تغییر ترکیب تیم ملی در «والیبال مدرن»

لیگ ملت‌های 2022 والیبال یک هفته‌ای است که آغاز شده و هفته نخست آن در حالی به پایان رسید که والیبالیست‌های ایران با کسب تنها دو پیروزی در رده یازدهم قرار گرفتند. حالا که تب والیبال به دلیل برگزاری لیگ ملت‌های 2022 حسابی داغ است و طرفداران این رشته، پیگیر برگزاری مسابقات، به ویژه بازی‌های ایران هستند، ما هم سراغ یک بازی والبیالی موبایلی رفته‌ایم که تیم سازنده‌اش این روزها در حال به‌روزرسانی آن هستند تا کاربران خود را بیشتر در حال و هوای مسابقات لیگ ملت‌های 2022 والیبال نگه دارند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازی «والیبال مدرن» یا اسپک سرنوشت که نخستین بار در سال 1395و همزمان با روزهای اوج والیبال ایران و موفقیت‌های تیم ملی کشورمان در لیگ ملت‌های 2016 برای پلتفرم PC ارائه شد و بعدها با توجه به استقبال مخاطبان از بازی‌های موبایلی به پلتفرم موبایل کوچ کرد، این روزها دوباره در حال به‎روزرسانی است تا همزمان با برگزاری لیگ ملت‌های 2022 والیبال، با ویژگی‌های تازه‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل استودیو «دیاکو گیمز» به‌روزرسانی جدید این بازی که تا پایان این هفته عرضه می‌شود، شامل بازیکنان تیم ملی، شبیه‌ساز بازی ملی و اضافه شدن ارز جدید برای پرداخت درون برنامه‌ای کاربران است. با این توضیحات مقدماتی، اگر دوست دارید ماجرای ساخت این بازی و ویژگی‌های آن را بدانید، با ما همراه باشید.

محسن کرامت‌‌لو، مدیرعامل استودیو «دیاکو گیمز» که ساخت بازی «والیبال مدرن» نخستین تجربه او و تیمش در بازی‌سازی بوده، از انگیزه‌های تولید این بازی برایمان گفت که ایده اولیه آن، رویای ذهنی‌شان بود: ساخت بازی در دورانی آغاز شد که تیم ملی والیبال ایران در حال کسب موفقیت‌هایی بود که تا قبل از آن سابقه نداشت و همه جا صحبت از موفقیت‌های آن تیم تکرار نشدنی بود. ما هم دنبال ایده‌ای برای ساخت بازی بودیم و جرقه ساخت این بازی در ذهنمان زده شد. ابتدا ساخت این بازی برایمان یک رویا بود و خیلی دوست داشتیم که با توجه به جو والیبالی جامعه، یک بازی ورزشی با موضوع والیبال بسازیم ولی از لحاظ فنی کار سختی بود، به ویژه که ما هم تجربه ساخت بازی نداشتیم و این کار، نخستین تجربه ‌ما بود. با چند مکعب و یک کره شروع به ساخت نسخه پروتوتایپ کردیم و بعد از چند روز به این نتیجه رسیدم که می‌شود این بازی را ساخت. تجربه تحقق یک رویا، روزهای بسیار عجیبی را برایمان رقم زده بود. هر چند که در ادامه کار با چالش‌ها و مشکلات زیادی مثل ضبط حرکات بازی با موشن کپچر و ضبط صدای گزارشگر مواجه شدیم.

یک گیم پلی پر چالش

به گفته کرامت‌لو این بازی سه بعدی بوده و با یک گیم پلی چالشی طراحی شده است: طراحی گیم پلی چالشی برای یک بازی با موضوع والیبال با در نظرگرفتن ایجاد تعادل بین مهارت و قدرت بازیکن، کار سختی است. پلتفرم موبایل هم این سختی را بیشترکرده بود. از سوی دیگر، بازی باید طوری طراحی شود که برای گروه‌های مختلف سنی از کودک و نوجوان تا میانسال با توجه به سختی و راحتی بازی، جذابیت داشته باشد. از این رو با در نظر گرفتن همه این نکات از همان ابتدا گیم پلی بازی را به گونه‌ای طراحی کردیم که در شروع برای کاربر راحت باشد و به مرور با توجه به کسب تجربه و مهارت و دانستن برخی نکات، بازی بهتری انجام دهد. گرافیک بازی هم یکی از چالش‌های دیگر ما بود. طراحی 12 شخصیت سه بعدی در قالب انیمیشن که دارای حرکات فیزیکی هستند، دست ما را برای بالا بردن گرافیک بسته بود اما تلاش شد تا بهترین چیزی که در توان‌مان بود، ارائه کنیم.

با بهترین نسخه خودمان فاصله داریم

در دنیا بازی‌های والیبالی متفاوتی ساخته شده است اما اینکه این بازی چه ویژگی‌های متفاوتی نسبت به نسخه‌های مشابه خارجی دارد، پرسشی است که کرامت‌لو در پاسخ به آن می‌گوید: به طور کلی جای والیبال در بازی‌های ورزشی خیلی خالی بود و بازی‌های خوب و باکیفیتی در این زمینه ساخته نشده بود. ما از این خلا به عنوان فرصتی برای طراحی و توسعه بازی والیبال مدرن استفاده کردیم. ویژگی‌هایی شامل گزارشگر فارسی، سالنی و 6 نفره بودن بازی به همراه مکانیک‌های اختصاصی در گیم پلی بازی، باعث تمایز این بازی نسبت به دیگر بازی‌های والیبال بود که باعث رضایت کاربران شده است. البته ما می‌دانیم که با بهترین نسخه خودمان هم فاصله داریم.

این بازی برای نخستین بار برای پلتفرم PC طراحی و منتشر شد اما در ادامه، سازندگان بازی با ارزیابی بازار و مخاطب تصمیم گرفتند این بازی را در پلتفرم موبایل عرضه کنند: بازی برای مخاطب ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد رشد بازی‌های موبایلی در ایران بودیم و به همین دلیل ما هم تصمیم به انتشار بازی برای پلتفرم موبایل و سیستم عامل اندروید گرفتیم. این اتفاق بازخوردهای خوبی هم داشت و ما را برای ادامه مسیر مصمم کرد. دلیل دیگرمان برای این تغییر این بود که روند انتشار بازی pc و درآمدزایی از این پلتفرم در ایران خیلی سخت شده و بقا در این پلتفرم برای ما ممکن نبود.

به روزرسانی‌های جدید در راه است

کرامت‌لو و اعضای تیمش که از استقبال کاربران از این بازی در همان روزهای اولیه انتشار آن غافلگیر شده بودند، می‌گوید: تاکنون هم حدود سه و نیم میلیون کاربر منحصر به‌فرد از سری بازی والیبال مدرن استفاده کرده‌اند. حدود یک هفته بعد از انتشار، نصب بازی به بیش از 100 هزار رسید که رقم بسیار خوبی بود.

تیم «دیاکو گیمز» این روزها و همزمان با برگزاری لیگ ملت‌های 2022 والیبال مشغول به‌روزرسانی این بازی هستند تا کابران والیبال مدرن در کوران برگزاری این مسابقات از تجربه انجام این بازی موبایلی والیبالی هم لذت ببرند. البته این نخستین بار نیست که این بازی به‌روزرسانی می‌شود و تیم سازنده‌اش در این سال‌ها امکانات مختلفی برای جذب کاربران بازی به آن اضافه کرده‌اند: ما سعی کردیم گیم پلی بازی را که سخت‌ترین بخش توسعه بازی است، هر مرحله بهتر کنیم. برنامه‌ریزی ما همواره در این مسیر بوده که روندهای مختلف گیم دیزاین را در این بازی داشته باشیم. در طول سال‌هایی که از انتشار این بازی می‌گذرد، بخش‌های متفاوتی شامل مودهای مختلف بازی، سیستم Season pass، تورنمت‌های مختلف و بخش مربیان و بسیاری امکانات دیگر به آن اضافه و کم شدند. تیم فنی ما همچنان روی بازی در حال کار است و سعی می‌کنیم با بررسی داده‌ها و آنالیز رفتار کاربران، بازی را جذاب‌ترکنیم. ارتقا گرافیک و گزارشگر هم در برنامه کاری ما قرار دارد تا در آینده، این بخش بازی هم رشد داشته باشد. ضمن اینکه برای آینده نزدیک، طراحی تورنمنت‌های بیشتر، شبیه‌سازی و مدل‌سازی انیمیشنی بیشتر و نرم‌تر با سیستم Arena در حال انجام است.

ترکیب تیم ملی والیبال در این سال‌ها دچار تغییرات شده و بازیکنانی از آن حذف و نفرات جدیدی اضافه شدند. اینکه در به‌روزسانی بعدی بازی‌ به این موضوع توجه می‌شود، نکته‌ای است که کرامت‌لو آن را تایید کرده و درباره‌اش می‌گوید: این مساله در دنیای بازی‌های ورزشی بسیار معمول است. ما هم در حد توان‌مان سعی می‌کنیم ترکیب تیم‌های ملی را به‌روز نگه داشته و برنامه داریم تا در آینده، به‌روزرسانی ترکیب‌ها و بازیکنان را نیز انجام دهیم.

مخاطب این بازی بیشتر نوجوانان هستند اما همه گروه های سنی می‌توانند این بازی را انجام دهند. ما از کاربر کودک تا دکتر، طلبه، دانشجو و .. را در بازی دیدم و از این بابت خیلی خوشحالیم.

جذابیت‌های بازی با صدای یک گزارشگر محبوب

کرامت‌لو می‌گوید: یکی از ویژگی‌های جذاب بازی والیبال مدرن برای کاربران‌ آن استفاده از کیومرث کرده، گزارشگر سرشناس والیبال کشورمان برای گزارش این بازی است. کیومرث کرده که این روزها در غیاب دیگر گزارشگر سرشناس والیبال یعنی سیدجواد محتشمیان، گزارش بازی‌های ایران در لیگ ملت‌های 2022 را انجام می‌دهد، صدایش روی بازی والبیال مدرن به دل مخاطبان نشسته است: فرصت همکاری با کیومرث کرده برای برای تیم جوان ما خیلی خوب بود. او در نهایت خوش اخلاقی و بسیار حرفه‌ای همراه ما بود و در حین کار، نکات فنی ظریفی را هم به ما گوشزد می‌کرد و بسیار حساس بود که کیفیت کار، قابل قبول باشد. او از اینکه چنین محصولی برای والیبال در ایران در حال توسعه است، خیلی خوشحال بود و تشویق‌مان می‌کرد.

وجود گزارشگر فارسی فضای بازی را برای مخاطب هم بسیار جذاب کرده است. به اعتقاد من بازی بدون گزارشگر، یک بازی بدون روح و غیرطبیعی است و از همان ابتدا این نکته که بازی حتما باید گزارشگر فارسی داشته باشد، برایمان مهم بود.

به گفته کرامت‌لو، بازی والیبال مدرن، رده‌بندی سنی 3+ را دریافت کرده اما علاوه بر مخاطبان نوجوان که بخش عمده کاربران آن را تشکیل می‌دهند، مخاطبانی از گروه‌های اجتماعی و رده‌های سنی دیگر دارد که از آن لذت می‌برند.