تشکیل نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای حرکت مثبتی است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ، گفت:تدوین و تصویب لایحه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاثیری مثبت بر کاهش روند عرضه غیرقانونی محصولات فرهنگی دارد.

علی موسوی سرچشمه  در گفت و گو با کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای ، افزود: لایحه  یادشده در ستاد  مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شده است و بر اساس اعلام مسوولان این ستاد ظرف ماه های های آینده  برای تایید به هیات دولت ارایه خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه  روند  قاچاق  و عرضه غیرقانونی بازی های یارانه ای در کشورمشهود است ، ادامه داد: گسترش قاچاق و عرضه بی رویه بازی های خارجی موجب می شود،تولیدکنندگان بازی رایانه ای در داخل  تمایل خود را به فعالیت در این عرصه از دست بدهند و یا به کپی برداری  در عرصه تولید روی  آورند.

وی تاکید کرد: قانون کنونی در باره قاچاق کالا و ارز آن طوری که باید، قوی و محکم نیست و از نقایص بسیاری برخوردار است.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در عین حال گفت که نباید از تلاش های نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود بازی های قاچاق به کشور غافل بود اما به دلیل نقایصی که در قانون  وجود دارد، این تلاش ها کم ثمر می شود.

موسوی سرچشمه تصریح کرد: همچنین عدم وجود و رعایت حقوق مولف در کنار دسترسی آسان به بهترین بازی های روز دنیا، موجب شده تا سرمایه گذاری در بخش تولید بازی های رایانه ای زیان آور باشد.

وی یادآورشد: تولیدکنندگان برای رقابت در این عرصه نیاز به حمایت های مادی و معنوی دارند که مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون قضایی مجلس، برای حمایت از این تولیدکنندگان، به محض ارایه لایحه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی دولت، آن را در دستور کار قرار می دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین درباره تاثیر بازی های رایانه ای در جامعه بویژه قشر کودک و نوجوان گفت: این رسانه جدید که دوران رشد خود را سپری می کند، با تنوع فناوری و جذابیت های فوق العاده خود، شمار زیادی از کودکان و نوجوانان را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است.

سرچشمه با بیان اینکه این بازی ها منابع خوبی برای یادگیری و آموزش به ویژه آموزش مفاهیم دینی هستند، افزود: باید در طراحی بازی های رایانه ای از پرداخت های مستقیم به مفاهیم دینی اجتناب شود و مفاهیم دینی را به زبان کودکان و در قالب برخورد شخصیت ها به نمایش گذاشت.

وی با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در عرصه بازی توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، ادامه داد:  ماهیت تعاملی این رسانه نوین، قرار گرفتن افراد در معرض آن را نگران کننده تر ازتاثیر پذیری افراد در مواجهه با فیلم های سینمایی می کند، زیرا این بازی ها بسیاری از اصول یادگیری مانند همذات پنداری، تمرین، تکرار، پاداش و تقویت را به کار می گیرند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس وشورای اسلامی با اشاره به نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای که توسط بنیادملی بازی های رایانه ای راه اندازی شده است ، ضمن تقدیر از پدیدآوردگان این نظام،تصریح کرد: باید در انتخاب بازی برای کودکان و نوجوانان دقت بسیار کرد مبادا رفتارهای ناهنجار از طریق این بازی ها به مخاطب آموزش داده شود.تشکیل نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای حرکت مثبتی در این زمینه به شمار می رود.

نخستین جشنواره  و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای شهریور ماه امسال در دوبخش برگزار خواهد شد.