مهم‌ترین مشکل اکوسیستم بازی‌های دیجیتال کمبود نیروی انسانی متخصص و تأمین منابع مالی برای تولید است

آیین اختتامیه و تجلیل از آثار برتر نخستین جشنواره بازی‌های ویدیویی واقعیت مجازی و افزوده (AR/VR) ایران که با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت ارتباطات سیار ایران- همراه اول شکل گرفت، بعدازظهر دیروز ۲۵ آبان در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.


به گزارش روابط‌ عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در این مراسم که با حضور سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول، محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاوش بیات سرمدی معاون فناوری اطلاعات همراه اول، متخصصان حوزه بازی و اصحاب رسانه برگزار شد، بازی‌های برتر این جشنواره معرفی شدند.

پژمان در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های بسیار فوق‌العاده‌ در حوزه بازی‌های دیجیتالی که می‌تواند از منظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی راه‌‌گشا باشند، گفت: باید با جدیت بیشتر به حوزه صنایع فرهنگی خاصه بازی‌های دیجیتالی بپردازیم و فعالان، علاقه‌مندان و نخبگان این حوزه را تقویت و حمایت کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: بازی‌های دیجیتال می‌توانند به کمک حوزه‌های آموزش و درمان بیایند و بسیاری از موضوعات آموزش کلاسیک قابلیت ادغام با بازی‌های دیجیتال را دارد و ما تلاش می‌کنیم که این دغدغه به مسئولان، سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران کشور منتقل شود.

پژمان از فقر نیروی انسانی در حوزه بازی‌های دیجیتالی و مسئله سرمایه‌گذاری در این اکوسیستم به‌ عنوان دو موضوع مهم یاد کرد و افزود: این اکوسیستم در کمبود مطلق نیروی انسانی به سر می‌برد و یکی از بخش‌هایی که طی 15 سال گذشته بار تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت بازی کشور را به دوش کشیده انستیتو ملی بازی‌سازی است.

مدیرعامل بنیاد تصریح کرد: در مصوبه سال 1393 شورای عالی فضای مجازی که طی آن مأموریت‌های هر یک از دستگاه‌های حاکمیتی به طور مشخص بیان شده است، یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش، تربیت نیروی انسانی متخصص است. لازم است که مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص مطالبه‌گری داشته باشد. چرا که آموزش و پرورش می‌تواند در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت نقش اساسی ایفا کند.

پژمان گفت: امروز با مهاجرت بسیاری از افراد متخصص صنعت بازی، دست شرکت‌های بازی‌ساز از داشتن نیروی انسانی متخصص خالی است.

عضو هیئت مدیره بنیاد در ادامه سخنانش تصریح کرد: نقش اپراتورها در سرمایه‌گذاری در این صنعت، رسانه، هنر بخصوص در حوزه بازی‌های موبایلی بسیار جدی است. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد گوشی موبایل بیشترین ضریب نفوذ و بازی‌های موبایلی بیشترین علاقه‌مندی را در بین ایرانی‌ها دارد و با توجه به این مسأله، بازدهی اقتصادی تولید بازی‌های دیجیتالی بسیار مثبت است و این مسئله کمک مجموعه‌های بزرگ مانند اپراتور‌ها را می‌طلبد.

تلاش برای تقویت صنعت بازی‌های دیجیتال

حمید بهروزی، قائم ‌مقام مدیرعامل همراه اول نیز در این مراسم با اشاره به نقش پررنگ همراه اول در حمایت از صنعت بازی گفت: همراه اول در حوزه سرویس‌های دیجیتالی در سال‌های اخیر نقش جدی ایفا کرده است.

او افزود: همراه اول به کمک مجموعه‌ کسب‌وکار‌های هوشمند همراه اول و مجموعه حرکت اول در حوزه بازی‌های دیجیتالی تأثیرگذار است و تلاش دارد صنعت بازی‌های دیجیتالی را در کشور تقویت کند.   
 او با اشاره به سرویس‌هایی مانند شاد، ذره‌بین و روبیکا گفت: سرمایه‌گذاری همراه اول در این مجموعه‌ها نشان‌دهنده عزم این اپراتور برای توسعه فضای دیجیتالی و ورود به حوزه‌های جدید است.                        

محمد بیطرف مدیرعامل خانه بازی جهش اول، با اشاره به اینکه مجموعه تحقیق و توسعه همراه اول و مجموعه EBCOM در برگزاری این جشنواره نقش زیادی داشتند، گفت: ما در خانه بازی جهش اول، یک شتاب‌دهنده تخصصی گیم راه‌اندازی کرده‌ایم و در پی پرورش نخبگان این حوزه در سه نقطه بازار، تقویت تولید و توسعه ایده‌ها هستیم.

او افزود: اپراتور‌ها در توسعه بازی‌های دیجیتالی در دنیا نقش بسیار مهمی دارند. صنعت بازی نزدیک به دو دهه است که در کشور شکل گرفته و فرصت‌های خوبی ایجاد شده، اما کافی نیست. نقش اپراتور‌ها در حوزه بازی بسیار جدی است اما در سال‌های گذشته در کشور ما نقش اپراتور‌ها بسیار کم‌رنگ بوده است.

برترین‌های جشنواره

 در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بازی‌های ویدیویی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده منتخبان این جشنواره نیز معرفی شدند. بر این اساس، جایزه ۳۰ میلیون تومانی نفر سوم به سیده مریم طباطبایی برای بازی «مپل»، جایزه ۵۰ میلیون تومانی نفر دوم به نسرین شهابی برای بازی «سردار» و جایزه ۷۰ میلیون تومانی نفر اول به محمد حسین موذن جامی برای بازی مِرج «Project D.E.A.R The Merge» رسید.

در پایان این رویداد پنج جایزه ۶ میلیون تومانی به شرکت‌کنندگان برتر به عنوان بهترین دستاورد در حوزه‌های مختلف اهدا شد. به این ترتیب، جایزه ۶ میلیونی بهترین دستاورد در حوزه درمان به بازی «شادی شهر» رسید. همچنین بهترین دستاورد در حوزه آموزش کودکان به «بهخوان»، بهترین دستاورد در حوزه آموزش مهارت‌های کاربردی به «ایمنی آزمایشگاهی»، بهترین دستاورد در حوزه فرهنگی و تربیتی به «داستان آخرین پیامبر» و بهترین دستاورد در حوزه روایت داستان به «تاتاروس» رسید.