بازی محیطی «زرون» اجرا می‌شود

سرپرست یکی از تیم‌های بازی‌سازی جوان و در حال رشد در بندرعباس از شروع پروژه ساخت یک بازی دیجیتال برای دانش‌آموزان که در محیط واقعی انجام می‌شود، خبر داد و گفت این بازی با شروع سال تحصیلی جدید در مدارس مختلف کشور قابل اجرا است.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مصطفی ذاکری باغستانی با اشاره به اینکه تیم 6 نفره آنها از اردیبهشت ماه تولید این بازی را آغاز کرده است، گفت: تیم 6 نفره ما در سال 97 تشکیل شد و همان موقع ایده یک بازی محیطی به اسم «زرون» شکل گرفت و بعد از آن عضو پارک علم و و فناوری بندرعباس شدیم و به طور جدی کار را شروع کردیم. یکی از اهداف این تیم برنامه‌ریزی برای توسعه و انتشار بازی محیطی زرون است که از اردیبهشت ماه آن را به طور جدی آغاز کرده‌ایم. این بازی به صورت فیزیکی و محیطی انجام می‌شود، ولی بازی دیجیتال است و از طریق اپلیکشین، سایت، اسکن کیو آر کد و یا تکنولوژی AR برای دانش‌آموزان قابل استفاده است.

او اضافه کرد: زرون یک بازی محیطی تعاملی است که از دنیای واقعی بعنوان یک پلتفرم استفاده می‌کند و این سبک از بازی‌ها با عنوان Alternative Reality Game یا بازی واقعیت جایگزین شناخته می‌شوند این فرم از طریق درگیری بازیکنان با یک داستان رخ می‌دهد و با توجه به پاسخ آنان تکامل می‌یابد. بازیکنان باید معماهایی را در دنیای واقعی پیدا و حل کنند تا به پایان بازی برسند.

مصطفی ذاکری باغستانی که بازی‌سازی برایش از 25 سالگی و همزمان با دوران دانشجویی‌اش جدی شده با گله از عدم امکانات در بندرعباس برای آموزش بازی‌سازی گفت: امکانات بازی‌سازی در بندرعباس صفر است و من هم دوره‌های آموزشی حرفه‌ای را نگذراندم و از اینترنت دوره‌های آموزشی مختلفی را دیدم که به نظرم بهترین دوره‌های آموزشی است که همه می‌توانند، استفاده کنند و من و بقیه اعضای تیم هم همه همین کار را کردیم. یعنی در بندرعباس اگر کسی علاقه‌مند به یادگیری بازی‌سازی باشد، می‌تواند از همان آموزش‌های موجود در اینترنت پیگیری کند.

او که از کودکی به بازی علاقه داشته و بازی‌های مختلفی را با پلی‌استیشن و ایکس باکس تجربه کرده، از حدود 15 -16 سالگی متوجه علاقه‌اش به بازی‌سازی شده است: آن زمان برنامه‌نویسی بلد نبودم، ولی بردگیم و بازی‌های فکری مختلف تولید می‌کردم. تا اینکه از دوران دانشجویی بازی‌سازی را به طور جدی شروع کردم. برای تولیدکنندگان بازی‌های موبایلی که در حوزه کودک کار می‌کردند، سناریو می‌نوشتم و روی گرافیک بازی‌ها کار می‌کردم.

مصطفی ذاکری باغستانی که خودش طرفدار بازی‌های موبایلی سبک‌های هایپرکژوال است، تا به امروز و همراه هم تیمی‌هایش در تیم زرون 6 بازی اصلی و تعدادی بازی فرعی و آنلاین ساخته‌اند و البته با توجه به علاقه‌اش به بازی‌های جدی تلاش‌هایی در حوزه بازی‌های جدی را نیز دنبال کرده‌اند. اما برنامه اصلی این روزهای این تیم جوان بندرعباسی به سرانجام رساندن پروژه بازی محیطی زرون است تا در مهرماه 1402 در مدارس مختلف کشور و برای دانش‌آموزان اجرا شود.