روایت ساخت و موفقیت بازی جدی سال 1400

تیم سازنده بازی «چلچلی» با حضور در نشست «از دانشگاه تا محصول» در حاشیه نهمین همایش بین‎المللی علوم شناختی، تجربه‌های خود را درباره ساخت و موفقیت این بازی بیان می‌کنند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اعضای تیم سازنده بازی «چلچلی» که این روزها در مسیر موفقیت و دیده شدن قرار دارد، ۲۸ اردیبهشت با شرکت در نشست «از دانشگاه تا محصول» در حاشیه نهمین همایش بین‎المللی علوم شناختی، روایتگر روند تولید این بازی شناختی خواهند بود.

شروع مسیر موفقیت‌های بازی «چلچلی» با حضور در پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی 1400 که هر سال توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود، آغاز شد. این شروع برای تیم چلچلی دلچسب و خاطره‌انگیز شد، چرا که توانستند با جلب نظر داوران، رتبه اول بخش جشنواره بازی جدی و عنوان «بازی جدی سال 1400» را به دست آورند. این جایزه‌ آغازی برای این تیم و این بازی بود و آنها سال 1400 را با دریافت «جایزه چرخ 1400» در آخرین روزهای سال به پایان رساندند.

نخستین رویداد جایزه چرخ که به همت برنامه چرخ شبکه چهار سیما و با هدف تقدیر از چهره‌های علم و فناوری ایران در اسفند 1400 برگزار شد، یکی از جوایز بخش بازی‌های خود را با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به فرح بکی‌زاده از اعضای تیم سازنده این بازی اهدا کرد.

فرح بکی‌زاده با اشاره به دعوت از آنها برای حضور در نشست «از دانشگاه تا محصول» در نهمین همایش بین‎المللی علوم شناختی که به همت موسسه آموزش عالی علوم شناختی و با همکاری دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود، گفت: به طور قطع، کسب جایزه بازی جدی سال 1400 و جایزه چرخ 1400 در دعوت از ما برای حضور در این نشست تاثیرگذار بوده است. براساس برنامه‌ریزی انجام شده در این نشست، درباره تجربه ساخت بازی چلچلی و مسیر ساخت بازی جدی در حوزه سالمندی صحبت خواهد شد.

بازی چلچلی یک بازی‌ شبیه‌سازی شناختی در گروه بازی‌های جدی است. این بازی به ارائه تمرینات شناختی شامل حافظه، توجه، حل مساله و تصمیم‌گیری با تمرکز اصلی بر حافظه پرداخته است. به گفته بکی‌زاده، در این بازی تمرینات شناختی در قالب داستانی با محوریت یک مهمانی ایرانی پیاده‌سازی شده است و کاربر این بازی به‌واسطه برگزاری یک مهمانی، درگیر برخی چالش‌های شناختی مانند به خاطر سپردن لیست خرید و خرید از فروشگاه، تصمیم‌گیری درست برای پرداخت هزینه خرید، به خاطر سپردن آدرس جهت بازگشت به خانه و ... می‌شود.

به گفته فرح بکی‌زاده، برای پیاده‌سازی این تمرینات شناختی، منابع معتبر علمی و نرم‌افزارهای شناختی مورد استفاده در کلینیک‌ها، رصد شده تا با الگوگیری از آنها و پیاده‌سازی در قالب داستان یک مهمانی، کاربر با فعالیت‌های شناختی درگیر شود.

نشست «از دانشگاه تا محصول» در نهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی، چهارشنبه 28 اردیبهشت از ساعت 14 تا 15:30 در نشانی خیابان انقلاب، خیابان شهید مفتح، دانشگاه خوارزمی، سالن ۱۷ شهریور، سالن ۲ برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. حضور در این نشست به طور آنلاین نیز برای علاقه‌مندان، اینجا قابل دسترسی است.

در این نشست علاوه بر نماینده تیم چلچلی، جواد راستی مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان و یکی از اعضای مجموعه بازی‌سازی نورولند به‌عنوان فعالان حوزه بازی‌های جدی نیز سخنرانی می‌کنند.

نهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی از سوی محققان بین‌المللی و ملی در حوزه‌های مرتبط با شناخت و مغز برگزار می‌شود.