ظرفیت استفاده از نظام رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال ایران برای سایرکشورهای اسلامی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دیدار معاون وزیر فرهنگ عراق با جمعی از مدیران فرهنگی کشور گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که دو دهه قبل نظام رده‌بندی سنی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی را طراحی کرده است و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آمادگی تبادل تجربه‌های خود در این زمینه به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و مسلمان را دارد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سید صادق پژمان در دیدار نوفل ابو رغیف، معاون وزیر فرهنگ عراق با جمعی از مدیران نهادهای فرهنگی کشور که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به دو دهه فعالیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بنیاد به عنوان تنها متولی زیست بوم بازی‌های دیجیتال کشور وظیفه سیاستگذاری، ریل‌گذاری، حمایت و نظارت را در این حوزه را بر عهده دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات بنیاد در توسعه زیست بوم بازی‌های دیجیتال، توجه همزمان به رشد این صنعت و کمک به تولید بازی‌های باکیفیت در کنار ترویج و مدیریت مصرف بهینه بازی‌های دیجیتال را از دستاوردهای مهم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برشمرد.
سیدصادق پژمان با اشاره به سهم 25 درصدی مصرف کودکان 3 تا 11 سال در بهره‌گیری از بازی‌های دیجیتال افزود: حساسیت خطیر نسبت به صیانت از حقوق کودکان به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان بازی، لزوم توجه به رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال را مضاعف می‌کند و در این زمینه در کنار تعیین رده‌بندی سنی برای بازی‌ها، کمک به پالایش محتوایی بازی‌های مناسب کودکان از رویکردهای بنیاد است.
او تجربه جمهوری اسلامی ایران در طراحی یک نظام رده‌بندی بومی مبتنی بر ارزش‌های علمی و فرهنگ ملی و دینی را از اقدامات بنیاد طی دو دهه فعالیت خود دانست و گفت: طراحی نظام رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال ایران (اسرا) که در آن بازی‌ها از نظر روانشناسی، تربیتی و ارزش‌های فرهنگ بومی و دینی و همچنین توجه به پیامدهای پیدا و پنهان بازی‌ها رده‌بندی می‌شوند، یکی از نیازهای فرهنگی-رسانه‌ای کشورهای مسلمان است. نظام رده‌بندی سنی ایران با حدود 15 سال سابقه مطالعاتی و اجرا، برای سایر کشورهای اسلامی نیز قابل استفاده است و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آمادگی تبادل تجربه‌های خود در این زمینه به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و مسلمان را دارد. 

او ظرفیت‌های آموزشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه آموزش بازی‌سازی برای توانمندسازی و تربیت نیروی انسانی متخصص را قابل اشاعه و ترویج دانست و تصریح کرد: در زمینه تحول در ساختار آموزشی به‌روزرسانی و استانداردسازی سرفصل‌های درسی در سطوح مبانی و پیشرفته برای مخاطبان دانشگاهی و بخش خصوصی از سوی انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دنبال شده است. با توجه به حضور تعداد زیادی از دانشجویان عراقی در کشورمان، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی بازی‌سازی حضوری و مجازی برای آنها وجود دارد. 
پژمان در پایان 3 پیشنهاد درباره ارائه مدل نظام رده‌بندی سنی ایران به کشورهای اسلامی، ایجاد زمینه‌های همکاری‌های چند جانبه میان ایران و سایر کشورهای منطقه در حوزه تولید بازی‌های دیجیتال و برگزاری رویدادهای مشترک و ایجاد زمینه انتقال دانش و تجربه تدوین شده در حوزه پشتوانه‌سازی نظری و تحقیقاتی در حوزه بازی‌های دیجیتال برای استفاده دانش‌پژوهان عراقی را مطرح کرد.

لزوم راه‌اندازی هفته دوستی کودکان ایران و عراق
نوفل ابو رغیف، معاون وزیر فرهنگ عراق نیز در این دیدار با ارائه پیشنهاد طرح هفته دوستی کودکان ایران و عراق گفت: این هفته دوستی زمینه خوبی برای کودکان دو کشور فراهم می‌کند که با مشاهده برخی کارهای هنری یکدیگر، استعداد و دیدگاه خود را توسعه دهند.
 او افزود: برگزاری هفته دوستی کودکان می‌تواند پیام‌آور صلح و دوستی بین دو ملت شده و زمینه ارتباطات بیشتر را در حوزه فرهنگی فراهم سازد.

ضرورت تشکیل کمیته فرهنگی مشترک
 محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با تاکید بر ایجاد  همکاری‌های علمی و فرهنگی، بر ضرورت تشکیل کمیته فرهنگی مشترک ایران و عراق برای پیشبرد اهداف و ارتقا روابط در حوزه کودک و نوجوان تاکید کرد.
مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسعود نظری‌منش، رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان، از دیگر مدیران فرهنگی حاضر در این نشست بودند که در سخنانی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون راه‌های توسعه همکاری فرهنگی میان ایران و عراق پرداختند.