شفافیت در مورد اطلاعات بازی قبل از خرید یا دانلود

کشــورهاي مختلف براي کنترل وضعیت تعاملی بازي با جامعه برنامه‌هاي نظارتی مختلفی دارند. این گزارش نگاهی دارد به این سازوکار در کشور بریتانیا. کشوری که با بیش از 5.6 میلیارد دلار درآمد رتبه ششم را در صنعت بازی‌­های دیجیتال در دست دارد. در این کشور ملاحظات قانونی متعددی وجود دارد که توسعه‌دهندگان بازی‌ها و نرم‌افزار باید در هنگام توسعه محصولات خود به آن توجه نمایند. ملاحظاتی از جمله شفافیت در مورد هزینه­‌کردهای بازی، شفافیت در مورد اطلاعات بازی، طبقه‌بندی و رتبه‌بندی سنی، مقررات قمار و ...


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس یکی از قوانین نظارتی بریتانیا قبل از اقدام به خرید یا دانلود بازی توسط مشتری باید اطلاعات مرتبط با هزینه‌های مربوط به بازی به ‌طور کاملا شفاف به او ارائه شوند. هزینه‌هایی شامل هزینه اولیه ثبت‌نام، دانلود یا خرید بازی، در مرحله بعد هزینه‌هایی که اگر مشتری تمایل به ادامه بازی داشته باشد، اجتناب‌ناپذیر هستند و بالاخره هزینه‌های اضافی، از جمله خرید در بازی.

در یکی دیگر از این قوانین قبل از اقدام به خرید یا دانلود، باید اطلاعات مربوط به کسب‌وکار به وضوح ارائه شود. باید برای مشتری واضح باشد که او می‌تواند در صورت درخواست، شکایت و یا درخواست بازپرداخت تماس بگیرد.

همچنین قصد تجاری از هرگونه ارتقاء درون بازی برای محتوایی که برای آن هزینه پرداخت‌ شده یا ارتقاء هر محصول یا خدمت دیگر باید از گیم‌پلی مشخص و قابل‌تشخیص باشد. ضمن اینکه یک بازی نباید با دادن این تصور اشتباه که پرداخت‌ها ضروری یا بخشی جدایی‌ناپذیر از شیوه بازی هستند، مصرف‌کنندگان را گمراه کند.

علاوه بر آن بازی‌ها نباید شامل اعمال تهاجمی باشند و یا از بی‌تجربگی ذاتی، آسیب‌پذیری یا ساده‌لوحی کودکان استفاده کنند یا با نفوذ یا فشار بر روی یک کودک او را به خرید مجبور کنند. یک بازی نباید شامل نصیحت‌های مستقیم به کودکان باشد و آنها را به خرید در بازی مجبور کند.

بالاخره اینکه در راستای قوانین شفافیت در مورد هزینه‌­کردهای بازی، هرگونه برداشت از حساب کاربری صاحب حساب باید با آگاهی کامل و رضایت فرد باشد.

شفافیت در مورد اطلاعات بازی

قبل از اقدام به خرید یا دانلود بازی توسط مشتری، باید اطلاعات دارای جزئیات مرتبط به بازی به ‌طور کاملا شفاف ارائه شوند. اطلاعات باید مشخصات اصلی بازی و سایر مواردی که برای آگاهی مشتری لازم است را در بر بگیرد که شامل موارد زیر است:

  • یک توصیف کوتاه از محصول
  • اطلاعات مربوط به قابلیت‌های محتوای دیجیتال(به عنوان مثال زبان، مدت زمان، نوع فایل، اندازه، رزولوشن، به‌روزرسانی، اتصال به اینترنت و محدودیت‌های جغرافیایی)
  • اطلاعات مربوط به سازگاری مربوط با سخت‌افزار و نرم‌افزار

سایر اطلاعات می‌­تواند موارد زیر را شامل شود:

  • آیا این بازی حاوی بازاریابی است (یعنی ارتقاء محصولات یا خدمات)
  • شرایط و ضوابط مهم، از جمله اطلاعاتی در مورد چگونگی لغو حق اشتراک هر مشتری
  • هرگونه محدودیت بر لغو پس از یک بار دانلود که مصرف‌کننده باید به صراحت آن را تایید کند.
  • چگونگی و دلایل اینکه اطلاعات شخصی یا سایر اطلاعات ممکن است جمع‌آوری و پردازش شوند.
  • آیا بازی عنصر اجتماعی دارد یا اجازه می‌دهد بازیکن بتواند با سایر بازیکنان ارتباط برقرار کند.

رده‌بندی سنی اجباری

در سال 2012 سیستم پِگی به قانون انگلستان اضافه شد و شورای استاندارهای ویدیو به عنوان یک سازمان قانونی، تنها تنظیم‌کننده بازی‌های دیجیتال قانونی با استفاده از سیستم پِگی و با اختیار منع بازی‌های نامناسب از انتشار در بریتانیا فعالیت خود را آغاز نمود. این سازمان زیر نظر وزارت فرهنگ، رسانه‌ و ورزش است.

در بریتانیا سیستم رده‌بندی یکپارچه نیست و برای پلتفرم­های مختلف متفاوت است. برای مثال تمام بازی‌های‌ دیجیتال فیزیکی باید رده‌بندی پِگی را داشته باشند. در عین حال فروشگاه‌های دیجیتال مانند استیم به ‌طور داوطلبانه برای بازی‌هایی که به فروش می‌رود از رتبه‌بندی پِگی استفاده می­کنند. در مورد پلتفرم موبایل نیز رده‌بندی سنی بازی‌ها توسط صاحب پلتفرم (اندروید یا اپل) تعیین می‌­شود .

همچنین براساس بخش‌های 9 و 10 قانون ضبط ویدیو سال 1984 که براساس قانون اقتصاد دیجیتال 2010 به روز شده است، در اختیار داشتن و عرضه یک بازی دیجیتال بدون رده‌بندی سنی جرم محسوب می‌شود؛ مگر اینکه طبق قانون 1984 دارای معافیتی در یکی از دسته‌­های زیر باشد:

  • برای اطلاع‌رسانی، آموزش یا تعلیم طراحی شده باشد.
  • به ورزش، مذهب یا موسیقی مرتبط باشد.
  • حداقل یکی از مورد زیر را رعایت کند:

1- نباید شامل خشونت علیه انسان و حیوان؛ تشویق به اعمال شکنجه، اقدامات مربوط به داروهای غیرقانونی، استفاده از الکل یا تنباکو، کلمات برای تحمیل یک پیام جنسی، مذهب، عقیده یا گرایش جنسی باشد.

2- مقام ناظر به ‌طور کتبی تایید نماید که بازی برای افراد زیر 12 سال مناسب است.