حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از توسعه بازارپردازی فرهنگی در صنعت بازی‌های دیجیتال

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور در استودیو بازی‌سازی پاییزان، ضمن گفت‌­و­گو با مدیر و بازی‌سازان این استودیو، از روند فعالیت این مجموعۀ دانش‌بنیان در زمینۀ تولید، نشر، آموزش و ایجاد فرصت‌های شغلی در صنعت بازی کشور اطلاع یافت.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سید صادق پژمان در این بازدید تولید محصولات مکمل از قبیل نوشت‌افزار، اسباب بازی و پویانمایی را از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه و ترویج بازی‌های محبوب دانست و با تأکید بر لزوم توسعۀ بازارپردازی فرهنگی برای بازی‌هایی مانند پسرخوانده و باغ نگار که دارای مخاطب فعال میلیونی هستند، اظهار کرد: این بازی‌­ها می‌­تواند با هماهنگی سایر بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای مورد توجه و حمایت ویژه قرار ‌گیرند تا افزون بر ارتقای کمی و کیفی، به سایر شبکه‌های فرهنگی هنری کشور متصل شوند و ارزش افزودۀ مادی و معنوی مضاعف ایجاد کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به این­که در کنار حمایت‌ از بازی‌سازان، برنامۀ تحول در ساختار آموزشی بنیاد به منظور رفع تنگناهای موجود در زمینۀ تربیت نیروی انسانی متخصص دنبال شده است، افزود: یکی از اهداف کلان تعیین ­شده مطابق با سیاست‌های حاکم بر برنامۀ ملی بازی‌های رایانه‌ای، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای سطح آموزش در حوزۀ بازی‌سازی است. این مهم، در قالب تقویت و ارتقای سطح آموزش و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت بازی‌های دیجیتال و به‌روزرسانی و استانداردسازی سرفصل‌های درسی، در اهداف کلان آموزشی بنیاد دیده شده است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین راهبردهای مجموعۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌های بازی‌ساز و ایجاد فرصت در زمینۀ دسترسی متقابل صنعت و همکاران و حامیان آن به یکدیگر، راه‌اندازی مرکز نوآوری بازی‌های رایانه‌ای در پارک‌های علم و فناوری برای این فعالان در چند نقطۀ کشور است. در این زمینه، انعقاد تفاهم­‌نامه‌‌های همکاری با چند دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری در حال انجام است و به‌زودی، نخستین مرکز نوآوری بازی‌های رایانه‌ای برای بازی‌سازان افتتاح می‌شود.

پژمان با اشاره به تلاش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تأمین سرمایه در گردش بازی‌سازان از طریق تأمین تسهیلات ارزان‌قیمت برای آن­ها، افزود: سعی شده است از راه‌های گوناگون سرمایۀ لازم برای توسعه و ارتقای فعالیت‌ها را برای این صنعت فراهم کنیم و در گام نخست، بر اساس تفاهم با بانک‌ها و صندوق‌های خطرپذیر، تا پایان خرداد 25 میلیارد ریال وام بدون بهره به بازی‌سازان دانش‌بنیان اعطا می‌شود.

از امریکای جنوبی تا روسیه با بازی ایرانی

 در این دیدار محمد زهتابی، مدیر استودیو بازی‌سازی پاییزان با اشاره به فعالیت 13 ساله این استودیو در صنعت بازی‌های دیجیتال گفت: از میان 6 بازی تولیدی ما بازی‌های پسرخوانده و باغ نگار توانسته‌اند جایگاه مناسبی در میان مخاطبان ایرانی و جهانی پیدا کنند؛ به‌گونه‌ای که در فهرست پرفروش‌ترین بازی‌های ایرانی و همواره در رده‌های نخست قرار دارند.

زهتابی با بیان این­که روزانه بیش از 200 هزار بازیکن از مجموعه بازی‌های این استودیو استفاده می‌کنند، افزود: بر اساس تدابیر انجام شده برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی، هم اکنون بیش از 30 درصد مخاطبان ما از خارج کشور هستند و علاوه بر کشورهای روسیه و اروپا، مخاطبان خوبی از افریقای جنوبی، امریکای جنوبی و کشورهای عربی در عرصۀ بین‌الملل داریم.

مدیر استودیو پاییزان، پاندمی کرونا را باعث توجه بیشتر مخاطبان به بازی‌های دیجیتال معرفی کرد و افزود: در دوران همه‌گیری کرونا استقبال افراد از بازی‌های ما بیشتر شده است؛ به طوری که برای فعال نگه داشتن این دفتر به ویژه در حوزۀ پشتیبانی و توسعۀ این دو بازی از حدود 60 همکار استفاده کرده‌ایم.

او افزود: مهم‌ترین چالش و انتظار ما از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ایفای نقش در حوزۀ آموزش بازی‌سازی و نیروی متخصص است تا بتوان به برنامه‌های توسعه‌ای پرداخت. همین طور ورود بنیاد به حوزۀ اطلاع‌رسانی بازی‌سازان ایرانی و رفع موانع تبلیغاتی، از دیگر مطالبات صنعت بازی است که امیدواریم اقدام برای آن، بتواند افق‌هایی نو را برای این عرصه ایجاد کند.

زهتابی گفت: ما بخش مهمی از وظیفۀ تربیت نیروی انسانی را فعلاً خودمان برعهده گرفته‌ایم و بخشی از فضاهای کاری‌مان را به این موضوع اختصاص داده‌ایم که راه‌اندازی مرکز علم و فناوری بنیاد می‌تواند در رفع این تنگناها مؤثر باشد.

در این بازدید، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور در بخش‌های مختلف استودیو پاییزان در جریان روند فعالیت نیروهای جوان شاغل در این مجموعه قرار گرفت. 

در این دیدار سید محمد علی سیدحسینی، معاون حمایت، محمد صادق افراسیابی، معاون نظارت و هدایت فرهنگی، محمد صادق دهنادی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل و لیلا حاجیان، کارشناس معاونت حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز حضور داشتند.