مواجهه با چالش‌های زندگی کرونایی در بازی «بهبود»

باید قبول کرد که دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان قطب علمی طراحی و تولید بازی‌ها دیجیتال در کشور در چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی نیز حضوری درخشان داشت. آن هم به گواه جوایزی که دانشجویان این دانشکده در این رویداد با رای و نظر هیات داوران کسب کردند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز که طی چند سال گذشته بر روی تحقیق، طراحی و تولید نمونه اولیه بازی‌های دیجیتال متمرکز شده و موفقیت‌های خوبی نیز در سطح ملی و بین‌المللی به دست آورده است، در سیگپ 1399 نیز دو جایزه مهم را از آن خود کرد. جایزه بازی جدی سال که از آن «سردار» ساخته تیم آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی (کارلَب) این دانشگاه شد و بازی «بهبود» ساخته تیم StarJam  این دانشکده که در اولین حضورشان در هکاتون بازی‌های جدی، رتبه نخست  شهر تبریز را به نام خود ثبت و ضبط کرد.

 «بهبود» ساخته پارسا محمدیان سودمند و آراز رحیم زاده در تیم StarJam است. آنها که هر دو دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز هستند، زندگی روزمره جوانی که در شرایط پاندمی زندگی‌می‌کند و دچار افسردگی‌ است را دستمایه موضوع بازی‌شان قرار داده‌اند تا روایت‌گر مواجهه او با چالش‌های زندگی در این شرایط ، تلاش‌هایش برای پیدا کردن راه‌حل و همدلی‌های ایجاد شده در این مسیر شوند.

«بهبود» که در سبک نقش‌آفرینی و ماجرایی و بر روی پلتفرم رایانه طراحی شده، قرار است تصویر تازه‌ای از یک بازی دیجیتال در عصری که ناچار از مواجهه با شرایط همه‌گیری بیماری‌ها واگیردار هستیم برای رایانه‌بازها بازنمایی کند. تصویری که به گفته پارسا محمدیان سودمند و آراز رحیم زاده قرار است، مثبت باشد.

یک سوژه ابتکاری برای روزهای کرونایی

وزارت ورزش و جوانان به عنوان حامی اصلی و طراح مسئله هکاتون بازی‌های جدی 1399 وقتی «مهارت‌های زندگی: مواجهه با همه‌­گیری بیماری­‌ها» را به عنوان موضوع هکاتون امسال انتخاب کرد، تیم‌های شرکت کننده هر کدام دنبال ایده‌ای تازه با این محور برای خلق یک بازی جدید رفتند. پارسا محمدیان سودمند و هم تیمی‌اش آراز رحیم‌زاده نیز با توجه به شرایط از سوژه کرونا استفاده کردند و ایده‌شان مورد پسند داوران قرار گرفت. محمدیان می‌گوید: ما بازی را در شرایط "کرونایی-پاندمی" طراحی کردیم و هدف ما از طراحی درگیر کردن مخاطب عام با وظایفی هست که در این شرایط و فضا به وجود می‌آید.

اینکه محمدیان به عنوان برنامه‌نویس و طراح بازی و آراز رحیم زاده به عنوان طراح گرافیک، طراح مراحل بازی و صوت انتظار داشتند که بازی‌شان با انتخاب داوران رتبه نخست شهر تبریز و جایزه 15 میلیون تومانی را از آن خود کند، سوالی است که رحیم‌زاده پاسخش به آن مثبت است و می‌گوید: از این جهت که موضوع هکاتون امسال نحوه مواجهه با همه‌گیری بیماری‌ها و سبک زندگی در این دوران بود و  سوژه اصلی بازی ما به موضوع کرونا اختصاص پیدا کرد این انتظار را داشتیم. از طرفی با توجه به اینکه بازی هم از لحاظ داستان و گیم پلی و هم از لحاظ طراحی(محتواها، بخش کد و ...) کاملا ابتکاری و بکر بود، این انتظار را داشتیم که مورد توجه هیات داوران قرار بگیرد.

تیم آنها که حضور در هکاتون بازی‌های جدی را برای اولین بار تجربه کرده است و در اولین تجربه‌ جدی‌شان در یک فضای رقابتی صنعت بازی‌سازی کشور مقام خوبی هم به دست آورده‌اند، شرایط برگزاری هکاتون امسال که بخاطر شرایط کرونا در محیط دیسکورد اجرا شد نیز برایشان هم جالب بوده و هم چالش برانگیز.

پارسا محمدیان سودمند و آراز رحیم زاده این روزها در حال برنامه‌ریزی هم برای گسترش تیم دو نفره‌شان هستند و هم توسعه بازی‌شان با برنامه حمایتی دایرک و ساختار همگرا. آنها می‌گویند که در مرحله اول هدف شان گسترش تیم و ارتقاء سخت افزار است و بعد از آن امیدوار هستند که در مدت زمان بسیار کوتاه بتوانند با حمایت همگرا به مرحله انتشار بازی برسند.