بازی‌های‌رایانه‌ای بستر مناسبی  برای ارائه پیام‌های آموزشی و ترویجی است

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در آیین اختتامیه چهارمین جایزه بازی‌های جدی که به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات خوب پیش آمده در این معاونت مبنی برحضور در عرصه بازی‌های رایانه‌ای برای انتقال پیام‌های آموزشی و ترویجی به مخاطبان کودک، نوجوان و جوان کشور است، از بازتاب خوب این اقدام خبر داد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، محمد مهدی تندگویان در سخنانی تصریح کرد: به واسطه شرایط پیش آمده در خصوص همکاری خوب معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، توانستیم از بستر بازی که کودکان و نوجوانان ایرانی از آن استفاده می‌کنند برای ترویج پیام‌های آموزشی و تربیتی خود  استفاده کنیم که این رویکرد طی دو سال گذشته در این معاونت با جدیت بیشتری دنبال شده است.

او افزود: طبق آمار 90 درصد کسانی که از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند، مخاطبان کودک و نوجوان و جوان هستند و تلاش ما این بوده که بتوانیم از این فضا برای ارائه پیام‌های آموزشی استفاده کنیم . در این راستا هم اقدامات مختلفی برای گروه‌های سنی مختلف در انتقال پیام‌های آموزشی و تربیتی در روند بازی‌سازی بازی‌های جدی در دوره‌های گذشته این رویداد انجام شد که بازتاب‌های خوبی هم داشته است. بررسی‌ها نشان داده که پیام‌های اموزشی و ترویجی که در خلال بازی‌ها به آن اشاره شده بود 100 درصد توسط این مخاطبان دیده شده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در چهارمین دوره بازی‌های جدی نیز که بخش هکاتون آن همزمان در تهران تبریز و اصفهان برگزار شد به دلیل درگیری این روزهای دنیا یعنی شیوع کرونا، این رویداد را بستر مناسبی برای ارائه پیام و اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا دیدیم. لذا در چند سرفصل که شامل پیشگیری از کرونا، ارائه راهکار به کسانی که در خانه بیمار مبتلا به کرونا دارند و  ارائه آموزش به کسانی که دوران ابتلا به این بیماری را گذراندند، به این موضوعات در قالب پیام‌هایی مشخص در بازی‌ها اپرداخته شد.

او با اشاره به آمار استفاده ایرانی‌ها از بازی گفت: طبق آمار از هر 100 ایرانی 38 نفر بازی می‌کنند و  بالای 90 درصد از پلتفرم موبایل برای بازی کردن استفاده می‌کنند. این بستر عالی ظرفیت بسیار مناسبی برای هر نوع پیام‌رسانی به این مخاطبان در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر ما در این وزارتخانه دارد.

تندگویان همچنین افزود: همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ما در این زمینه بسیار قابل توجه و قابل تقدیر است. بنیاد همواره پا به پای ما حرکت کرده و پیش از این هم در موضوعات دیگری نیز این همراهی را با این مجموعه داشته و در راستای ترویج جشنواره های ما اقدامات خوبی انجام دادند که امسال هم در حوزه کرونا به ما کمک کردند.

او با اشاره به کمک‌های این معاونت از مجموعه وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در  برگزاری هکاتون بازی‌های جدی 1399 گفت: مجموعه وزارت بهداشت در تولید این پیام‌ها و اطلاع رسانی در این حوزه بسیار به ما کمک کرد که جای تقدیر و تشکر دارد.

او در پایان ضمن پیشنهاد به نوجوانان و جوانان ایرانی برای استفاده از بازی‌های خوب ایرانی ساخته شده بخصوص در دوران کرونا که به خاطر محدودیت ها مجبور به خانه ماندن هستیم،گفت : این مخاطبان با استفاده از این بازی‌ها هم وارد فضای هیجانی بازی می‌شوند و هم در جریان پیام‌های آموزشی خوبی که در خلال  این بازی‌ها ارائه شده، قرار می‌گیرند.