ای هیچ طیف خاصی را نمی‌شناسد، درست است که طیف اصلی ما جوانان و نوجوانان هستند ولی ما برای تمام گروه‌های سنی قصد تولید این نوع از بازی ها را داریم.

در ادامه این نشست امیرحسین فصیحی در خصوص پروژه گرشاسپ، گفت: این پروژه با فعالیت دو نفره از مهر 85 تشکیل شد و تا دو سال هفت نفره دنبال شد و قرار نبود این پروژه در ژانر اکشن تولید شود، ولی بعدها در این ژانر تولید شد. درحال حاضر هسته اصلی این پروژه 14 نفر است ولی 44 نفر از دوستان ما در حال کار بر روی این پروژه هستند.

فصیحی در ادامه افزود: پروژه گرشاسپ چالش‌های زیادی داشت و اولین چالش بحث روایت داستانی ما در خصوص اساطیر بود؛ دومین چالش بحث هنری کار بود. این بازی یک بازی فانتزی است که براساس اساطیر ایران زمین تولید شد.

وی ادامه داد: سومین چالش بحث فنی پروژه بود که نباید از نرم‌افزارهای خارجی استفاده می‌شد. چهارمین چالش نیز به طراحی بازی برمی‌گردد که متاسفانه در ایران کمتر به طراحی با کیفیت اهمیت داده می‌شد و آخرین و شاید مهم‌ترین چالش بحث مدیریت کار بود، زیرا شرکت فن‌افزار شریف تا به‌حال سابقه کار عظیمی مثل گرشاسپ را نداشت ولی تمام بچه‌ها قدرت‌شان را بر روی کار گذاشتند.

فصیحی، گفت: سرمایه‌گذاری در کشور ما روی بازی‌های رایانه‌ای به شدت کم است و سه سال پیش، سرمایه‌گذاری برای این کار نداشتیم که خوشبختانه در سال 88 با بنیاد ملی رایانه‌ای همکاری کردیم تا بتوانیم این بازی را تولید کنیم و این در حالی است که قرار بود سال 88 این پروژه رونمایی شود ولی به خاطر دغدغه ما که همان با کیفیت تولید کردن این بازی بود، تصمیم گرفتیم گرشاسپ را در سال 89 رونمایی کنیم.

فصیحی در انتها، افزود: فرآیند تولید گرشاسپ، بحث علاقه و ایمان گروه به کار بود و در این کار که سه سال طول کشید، حفظ انگیزه مهم‌ترین مساله ما بود.

برنامه بعدی این مراسم اجرای گروه موسیقی بود که میلاد عمران‌لو رهبری آن را برعهده داشت و پس از آن رونمایی بازی گرشاسپ با جلوه های ویژه همراه با موسیقی و گروه نمایشی به شکل جذابی انجام شد..

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از رونمایی از این بازی و دیدن گزارش پشت صحنه تولید این بازی، گفت: سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد، آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد. تیم فن‌افزار شریف از هر نظر گام بلندی را برای کیفیت این بازی برداشته‌اند و مرحله جدیدی را در صنعت بازی‌سازی در کشور ایجاد کرده‌اند..

وی در ادامه افزود: تقدیر و تشکر برای تحمل سختی کار که در طول سه سال انجام شد کم است و می‌دانیم اگر خودباوری و اعتماد به نفس نباشد این جوانان نمی‌توانستند کاری با این کیفیت را تولید کنند..

سیدمحمد حسینی در ادامه با تشکر از مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، گفت: امیدواریم این بنیاد بتواند همکاری‌ خود را برای تولید این گونه بازی‌ها افزایش داده و توانمندی جوانان را شکوفا سازد و جا دارد که با همت جوانان بتوانیم گام‌های بلندتری برداریم..

سیدمحمد حسینی در خصوص بازی گرشاسپ گفت: این بازی برگرفته از گرشاسپ‌نامه است که بعد از شاهنامه در ردیف دوم حماسه‌ای ما قرار دارد و حدود 58 سال پس از شاهنامه سروده شده است و اگر این بازی فقط جوانان را به مجموعه نفیسی همچون گرشاسپ‌نامه توجه داده باشد،کافی است. ولی این بازی هم توجه داده است و هم با کیفیت تولید شده است و امیدوارم مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت بیشتری از این جوانان داشته باشند.

حسینی، گفت: بازی‌های تولید شده در سال‌های پیش، خشن و بی‌کیفیت ظاهر شده‌اند و جوانان ما باید جلوی تولید این‌گونه بازی‌ها را با تولید بازی‌های با کیفیت بگیرند و این میسر نمی‌شود مگر با تبلیغ و اطلاع‌رسانی در خصوص بازی‌های با کیفیتی که تولید شده‌اند.

حسینی در انتهای سخنانش افزود: من از تمام این جوانان تشکر کرده و به آنها دست‌مریزاد و خداقوت می‌گویم و امیدوارم تولید این بازی انگیزه‌ای برای کار و فعالیت بیشتر جوانان ما باشد.

در انتهای این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، مدیر حوزه هنری و قائم‌مقام بنیاد بازی‌های رایانه‌ای هدایای تیم تولید بازی رایانه‌ای گرشاسپ را اهدا کردند و به سه نفر از حاضران در مراسم به قید قرعه 3 دستگاه Xbox اهدا شد.

 گزارش تصویری رونمایی از اولین بازی فاخر ایرانی؛گرشاسپ