«مِنچِرز»؛ محبوب خانواده‌ها و همیشه در اوج

«مِنچِرز» نام آشنایی برای طرفداران بازی‌های ایرانی است. بازی‌ موبایلی‌ که سال 93 حضورش را در جمع بازی‌های ایرانی به‌طور رسمی اعلام کرد و خیلی زود میان بازیکنان، به‌خصوص جمع‌های خانوادگی که «بازی مِنچ» برایشان نوستالژی داشت، جا باز کرد. اما نکته مهم‌تر اینکه «مِنچِرز» در عین ظاهری ساده، در سال‌های حضورش در بازار بازی همواره جزء برترین بازی­های ایرانی بوده که این مهم یعنی درگیر کردن و نگه‌داشتن مخاطبان، نشان از تخصص توسعه‌دهندگان این بازی داشته است. در عین حال این تیم موفق به انتشار جهانی مِنچِرز نیز شده­ است.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مِنچِرز از همان ابتدای حضورش در بازار بازی موبایل یک اولویت برای گروه‌های خانوادگی و دوستانه برای شروع یک بازی موبایلی شد. تا آنجا که بر اساس آمارهای موجود حاصل از تجزیه ‌وتحلیل داده‌های بازی مِنچِرز، در بازه تیرماه 1396 تا اردیبهشت‌ماه 1398، بیش از 6 میلیون و 700 هزار حساب کاربری برای این بازی ایجاد شده که در مجموع 5 میلیارد و 824 میلیون و 7٣٩ هزار و 211 دقیقه مِنچِرز بازی کرده‌­اند. این عدد تقریبا معادل «111 قرن» بازی مِنچِرز است. آنچه در این میان جالب توجه است اینکه بازیکنان اصلی این بازی، مردان و زنان در بازه سنی 18 تا 24 سال هستند.

بازی­‌های زیادی در سبک تفننی تولید و عرضه می­‌شوند؛ اما برخلاف باور عمومی، اگرچه این بازی­‌ها در ظاهر ساده هستند، در عمل توسعه و نگهداری آنها بسیار دشوار است و به همین دلیل بسیاری از باز‌­های مشابه با شکست مواجه می­‌شوند. اینکه چه اتفاقی افتاده تا استودیو «اینسایتل گیمز» به‌عنوان مالک بازی مِنچِرز، توانسته طی 6 سال گذشته در رقابت با سایر رقبا همواره در جایگاه بالایی قرار بگیرد، سوالی است که پاسخش را باید در بررسی روند پیموده شده برای توسعه و نگهداری این بازی آنلاین جستجو کرد.

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین پژوهش خود ضمن بررسی کمی شاخص‌های کلیدی موفقیت مِنچِرز در بازه زمانی اول تیرماه 1396 تا پایان اردیبهشت 1399، به سیر صعودی موفقیت آن پرداخته و با تحلیل کیفی ساختار استراتژیک استودیو «اینستایتل گیمز» علل موفقیت این بازی را کندوکاو کرده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، ارتقا مداوم بازی، هم‌زمان در جهت بهبود کیفیت هنری و تجربه کاربری، تقویت گیم‌پلی بازی و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به صورت مستمر، ثبات کیفیت فنی اتصال آنلاین و از همه برجسته‌­تر، مدیریت شبانه‌­روزی ارتباط با کاربران بازی از جمله موارد کلیدی هستند که موجب پرطرفدار شدن این بازی در میان بازیکنان شده است.

از سوی دیگر، تداوم رشد در بازارهای دیجیتال ایرانی، قرار گرفتن مداوم در فهرست برترین­‌ها، ارتقاء پی‌در‌پی ویژگی‌های بازی و حضور همیشگی این تیم در رویدادهای تخصصی حوزه بازی، نام «اینسایتل گیمز» را به عنوان یک تیم پویا در میان فعالان بازار بازی‌های موبایل در ایران مطرح کرده و باعث اعتبار و جایگاه ویژه‌اش در میان بازی‌سازان شده است.

اگر با خواندن اطلاعات این خبر علاقه­‌مند شده‌اید که گزارش کامل این پژوهش با عنوان «بازی ایرانی مِنچِرز: سهل و ممتنع» را بخوانید، می‌توانید از اینجا به سایت معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی­‌های رایانه‌­ای مراجعه کنید.