امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

روز شنبه 22 تیرماه تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با هدف ایجاد همکاری در زمینه‌ فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی حوزه بازی‌های دیجیتال به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‎ای در جلسه امضای تفاهم‌نامه، دکتر سهرابی رییس دانشکده مدیریت با اشاره به اهمیت حضور بازیگران کلیدی صنعت در محیط دانشگاه گفت: پازل مدیریت بدون ارتباط با صنعت تکمیل نخواهد شد. ما پیش از این هم ایده‌هایی برای ارتباط بیشتر با صنعت داشتیم تا فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت هنگام خروج از دانشکده از وضعیت صنعت درک بهتری داشته باشند و این تفاهم‌نامه می‌تواند باعث ایجاد این ارتباط میان صنعت و دانشکده مدیریت شود.

همچنین سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این بنیاد را آماده برداشتن گام‌های عملی جهت پیشبرد تفاهم‌نامه مذکور دانست و اشاره کرد که همکاری بر سر محورهای اصلی این تفاهم‌نامه می‌تواند باعث ایجاد هم‌افزایی میان دو مجموعه شود.

پژمان با تاکید بر گفتمان صنعت و دانشگاه افزود: فعالیت در این حوزه از برنامه‌های قدیمی بنیاد بوده و براساس نیازهای صنعت و اقدامات متقابلی که دانشگاه می‌تواند برای صنعت انجام دهد برنامه‌ریزی شده و در حال پیشروی است.

از جمله محورهایی که در این تفاهم‌نامه جهت همکاری اعلام شده می‌توان به برگزاری هکاتون بازی‌های جدی با موضوع بازی‌های مدیریتی، برگزاری نشست‌های گفتمان بازی، برگزاری رویدادهای مشترک علمی و راه‌‌اندازی هسته پژوهشی ذیل اتاق بازی‌های دیجیتال اشاره کرد.

هکاتون بازی‌های جدی

براساس تفاهم‌نامه و با توجه به تجربه موفق برگزاری لیگ بازی‌های کسب و کار توسط دانشکده مدیریت، طرفین در قالب هکاتون بازی‌های جدی با هدف توسعه بازی‌های حوزه مدیریت و کسب و کار همکاری خواهند کرد. هکاتون بازی‌های مدیریت و کسب و کار یک رویداد 3 روزه خواهد بود که در آن بازی‌پژوهان و بازی‌سازان گرد هم آمده و با راهنمایی منتورهای فنی متخصص در توسعه بازی و منتورهای علمی متخصص در موضوعات مورد نظر دانشکده مدیریت، به طراحی و توسعه بازی‌‎های دیجیتال مدیریتی تا مرحله نمایشی (دمو) می‌پردازند.

نشست‌های گفتمان بازی

طبق بند دیگری از توافق صورت گرفته و با هدف گفتمان‌سازی میان صنعت، دانشگاه و دولت، همچنین ایجاد جریان رسانه‌ای در سطح گسترده برای مردم، مجموعا شش نشست تخصصی تحت عنوان گفتمان بازی به صورت مشترک توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشکده مدیریت برگزار می‌شود. برای هر یک از این نشست‌های دو ساعته، ابتدا موضوعی اولویت‌دار با جلب نظرات و بازخوردها از صنعت و با تکیه بر نیازها و چالش‌های فعالان صنعت که امکان برطرف شدن آن‌ها توسط دانشگاه و دولت وجود دارد تعیین شده و توسط کارشناس‌هایی به نمایندگی از صنعت، دولت و دانشگاه مورد بحث قرار خواهد گرفت. گفتنی است تا به امروز یکی از این نشست‌ها با موضوع «جایگاه و اقتصاد رسانه‌های تخصصی بازی‌های ویدیویی در ایران» 28 خردادماه 1398 برگزار شده است.

برگزاری رویدادهای مشترک علمی

با امضای تفاهم‌نامه طرفین موافقت خود را برای برگزاری رویدادهای مشترک علمی همچون نشست‌ها، کنفرانس‌ها و سایر اشکال رویدادهای علمی به فراخور نیاز اعلام کردند.

راه‌اندازی هسته پژوهشی ذیل اتاق بازی‌های دیجیتال

از جمله سایر بندهای توافق صورت گرفته می‌توان به راه‌اندازی هسته پژوهشی ذیل اتاق بازی‌های دیجیتال اشاره کرد. به این ترتیب جهت ترویج بازی‌های دیجیتال با تولیدکنندگان ایرانی و تشویق دانشجویان برای مطالعه این حوزه فعالیت و پیوستن به این صنعت، اتاقی در دانشکده به عنوان اتاق بازی‌های دیجیتال تاسیس خواهد شد که در حقیقت مقری برای ارتباط دانشکده با بنیاد و فضایی برای تجربه بازی‌های دیجیتال توسط دانشجویان و پژوهشگران، اجرای پژوهش، بحث و تبادل نظر، شکل‌گیری و استقرار تیم‌های بازی و آشنایی با اکوسیستم بازی در ایران است.

در جلسه امضای تفاهم‌نامه سید محمد علی سید حسینی معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دکتر سعید روحانی معاون پژوهشی دانشکده مدیریت، حامد نصیری مدیر پژوهش‌های صنعتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دکتر داتیس خواجه‌ئیان عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و عضو شورای سیاست‌گذاری کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال (DGRC) نیز حضور داشتند.