با ایجاد سامانه همگرا امید بیشتری به پیشرفت در آینده داریم

امیرحسین موسوی که ساخت بازی‌هایی چون «فرار بزرگ» و «مزرعه ثروتمند» را در کارنامه دارد می‌گوید با ایجاد سامانه همگرا احساس بهتری دارد و فکر می کند فعالیت ها و تلاش های او و همکارانش بیشتر دیده می‌شود.

موسوی می‎گوید: با ایجاد ساختار همگرا امید بیشتری به پیشرفت در آینده داریم. امیدواریم مراحل پایانی راه‌اندازی و اجرایی‌شدن این سامامه سریع تر به نتیجه برسد؛ همچنین منابع بیشتری به این مرکز داده شود.

موسوی در زمینه فعالیت‌های خود در حوزه بازی‌ عنوان کرد: بیشتر از 5 سال است که فعالیت در زمینه بازی‌سازی را شروع کردم. در این مدت هم بازی‌سازی مستقل را پی گیری کرده‌ام و هم با شرکت‌های مختلف بازی‌سازی همکاری داشته‌ام. تخصص اصلی من برنامه‌نویسی است اما معمولاً ایده و طراحی بازی‌هایی که به صورت مستقل ساخته‌ام از خودم است و برای انجام قسمت‌های هنری و سایر بخش‌ها با دوستان متخصص همکاری می‌کنم.

این بازی‌ساز درباره بازی‌هایی که تا کنون تولید کرده یا در تولید آن‌ها نقش داشته گفت: تا به حال چندین بازی تولید کرده‌ایم که انتشار بعضی از آن‌ها را به دلایل مختلف متوقف کرده‌ایم. 2 تا از بازی‌هایی که از نظر کیفیت برای خودمان رضایت بخش بوده‌اند و درحال حاضر در مارکت‌ها موجودند بازی‌های فرار بزرگ و مزرعه ثروتمند هستند. فرار بزرگ یک بازی در سبک رانندگی بدون محدودیت هست. که در آن اتفاقات اکشن زیادی هم می‌افتد که باعث جذابیت بازی می‌شود. این بازی موفق‌ترین بازی ما بوده، مخاطبان زیادی را جذب کرده و توانست یک بار به عنوان داغ‌ترین بازی هفته در کافه بازار دست پیدا کند.

مزرعه ثروتمند نیز یک بازی در سبک شبیه‌سازی مزرعه و کارخانه است. به صورت مرحله‌ای طراحی شده و بازیکن با در اختیار داشتن زمان و منابع محدود باید با مدیریت و سرعت عمل به اهداف مورد نظر هر مرحله برسد.

موسوی درباره هدف‌گذاری‌های فعلی و برنامه‌های آینده‌ خود اظهار کرد: فعلا هدف اصلی ما بازار داخل است. مهم ترین دلیل برای عدم ورود به بازار خارج هزینه بسیار بالای جذب کاربر است که ما توانایی اقتصادی انجام این کار را فعلا نداریم.

مهمترین برنامه‌مان نیز پشتیبانی و ارتقا بازی‌های فعلی است. حتما به ایده‌های جدید فکر می‌کنیم و حتما دوست داریم بازی‌های جدیدی تولید کنیم که ما را به موفقیت مورد نظرمان برساند. امیدواریم از نظر کیفیت و امکانات به حدی برسیم که بتوانیم به حضور در بازارهای بین المللی هم فکر کنیم.

سازنده بازی فرار بزرگ درباره حمایت‌های صورت گرفته از بازی‌سازان و ایجاد ساختار حمایتی همگرا در سال جاری عنوان کرد: حقیقت این است که تا سال پیش وضعیت حمایت اصلا راضی‌کننده نبود. مهمترین مشکل این بود که ما احساس می‌کردیم که تمام امکانات و بودجه‌ها فقط در اختیار یک سری افراد و شرکت‌های خاص قرار می‌گیرد و تیم‌ها و بازی‌سازان کوچک و مستقل حمایتی دریافت نمی‌کردند. اما با ایجاد سامانه همگرا حالا احساس بهتری داریم و فکر می‌کنیم فعالیت‌ها و تلاش‌های ما بیشتر دیده می‌شود و امید بیشتری به پیشرفت در آینده داریم. امیدواریم مراحل پایانی راه‌اندازی و اجرایی‌شدن این سامانه سریع‌تر به نتیجه برسد؛ همچنین منابع بیشتری به این مرکز داده شود.

موسوی در مورد مشکلاتی که تحریم‌ها بر سرراه بازی‌سازان ایجاد کرده نیز گفت: مهمترین مشکلی که تا به حال تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده دسترسی به منابع انتشار خارجی، ارتباط با ناشران خارجی و همین طور هزینه زیرساخت‌های فنی و سرور برای بازی‌ها است. پیشنهاد من حمایت از سرویس دهندگان داخلی مخصوصا سرویس‌های لازم برای بازی‌ها است.

به گفته امیرحسین موسوی وقتی یک بازی‌ساز ایرانی یک بازی باکیفیت را با معیارها و قوانین جامعه تولید و منتشر می‌کند ناخودآگاه به حفظ فرهنگ جامعه کمک کرده است. او در همین زمینه چنین توضیح داد: تولید بازی ایرانی زمان استفاده از بازی‌های خارجی را که ممکن است دارای ناهنجاری‌های فرهنگی باشند، کاهش می دهد و یک محصول بومی را برای مخاطب خود جایگزین می‌کند. البته ما همیشه سعی می‌کنیم در بازی‌هایمان تا حد امکان عناصر فرهنگی و هنری بومی را معرفی و تقویت کنیم. مثلا ما قبلا یک بازی داشتیم با نام شمشیر اساطیر که در آن از نام‌ها و قهرمانان شاهنامه استفاده کرده بودیم و در همین بازی آخرمان هم سعی کردیم قهرمانان بومی را در کنار قهرمانان خارجی قرار دهیم. شاید جالب باشد بدانید که اتفاقا شخصیت‌های ایرانی پرطرفدارتر از شخصیت‌‎های خارجی بودند. مساله فرهنگی مهم دیگری که در بازی‌ها وجود دارد حفظ زبان فارسی است. در خیلی از بازی‌ها که اتفاقا مخاطب آن‌ها کودکان در حال یادگیری هستند، اشتباهات زیادی در نوشتار و نحوه استفاده از کلمات رخ می‌دهد. این مورد به خصوص در بازی‌های اصطلاحا لوکالایز شده خارجی دیده می‌شود. ما همیشه سعی می‌کنیم در محصولات‌مان به حفظ زبان فارسی توجه کنیم.