آیین امضای قرارداد  صندوق جسورانه سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد

مراسم امضای قرارداد ایجاد بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با حجم صندوق۳۰ میلیارد تومان، با حضور سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، میان سه شرکت برگزار شد.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ سید صابر امامی، مدیر عامل شرکت مبین‌وان در این برنامه گفت: نزدیک به دو سال پیش ایده ایجاد این صندوق مطرح شده بود. صنعت دیجیتال و تحولی که از منظر دیجیتال در کشور ما رخ داده است، در ابعاد داخلی و بین‌المللی بسیار جای رشد دارد و اگر به اعداد و ارقام نگاه کنیم، می‌بینیم که سهم تولید ناخالص کشورمان از سرویس‌های دیجیتال و در کنار آن صنعت IT بسیار سهم کوچک اما بسیار قابل رشد است. اگر به جریان اقتصادی در کشور‌های توسعه یافته نگاه کنیم، می‌بینیم که حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در این کشورها از صنعت آی‌تی است و برخی معتقدند صنعت تفریح، بازی‌های رایانه ای و سرویس‌های محتوایی مختلف که اکنون در دنیا مورد استفاده است، سهم بسیار بزرگی از تولید ناخالص کشورهای مختلف دارند.

مجید شکراللهی مدیر عامل شرکت دیدگاهان نوین در این برنامه گفت: این نخستین صندوقی خواهد بود که از طریق فرابورس پذیرش می‌شود. این صندوق با حجم سی میلیارد تومان و با عمر هفت ساله تشکیل خوهد شد. تفاهم‌نامه با فرابورس صورت گرفته است و تا یک ماه آینده پذیره‌نویسی اولیه انجام خواهد شد.

حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا نیز طی سخنانی اظهار کرد: به تصور ما سبک زندگی اهمیت ویژه‌ای دارد و تغییر روزمره آن متناسب با فناوری‌های نو همه ما را متاثر می‌کند. حضور فناوری اطلاعات، فضای مجازی و به تعبیری دنیای مجازی در زندگی روزمره همه مردم، روز به روز در حال تغییر چهره زندگی است. از این رو، به نظر می‌رسد بازی نمایی پدیده‌ها و اتفاقات می‌تواند اهمیت زیای داشته باشد. این صرفا حوزه سرگرمی را شامل نمی‌شود و بحث ساخت فرهنگ، بازی‌های جدی و پرکردن اوقات فراغت جامعه را می‌تواند پوشش دهد.

 سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم‌نامه، گفت: خرسندیم که ایجاد یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌های در مجموعه بنیاد به صورت رسمی آغاز می‌شود. مجموعه بنیاد قبلا جلسات کارشناسی را با موسسین صندوق داشته و به دلایل متعددی بازی‌های رایانه‌ای انتخاب مناسبی برای موضوع کار این صندوق بوده است.

وی افزود: امروز وجوه گوناگون در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در حال رشد و توسعه است. حوزه تولید در طول چند سال اخیر، رشد قابل توجه تولیدات داخلی و بومی شده، شاهد بوده است، آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۱۴ درصد از بازار بازی را بازی‌های داخلی و بومی تشکیل می‌دهند.

پژمان گفت: در حوزه نیروی انسانی شاهد توسعه افراد علاقه‌مند به آموزش در این حوزه هستیم و تعدادشان در هرترم از کلاس‌های انستیتو بازی سازی، در حال افزایش است. در تابستان امسال ۱۴ کلاس انستیتو فعالیت داشت تا آموزش‌های این حوزه را به علاقه‌مندان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ارائه دهد و تلاش شده با استفاده از اساتید خبره، سطح دانش افراد علاقه‌مند افزایش پیدا کند.

وی در ادامه به فعالیت‌های بین‌المللی بنیاد نیز اشاره کرد و گفت: با وجود همه‌ مشکلاتی که در مسئله تحریم‌ها و مبادلات پولی و بانکی داریم و تحریم‌های ظالمانه‌ای که نظام سلطه اعمال کرده، ولی هیچکدام باعث انسداد روند رشد و توسعه بازار بازی‌های داخلی در فضای بین المللی نشده، بازی‌سازان داخلی به کمک بخش‌های خصوصی و نهادهای حاکمیتی توانسته‌اند به بازارهای جهانی وارد و ارزش افزوده ایجاد کنند. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تأکید بر اینکه ایجاد این صندوق جسورانه می‌تواند یکی از مشکلات عمده مجموعه این اکوسیستم را که تامین منابع مالی است، مرتفع کند گفت: این سه مجموعه پس از بررسی‌ها و مطالعات دقیق سیگنال‌های خوبی را در این عرصه دریافت کرده‌اند و با این حوزه بیگانه نیستند. البته نیاز است که در انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاران این صندوق دقت لازم صورت گیرد. ما در نظام حمایتی خودمان که یک نظام شفاف و منسجم است رتبه‌بندی دقیقی از تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌سازی انجام داده‌ایم و در حال حاضر اطلاعات خوبی را در حوزه شرکت‌ها و تیم‌های بازی‌سازی معتبر در اختیار داریم و این صندوق می‌تواند از ظرفیت همگرا برای اعتبار سنجی گزینه‌های سرمایه‌گذاری استفاده کند.