تلاش برای ترویج سواد رسانه‌ای میان مخاطبان بازی‌های ویدئویی

یک سال پیش، دهم آبان‌ماه 1399، مقارن با آخرین روز هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از وب‌سایت «فهم بازی» رونمایی کرد. وب‌سایتی که ویترین فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه‌ای مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به بهانه یک‌ساله شدن وب‌سایت فهم بازی، فعالیت‌های یک سال گذشته مجموعه رسانه‌ای فهم بازی را مرور می‌کنیم.

ترجمه و تألیف مقالات

در طول یک سال گذشته، 67 عنوان مقاله در وب‌سایت فهم بازی بارگذاری شده است. از این بین 15 عنوان مقاله تألیفی به قلم صاحب‌نظران داخلی حوزه مطالعات بازی و 52 عنوان مقاله ترجمه شده که عمده آنها از منابع طراز اول مطالعات بازی، به زبان فارسی برگردانده شده‌اند. بخش مقالات وب‌سایت فهم بازی، در طول یک سال گذشته تلاش کرده است جنبه‌های کمتر شناخته شده بازی‌ها را مورد موشکافی قرار دهد و به‌ویژه ظرفیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای بازی‌های ویدئویی را برای مخاطبان خود تبیین و تشریح کند. این مقالات با کلیدواژه‌هایی که اغلب موردتوجه افرادی است که با بازی‌های ویدئویی به انحای مختلف مواجهه پیدا می‌کنند، برچسب‌گذاری شده است تا دسترسی هر کدام از اقشار مخاطبان – از والدین گرفته تا دانش‌پژوهان حوزه رسانه– به موضوعات مورد نیازشان تسهیل شود. 

تحلیل و ارزیابی بازی

در طول یک سال گذشته، 78 عنوان بازی، با روش اختصاصی وب‌سایت فهم بازی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و اثر آنها بر 6 شاخص تربیتی و فرهنگی ایرانی- اسلامی توصیف شد. مجموعاً 15 بازی ایرانی و 63 بازی خارجی در وب‌سایت فهم بازی معرفی و تحلیل شدند. 63 عنوان بازی خارجی معرفی شده در سایت فهم بازی، تولیداتی از 27 کشور مختلف بوده‌اند و نگاه فهم بازی در انتخاب بازی‌ها برای معرفی و ارزیابی، آشنا ساختن مخاطبان خود با نمونه‌های متعددی از بازی‌های کمتر شناخته شده و در عین حال سالم و سرگرم‌کننده‌ای بود که در کشورهایی غیر از کشورهای گرداننده جریان اصلی صنعت بازی‌سازی تولید شده‌اند. والدین و مربیان می‌توانند در صفحه «بازی‌دان» وب‌سایت فهم بازی، بر اساس فیلترهایی همچون ژانر، بستر سخت‌افزاری، امتیاز سایت فهم بازی به هر بازی و نیز بازه‌های رشد سنی فرزندان و دانش‌آموزان خود، بازی‌های متناسب را پیدا کنند و درباره آنها بیشتر بدانند. از بین 78 عنوان بازی معرفی شده در سایت فهم بازی در طول یک سال گذشته، 58 بازی نمره بالای 3 از مجموع نمره 5 (قابل قبول) دریافت کرده‌اند و از نظر فهم بازی، تجربه آنها برای بازه‌های سنی مشخص شده برای هر بازی، یک تجربه رسانه‌ای مفید است.

نشانی به رنگ فیروزه

بازی‌هایی که در بخش نشان فیروزه سایت فهم بازی قرار گرفته‌اند، بازی‌هایی هستند که پس از ارزیابی با روش اختصاصی فهم بازی، بازی‌هایی مفید و سازنده برای گروه‌های سنی پایین‌تر از 18 سال شناخته شده‌اند. والدین و مربیان می‌توانند با مراجعه به این صفحه، با بازی‌های منتخب وب‌سایت فهم بازی بیشتر آشنا شوند. نشان فیروزه، به زودی به صورت یک رویداد و جایزه حمایتی برای سازندگان بازی‌های ترویج‌کننده ارزش‌های تربیتی و فرهنگی ایرانی- اسلامی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فهم بازی، برای آنکه بتواند طیف وسیع‌تری از مخاطبان را در بستر فضای مجازی با نوع نگاه ویژه خود به سواد بازی‌های ویدئویی همراه سازد، شروع به تولید و انتشار انواع محتواهای چند رسانه‌ای، در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی کرد. لینک دسترسی به شبکه‌ها و صفحات رسمی فهم بازی به نشانی‌های @fahmebazii و _ Fahmebazi از طریق وب‌سایت فهم بازی نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

همکاری با شبکه آموزشی شاد

فهم بازی با همکاری شبکه آموزشی شاد، مجموعه‌ 30 قسمتی را از کلیپ‌های 3 تا 5 دقیقه‌ای، با موضوعات مرتبط با سواد بازی‌های ویدئویی تولید و برای استفاده والدین و بیش از یک میلیون نفر مخاطب دانش‌آموز، در این سامانه آموزشی منتشر کرد.

از تولید جزوات آموزشی تا برگزاری دوره‌های آموزشی

مجموعه رسانه‌ای فهم بازی، با استفاده از صاحب‌نظران خبره در حوزه مطالعات بازی، جزوات آموزشی متعددی در حوزه‌های موضوعی مرتبط با سواد بازی‌های ویدئویی تولید کرد و از اواخر سال 1399 با شکل‌گیری تدریجی «آکادمی فهم بازی»، از آنها در برگزاری 2 دوره آموزشی (یکی ویژه توانمندسازی والدین در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای و دیگری ویژه تربیت نیروهای انسانی تحلیل‌گر بازی) با کمک و همراهی انستیتو ملی بازی‌سازی و باشگاه سواد رسانه‌ای استفاده کرد.

مشارکت در تولید کتاب‌های پژوهشی

فهم بازی در طول سال گذشته، در تولید 2 کتاب پژوهشی مشارکت داشت. نخست، کتاب «درآمدی بر سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای» که به کوشش جمعی از نویسندگان، در بهار سال 1400 از سوی انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتشار یافت و دوم کتاب «سواد بازی: شناخت قواعد بومی سواد بازی‌های رایانه‌ای» تألیف محمدحسن یادگاری که با همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و انتشارات سوره مهر تا اوایل سال 1401 به بازار عرضه خواهد شد.

مشارکت در تولید کتاب‌های کودک

در طول یک سال گذشته، فهم بازی در حد توان خود کوشش کرده است تا رسالت ترویج و ارتقای سواد رسانه‌ای مرتبط با بازی‌های ویدئویی در میان اقشار مختلف مخاطبان را دنبال کند. 2 قشر حائز اهمیت ویژه در این میان، والدین و کودکان هستند. فهم بازی، با ورود به حوزه تولید ادبیات داستانی کودک، تلاش‌هایی را برای درگیر ساختن همزمان هر 2 قشر ویژه یاد شده آغاز کرده است و ثمرات این تلاش‌ها در سال آینده به بار خواهد نشست. متن این کتاب‌ها به قلم «شهروز بیدآبادی مقدم» آماده شده است و مقرر است به 2 صورت کتاب چاپی و کتاب تعاملی، تولید و در اختیار عموم قرار گیرد.