برگزاری جام بدون  بازی‌های ایرانی لطفی نداشت

در ششمین دوره جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران که چند روزی است فرآیند ثبت‌نام از شرکت‌کنندگان آن آغاز شده، علاوه بر بازی پرطرفدار فیفا که پای ثابت این جام در دوره‌های گذشته بوده یک بازی ایرانی فوتبالی آنلاین دیگر هم حضور دارد. بازی «فوتبالیستارز» که بیش از سه سال است از حضورش در جمع بازی‌های موبایلی ایرانی می‌گذرد و طی این سالها کاربران و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حالا «فوتبالیستارز» با حضور در جمع رشته‌های ششمین دوره جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران که به همت بنیاد ملی بازی‌‌های رایانه‌ای و آپارات گیم در حال برگزاری است، قرار است بازیکنانش را درگیر چالش جدی شرکت در یک رویداد مهم و شور و شوق و هیجان ناشی از این فضای رقابتی کند. اینکه حضور این بازی در مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران چه دستاورد و بازخوردی برای استودیوهای سازنده آن یعنی «بانی ارتباط ماهان» و تیم سازنده فوتبالیستارز خواهد داشت، سوالی است که سیاوش عابدی مدیرعامل این استودیو درگفت‌وگویی با ما به آن پاسخ داد.

این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

برای شروع درباره اینکه فوتبالیستارز چه سالی و چطور ساخته شد، توضیح می‌دهید؟

من علاقه‌مند به بازی بودم؛ اما به معنی خاص آن گیمر نبودم. تا اینکه در سال 96 یک بازی فوتبالی موبایلی سه بعدی را بازی می‌کردم و خیلی آن را دوست داشتم و برایم جذاب بود. از همان جا فکر ساخت یک بازی موبایلی به ذهنم رسید، در حالیکه تا قبل از آن هیچ تجربه بازی‌سازی نداشتم. از افراد مختلفی برای ایده‌پردازی و طراحی یک بازی مشاوره‌ گرفتیم و در نهایت به گیم پلی اصلی بازی رسیدیم که تا امروز هم همان گیم پلی وجود دارد. اوایل سال 97 نسخه APK را برای فضای مجازی منتشرکردیم و هنوز ضرورت ایجاد نسخه‌ای برای انتشار در اپلیکیشن یا فروشگاه را نمی‌دانستیم. حدود شهریور 97 بود که بازی در کافه بازار منتشر شد. در سال 98 چند نفر به تیم ما اضافه شدند که در حوزه ساخت بازی تجربه و مهارت زیادی داشتند و خیلی به من کمک کردند. اتفاق جالبی که در فوتبالیستارز برای ما افتاد این بود که در زمستان سال 98 برای جذب کاربر به مناسبت تعطیلات عید نوروز برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده بودیم. تعطیلات عید آن سال مصادف با شیوع کرونا در دنیا و ایران شد و این موضوع باعث جذب کاربر زیادی برای بازی ما و مشکلاتی در خصوص ورود کاربر به بازی شد. ایام تعطیلات نوروز 99 در شرایطی که همه در شوک شیوع کرونا در دنیا بودند ما در شرکت دوباره کدزنی را از صفر شروع کردیم و موازی با نسخه قدیم، کار نسخه جدید در دست انجام قرار گرفت. بازی الان به لحاظ گرافیکی به جایگاه مطلوبی رسیده و یک تیم، علاقه‌مند روی آن کار کردند. البته بازی هنوز ایرادهایی دارد که باید روی آن کار شود و طی مدت سه سال و نیم گذشته هر ماه بازی را به‌روزرسانی کرده‌ایم و این روند هیچ‌ وقت متوقف نشده است. الان فوتبالیستارز در کافه بازار و گوگل پلی میانگین امتیاز 4.7 را دارد که امتیاز بسیار مناسب و قابل قبولی است. این در حالی است که بازی مشابه خارجی آن با نام soccer star در گوگل پلی امتیاز 4.3 را دارد.

فکر می‌کنید حضور بازی‌های ایرانی در رویدادهایی مثل جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران چقدر می‌تواند به ایجاد انگیزه در بازی‌سازان برای ساخت و توسعه محصول کمک کند؟

به نظرم اتفاق فوق‌العاده‌ای است که بازی‌های ایرانی در چنین رویدادهایی در کنار بازی‌های مطرح و خوب خارجی قرار می‌گیرند و برگزاری این جام بدون حضور بازی‌های ایرانی لطفی نداشت. من بارها به برگزاری چنین جامی به‌خصوص در جامعه ما که فوتبال ورزش اول آن است، فکر کرده‌ام. اما فرصت اجرای آن هیچ‌گاه پیش نیامد. در شرایط امروز دنیا که اجرا و برگزاری تمام رویدادهای حضوری به‌دلیل پاندمی کرونا تعطیل شده است، برگزاری آنلاین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران که دو بازی فوتبالی در آن حضور دارند، فرصت بسیار مغتنم و خوبی است. درست است که هیجان حضور تماشاگران و بازیکنان در کنار همدیگر را ندارد؛ اما با گستردگی مواجه است و امکان حضور تمام‌ علاقه‌مندان به شرکت در مسابقات ورزش‌های الکترونیک از سراسر کشور در آن وجود دارد. تکرار در برگزاری چنین جام‌هایی ممکن است حتی انگیزه‌های بازی‌سازان برای ساخت بازی‌هایی ویژه شرکت در این جام‌ها را تقویت کند. امیدوارم این اتفاق ادامه پیدا کند و هم شرکت‌کنندگان و هم برگزارکنندگان از برگزاری این جام لذت ببرند و به اهداف مورد نظرشان برسند.

تجربه حضور در یک فضای رقابتی و مسابقه‌ای در قالب یک رویداد رسمی چطور است؟

فوتبالیستارز یک بازی آنلاین دونفره رقابتی است و لیگ‌های مختلفی برای آن برگزار می‌شود و بازیکنان ما دائم در رقابت با همدیگر قرار دارند؛ اما حضور بازی در تورنومنت‌هایی چون جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران شور و هیجان دیگری را در بازیکنان ما ایجاد می‌کند. بخصوص که این رقابت همراه با جایزه است و این امر انگیزه‌های رقابتی بازیکنان را خیلی بیشتر می‌کند. رقابت به‌طور کلی لذت بخش است. با اینکه سه سال از ساخت این بازی گذشته است و من هر روز آن را بازی‌کرده‌ام؛ اما هنوز هم وقتی بازی را می‌برم، مثل دفعه اول خوشحال می‌شوم. اینکه در جایگاه بازیکن در فضای رقابتی یک تورنمت رسمی قرار بگیرید و هدف کسب مقام و دریافت جایزه را برای خود متصور شوید، هیجان و استرس به مراتب بیشتری را به‌دنبال دارد که برای بازیکنان جذاب است.

بازی شما درکنار بازی فیفا در این لیگ قرار گرفته است. این موضوع را چطور ارزیابی‌ می‌کنید؟

بازی‌های فیفا و PES به لحاظ شکل اجرا در پلتفرم با بازی‌ فوتبالیستارزکه یک بازی موبایلی دو بعدی ساده است، قابل مقایسه نیستند. اما فوتبالیستارز همیشه همراه شما است و هر لحظه و هر جا می‌توانید این بازی را انجام دهید. شما می‌توانید در فوتبالیستارز قهرمان باشید ولی در فیفا نه، چون مهارت‌های انجام بازی در آنها هم کاملا متفاوت است. بازی فیفا با سرمایه‌گذاری و یک تیم حرفه‌ای ساخته شده که چنین تجربه‌ای در ایران و دیگرکشورهای دنیا وجود ندارد. از طرفی بازی فوتبالیستارز یک بازی ایرانی بومی است و قابلیت‌هایی داردکه آن را برای کاربران جذاب می‌کند و مهمترین آن داشتن گزارشگر ایرانی است که بازی را هیجان‌انگیز کرده است.

پیش‌بینی‌تان از استقبال کاربران از بازی فوتبالیستارز در جام چیست؟

ما دستورالعملی برای تعریف تورنمنت‌ها نداشتیم و برای شرکت در این جام پلتفرمی طراحی کردیم که به‌عنوان یک ویژگی تازه به بازی اضافه شد تا در صورت برگزاری تورنمنت‌های دیگر و حتی رویدادی توسط خودمان مورد استفاده قرار گیرد. اینکه این پلتفرم در انجام رقابت‌های همزمان چقدر می‌تواند موفق عمل کند، تجربه‌ای است که ارزیابی آن نیاز به گذشت زمان دارد. ما در ایام تعطیلات عید نوروز و تعطیلی‌های بعد از آن به‌دلیل وخامت پاندمی کرونا درکشور تعدادکاربران بسیار زیادی را تجربه کردیم و از این جهت که در جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی نیز با کاربران زیادی مواجه شویم، نگرانی نداریم. ولی بسیار علاقه‌مندیم ببینیم تجربه جذب کاربر برای این مسابقات چطور خواهد بود. این تجربه به همت بنیاد و آپارات گیم و باقی حامیان در اختیار ما گذاشته شده و ما هم به این مجموعه اضافه شده‌ایم. شاید اگر خودمان می‌خواستیم چنین تورنمنتی را برگزار کنیم، توانایی آن را نداشتیم. بنابراین حضور در این جام فرصت بسیار خوبی به لحاظ کسب تجربه برای مجموعه ما است و بسیار علاقه‌مندم که این اتفاق منجر به کمک به صنعت بازی کشور شود.

تیم شما چه برنامه‌ای برای تشویق کاربران به شرکت در این مسابقات دارد؟

گذشت سه سال از عمر یک بازی یعنی اینکه در بازه‌های زمانی مختلف مسائل مختلفی را تجربه کرده است. نکته‌ای که در مورد بازی فوتبالیستارز وجود دارد اینکه ما ارتباط خوب و دو طرفه‌ای با کاربران‌مان داریم و از این جهت برای ترغیب بازیکنان‌مان برای شرکت در این مسابقات از تمام کانال‌ها و ابزارهای ارتباطی‌مان از جمله تبلیغات فضای مجازی و داخل بازی استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم با تشویق آنها شاهد رقابتی پرشور در مسابقات باشیم. امیدوارم تمام کسانی که زمانی در روز را به انجام بازی موبایلی اختصاص می‌دهند از برگزاری این جام باخبر شوند و وارد رقابت در آن شوند. رسیدن به این جایگاه در این جام بسیار ارزشمند است.

و نکته پایانی؟

فکر می‌کنم اگر ما تعدادی کاربر به‌عنوان اعضای ثابت داشته باشیم که هر سال منتظر برگزاری این جام باشند و به محض اعلام فراخوان برگزاری جام تمام صندلی‌ها و جایگاه‌های آن پر شود، اتفاق بزرگ و فوق‌العاده‌ای است و این جام را به یک نماد مطرح در صنعت بازی ایران تبدیل خواهد کرد و حضور در آن برای تمام شرکت‌کنندگان افتخار و اعتبار به همراه می آورد.