«سایه انتقام» سردار روی مواضع دشمن

پهپادهای فوق هوشمند ایرانی در ارتفاع بسیار بالا حرکت می‌کنند و همچون سایه اي حرکات و اقدامات دشمن را زیر نظر دارند و آماده دستور حمله از سوی فرمانده عملیات؛ حاج قاسم سلیمانی.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ماموریت شان منافع و پایگاه‌هاي دشـمن و نیروهاي تروریستی در خارج از خاك کشور است. پایگاه‌ها، ساختمان‌ها و و سایل حمل و نقل و پیاده نظام دشمن کاملا در تیرس‌شان است تا با دستورالعمل‌ها و اهداف مشخص مورد حمله قرار گیرند. حاج قاسم دستور حمله را صادر می‌کند و پهبادهای صاعقه، ابابیل 3، شاهد 129، مهاجر6 و فطرس با فرمان حاج قاسم مواضع شناسایی شده را هدف قرار می‌دهند.

و این قصه ادامه دارد... سایه بلند تجهیزات نظامی پیشرفته ایران هر بار که بالای سر دشمن می‌افتد، یادشان می‌افتد که انتقام خون حاج قاسم هنوز سرد نشده و ادامه دارد. 
صحبت از انتقامی واقعی در عرصه میدان و جنگ نیست؛ بلکه حرف از ساخت یک بازی موبایلی است با عنوان«سایه انتقام» که به انگیزه‌ معرفی برخی از توانمندي هاي نظامی جمهوري اسلامی و زنده کردن یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی روند تولیدش از سال گذشته و بعد از شهادت حاج قاسم آغاز شد و حالا در نخستین سالگرد شهادتش به ثمر نشسته است و روز 15 دی ماه رونمایی‌ می‌شود.

بازی سایه انتقام که با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون از همکاران ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری شده است، یک پروژه استارتاپی در حوزه نبردهای هوایی و پهپادی با فرماندهی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است  و قابل اجرا براي پلتفرم اندروید و به گفته علیرضا حقیقی قریب مدیر عامل این مرکز، برای تمام گو شی‌هاي با اندورید 5 به بالا قابل استفاده است.

پشتوانه تحقیقی دقیق برای نمونه‌سازی پهبادها

تولید بازی‌ای با رویکرد معرفی تجهیزات نظامی ایران قطعا به پشتوانه تحقیقی و مطالعاتی دقیقی نیاز دارد، پشتوانه‌ای که به گفته علیرضا حقیقی طی فرآیند پیش تولید این بازی با دقت و حساسیت دنبال شد. مهندس علیرضا حقیقی قریب مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون می‌گوید: پایه این بازي بر اسـاس حملات پهبادي در مأموریت‌هاي مختلف به منافع و پایگاه‌هاي دشـمن و نیروهاي تروریستی در خارج از خاک کشور است. این مواضع شامل ساختمان، وسایل حمل و نقل و پیاده نظام دشمن است که در هر مرحله با دستور العمل‌هاي و اهداف مشخص با فرماندهی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مورد حمله پهبادهاي ایران قرار می‌گیرند. در مرحله اول انجام پیش تولید بازي، نیاز به تحقیقات در مورد پیشــرفت هاي نظامی ایران خصــوصــاً در مورد پهپادهاي مختلف، کارآیی آنها و سلاح‌هاي مرتبطه وجود داشت که در این مرحله تمامی موارد بررسی شد.

جمهوري اســـلامی ایران پنج پهپاد مهم با کارآیی‌هاي چند منظوره دارد که طی ســـال‌هاي گذشـــته رفته رفته پیشرفته‌تر شدند. برای تولید بازی سایه انتقام هر کدام از این پهپادها به صورت اختصاصی مدل‌سازي و رندر شدند.
حقیقی می‌گوید: معمولا در بازي هایی در این ژانر از تمامی المان‌هاي اصلی شامل عکس و یا نمونه‌هاي از پیش طراحی شده استفاده می‌کنند ولی در بازي سایه انتقام تمامی پهپادها با توجه به حساسیت موضوع و بالا بردن کیفیت خروجی توسط تیم هنري بازي طراحی و مدلسازي شدند. همین موضوع بخش زیادي از زمان قسمت هنري پیش تولید بازي را  صرف نمونه‌سازي این پهپادها کرد. ضمن اینکه المان‌هاي مختلف دیگر مانند نیروهاي دشــمن و انیمیت آنها، ادوات نظامی، ســاختمان ها و ... نیز در دوره پیش تولید گرافیکی بازي انجام شد.

شلیک به هدف با 5 پهباد فوق پیشرفته ایرانی

صاعقه، ابابیل 3، شاهد 129، مهاجر6 و فطرس پهبادهایی هستند که تیم هنری سازنده بازی سایه انتقام با نمونه‌سازی آنها، کارکردها و توانایی‌هایشان در قابل یک بازی موبایلی برای کاربران معرفی کرده‌اند. به عبارتی کاربر در بازی سایه انتقام با توانایی‌ها و قابلیت 5 پهباد پیشرفته ایرانی کاملا آشنا می‌شود.

بازی با بهره‌گیری از قابلیت‌های موتور بازي‌سازي UNITY ساخته شده و به گفته حقیقی زبان اصلی آن انگلیسی است: ژانر بازي shooter است و شامل 36 مرحله و در آن تنوع سلاح شامل انواع موشک، تیربار و بمب وجود دارد. ضمن اینکه سعی شده مهمترین بخش بازي یعنی game play آن بسیار روان و کاربر پسند طراحی شود. دوربین بازی نیز از زاویه دید پهبادها و از بالا با دو قابلیت معمولی و دید در شب طراحی شده است.


از فروش خارج از کشور تا انتشار داخلی

بعد از مذاکرات اولیه تیم سازنده بازی با مجموعه رایمون در خصوص مدل درآمدی بازی قرار بر این می‌شود که سایه انتقام خروجی APKبراي فروش به خارج از کشور داشته باشد، ولی در نهایت خروجی بازي متناسب با کافه بازار آماده شد. براي ایجاد درآمد زایی در بازي نیز پرداخت درون برنامه‌اي در نظر گرفته شد و یک فروشگاه که در آن انواع پهپادها، موشک‌ها، بمب‌ها و مسلسل ها براي عرضه به کاربر وجود دارد، طراحی و پیاده‌سازي شده است که به گفته حقیقی با توجه به گیفت‌ها و امتیازاتی که در پایان هر مرحله به کاربر داده می‌شود، کاربر می‌تواند با جمع کردن آنها اقدام به خرید از فروشگاه کند.این امکان نیز در بازی طراحی شده که کاربر بتواند با توجه به سخت تر شدن مراحل اقدام به خرید سلاح‌ها و پهبادهای بهتری در بازی کند.بازی یک لوگوی جذاب هم دارد؛ لوگویی که تصویری از سردار حاج قاسم سلیمانی بر آن نقش بسته و عنوان بازی«سایه انتقام» که با زبان انگلیسی زیر آن خودنمایی می‌کند.

حمایت‌های همگرایی بنیاد از رایمون مدیا

همزمان با تولید و رونمایی از این بازی سیدمحمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز از تخصیص حمایتی ساختار همگرا به این مرکز خبر داد و گفت: با در نظر گرفتن مجموعه رایمون مدیا به عنوان یکی از مبادی ساختار حمایتی همگرا، این مجموعه می‌تواند یک تیم بازی‌سازی را برای دریافت رتبه غزال به این ساختار معرفی کند تا آن تیم از سقف حمایتی به ارزش 20 میلیون تومان برخوردار شود. ضمن اینکه اعطای رتبه غزال به این تیم بازی‌سازی معرفی شده از سوی رایمون مدیا بدون ارزیابی‌ در ساختار حمایتی همگرا انجام می‌شود.