پیام‌های فرهنگی را می‌توانیم به کمک بازی‌های رایانه‌ای منتقل کنیم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حدود 32 میلیون بازیکن بازی‌های رایانه‌ای در کشور وجود دارد که به طور متوسط حدود 93 دقیقه در روز بازی می‌کنند، گفت: در ساختارهای جدید فرهنگی، مصارف جدید فرهنگی نظیر بازی‌های رایانه‌ای مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت؛ چرا که امروز بستر بازی‌های رایانه‌ای با توجه به میزان رغبت به آن، یکی از زمینه‌های مهم آگاهی‌بخشی به مخاطبان به شمار می‌رود.


 به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازی‌های ضمن تشکر از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دستگاه‌هایی که برای برگزاری پنجمین رویداد بازی‌های جدی همکاری کرده‌اند، اظهار داشت: در یک دهه اخیر سرعت فناوری و تکنولوژی‌های نوین به نحوی بوده که بسیاری از مرزهای سنتی حوزه فرهنگ را جا به‌ جا کرده است.

 وی در ادامه افزود: اگر امروز به شرح وظایف دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه کنیم، این شرح وظایف تقریباً سه دهه عقب‌تر از تحولاتی است که امروز در جهان با آن مواجه هستیم و از این رو ساختار و شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند بازنگری و بازآرایی است؛ چرا که مسائل جدید و مصارف فرهنگی جدید پیش آمده است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمار و ارقام منتشر شده در حوزه بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد: بر اساس آمار حدود 32 میلیون بازیکن بازی‌های رایانه‌ای در کشور وجود دارد که به طور متوسط حدود 93 دقیقه در روز بازی می‌کنند که این اعداد و ارقام با ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مصرف فرهنگی تطابق ندارد.

 اسماعیلی با اشاره به این نکته که معاونت مطبوعاتی در وزارت فرهنگ در دهه شصت و هفتاد حرف اول را می‌زد، تصریح کرد: در آخرین پیمایش صورت گرفته، میزان مراجعه مردم به جراید و مطبوعات تغییرات جدی داشته و به زیر یک درصد رسیده است؛ البته امروز مطبوعات همچنان در تولید محتوای فضای مجازی تاثیرگذار هستند، ولی این تاثیرگذاری به فضای مجازی منتقل شده است؛ قیمت بالای کاغذ و دسترسی آسان‌تر به فضای مجازی از دلایل عمده این تغییرات است.

 وی با اشاره به اینکه تحولات فرهنگی زیادی در نوع و مقدار مصرف فرهنگی مردم رخ داده است اما ساختارها به این میزان تغییری نداشته بیان کرد: در دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین سرفصل‌ها بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگ و توجه جدی به اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: در ساختارهای جدید فرهنگی، مصارف جدید فرهنگی نظیر بازی‌های رایانه‌ای مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت؛ چراکه امروز بستر بازی‌های رایانه‌ای با توجه به میزان رغبت به آن، یکی از زمینه‌های مهم آگاهی‌بخشی به مخاطبان به شمار می‌رود و این حوزه نیازمند هدف‌گذاری است.

 اسماعیلی با بیان اینکه بر اساس آمار متوسط سن بازیکنان ۲۲ سال است و بسیاری از افراد اوقات فراغت خود را با بازی‌ها پر می‌کنند عنوان کرد: بسیاری از مسائل فرهنگی، موضوعات حقوق شهروندی، رفع مسائل و مشکلات اجتماعی نظیر ایجاد هویت ملی، بالا بردن انسجام اجتماعی و... از طریق بازی‌های رایانه‌ای، قابل رشد و حمایت در سطح عمومی جامعه است؛ بازی‌هایی که در این رویداد به مرحله نهایی رسیده بودند اغلب حاوی پیام‌های مهمی نظیر موارد مذکور بود.

 وی با بیان این که جایزه بازی‌های جدی رویداد مهم و جذابی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است، توضیح داد: آثار این رویداد مربوط به حوزه‌هایی بود که در آنجا نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی هستیم. این آموزش از طریق بازی‌های جدی قابل انجام و پیگیری است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازی‌های رایانه‌ای را فرامرزی دانست و گفت: اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی، مرز جغرافیایی-سیاسی نداشته و هرچه بیشتر تلاش کنیم، می‌توانیم محتوای بیشتری برای بازار بکر در منطقه و حوز‌ه‌های فرهنگی نزدیک به ایران تولید کنیم؛ ما در بسیاری از مناطق به لحاظ قدرت نظامی و سیاسی حضور داریم و این موضوع باید حضور فرهنگی را هم شامل شود.