«در هشتم» تجربه‌ای از ساخت بازی توسط تیمی دو نفره

تیم کوچک و جمع و جور نِکوگیم (neko game) از تیم‌های مرکز رشد بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستند، که در چهارمین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران هم حاضر بودند. این تیم دو نفره در واقع دو دخترخاله هستند که از یک سال پیش و با توجه به رشته تحصیلی دانشگاهی‌شان تصمیم گرفتند که با هم وارد حرفه بازی‌سازی شوند. اتفاقی که افتاد و آنها اولین بازی‌شان با عنوان «در هشتم» که یک بازی اتاق فرار است را ساختند و منتشر کردند و این روزها مشغول توسعه آن هستند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سیما محمدی نماینده تیم نِکوگیم ،آرتیست و دیزاینر و هما فراست برنامه‌نویس و دیزاینر تیم در گفتگویی از تجربه ورودشان به حرفه بازی‌سازی و بازی در دست توسعه‌شان گفتند. در ادامه این گفتگو را بخوانید:

چی شد که سراغ بازی‌سازی رفتید و از کجا شروع کردید؟
 سیما محمدی: من تقریبا از ۱۸- ۱۹ سالگی تصویرسازی و نقاشی کار می‌کردم و دختر خاله‌ام هما هم رشته دانشگاهی‌اش نرم‌افزار بود. باهم تصمیم گرفتیم یک کار مشترک که مورد علاقه‌مان است، راه بندازیم. به این نتیجه رسیدیم که بازی‌سازی کاری است که می‌توانیم در آن از تجربیات‌مان استفاده کنیم. تقریبا از سال ۱۴۰۰ هم شروع به ساخت اولین بازی‌مان کردیم که هنوز در حال توسعه آن هستیم.


در واقع این کار اولین پروژه بازی‌سازی شماست؟
 هما فراست: بله، اسم بازی درحال حاضر «در هشتم» است که در کافه بازار هم منتشر شده و  در حال توسعه‌اش هستیم. «در هشتم» یک بازی اتاق فرار در ژانر ادونچری (ماجراجویی)_ پازلی است که بازیکن باید با حل پازل و معما و استفاده از وسایل هر مرحله تلاش کند به مرحله بعد برود. ما پلتفرم موبایل را برای این بازی انتخاب کردیم. چون دایره مخاطبین بیشتری دارد و نوع ارائه بازی‌هایی در این سبک بیشتر در موبایل است.

برای ساخت یک بازی جذاب و پرمخاطب باید به چه مشخصه‌هایی توجه کرد؟
 سیما محمدی: با توجه به مدت زمانی که ما در حال یادگیری و آزمون و خطا روی کار خودمان بودیم، متوجه شدیم که همه قسمت‌های یک بازی چه دیزاین و آرت یا کدنویسی در جذب مخاطب تاثیرگذار است. اما چیزی که از همه مهم‌تر است داشتن گیم پلی و دیزاین جذاب است. قسمت‌هایی مثل آرت به خاطر دیده شدن می‌تواند به جذب مخاطب خیلی کمک کند ولی مهمترین قسمت همان گیم پلی بازی است.


توسعه بازی در چه مرحله‌ای است؟
هما فراست: این روزها مشغول به‌روزرسانی بازی هستیم تا قسمت دوم آن را زودتر وارد بازار کنیم. البته بین کارها سعی می‌کنیم قسمت اول بازی که قبلا منتشر شده را هم بهتر کنیم.

چرا تیم شما دو نفره است و قصد توسعه‌اش را ندارید؟
سیما محمدی: ساخت هر بازی شامل ۳ بخش مهم آرت، کدنویسی و دیزاین است که ما دو نفر در این 3 بخش تخصص خودمان را داریم. هر دو نفرمان هم خیلی دوست داریم که دیزاین بازی را نیز انجام دهیم. برای همین تقریبا تیم دو نفره‌مان کامل است اما اگر لازم باشد برای بخش‌هایی از بازی مثل انیمیت یا کارهای دیگر کمک بگیریم، حتما دنبال جذب نیروی مورد نظر می‌رویم.

تیم‌های کوچک بازی سازی با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟
هما فراست: مهمترین دغدغه تیم‌های بازی‌سازی در ایران، پیدا کردن سرمایه‌گذار است که تیم ما هم با این چالش مواجه است. پیدا کردن و راضی کردن سرمایه‌گذار، اگر وابسته به نهادی هم باشد باز هم سخت است. چون متاسفانه بیشتر اوقات انتظار انجام کار سفارشی دارند.