لزوم پرشدن خلاءهای محتوایی، حمایتی و سیاست‌گذاری در حوزه بازی‌های ویدئویی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دیدار با رئیس و معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت بازی‌های دیجیتال و توسعه و رشد این صنعت در دنیا با توجه با آمار ارائه شده در این خصوص بر لزوم توجه به ابعاد مختلف این صنعت در شاخه‌های مختلفی چون بازیکنان، بازی‌سازان، ناشران، پژوهشگران، فعالان رسانه‌ای و استریمرها تاکید کرد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سیدصادق پژمان در دیدار با همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنعت بازی‌های ویدئویی در دوران پساکرونا که با توقف بازدهی اقتصادی بسیاری از صنایع مواجه شده‌ است، با یک رشد قابل قبول به مسیر خود ادامه داده و در یک‌سال گذشته هم بر تعداد مخاطبان آن افزوده شده است و هم سایز صنعت آن بزرگتر شده است.

او افزود:هزینه‌کرد 4300 میلیارد تومانی بازیکنان ایرانی برای سخت‌افزار و نرم‌افزار بازی‌های دیجیتال در سال 1398 نشان می‌دهد که این عدد با هزینه‌کرد دیگر صنایع رسانه‌ای و فرهنگی در کشور قابل مقایسه نیست. با این همه هنوز به اهمیت و ارزش موضوع بازی‌های دیجیتال پی نبرده‌ایم و نهادهای مسئول و متولی به اهمیت و جایگاه این حوزه واقف نیستند.

مدیرعامل بنیاد تصریح کرد:اینکه به صنعتی با این حجم گردش مالی، نفوذ و مخاطب نگاه جدی و دغدغه‌مند نداریم، باعث تاسف است. بازی‌های دیجیتال به‌سرعت در حال ورود به زندگی مردم است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در آینده نزدیک در روند آموزش‌های سنتی و کلاسیک مدارس، جایگاه ویژه‌ای پیدا خواهند کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با تاکید به اهمیت جایگاه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های این وزارتخانه از تلاش‌های انجام شده توسط بنیاد در راستای شناساندن وظایف و مسئولیت‌های بنیاد در حوزه حمکرانی بر صنعت بازی‌های ویدئویی کشور قدردانی کرد و گفت: موضوع بازی‌ را من به عنوان یک مدیر فرهنگی‌که دغدغه و علاقه‌مندی نسبت به آن دارد و متوجه ضرورت و خلاءهای این حوزه است، دنبال می‌کنم.

امیرزاده با اشاره به اینکه در ایران نقش خانواده‌ها در حوزه سواد بازی بسیارکم‌رنگ است، تصریح کرد: در کشور ما خانواده‌ها در خصوص خرید یا آنلاین بازی کردن‌ فرزندان‌شان احساس تکلیف نمی‌کنند. خانواده‌ها و سیاست‌گذاران ما به موضوع تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودکان از طریق بازی کم ‌اعتنا هستند و این موضوع از زوایای مختلفی چون ساختار، محتوا و حتی حکمرانی جدی گرفته نشده است و حتی نگاه رفع تکلیفی به این حوزه وجود دارد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ورود بازی‌های ویدئویی به سیستم آموزشی کشور تردیدی وجود ندارد؛ اما امیدوارم زمانی این اتفاق بیفتد که دیر نشده باشد.

او با انتقاد از بی‌اعتنایی به گردش مالی در حوزه صنعت بازی گفت: در حوزه ساختار و فرم بازی‌های دیجیتال بسیار خوب حرکت کرده‌ایم؛ اما باید بپذیریم که بازارهای جهانی و حتی بازار منطقه و جهان اسلام نیز در اختیار ما نیست و لازم است که این مسئله در برنامه‌ریزی‌های آینده بنیاد قرار گیرد.

امیرزاده با اشاره اقدامات موثر بنیاد در حوزه رگولاتوری و تنظیم قوانین و مقررات مربوط به حوزه بازی‌ها تصریح کرد:خلاءهای محتوایی، حمایتی، نظارتی و سیاست‌گذاری در این حوزه باید توسط بنیاد پر شود. استمرار بنیاد در رویکرد نظارتی و تنظیم قوانین و مقررات و مطالبه‌گری در این زمینه بسیار ارزشمند است.