توصیه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به خانواده‌ها جهت جلوگیری از آسیب برخی بازی‌ها

مدتی پیش براساس اعلام نیروی انتظامی و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، نوجوانی در محله ولنجک تهران تحت تاثیر یک بازی رایانه‌ای با سبک تک‌تیراندازی، به سوی دیگران با تفنگ بادی تیراندازی کرده است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن اظهار تاسف از این اتفاق، وظیفه‌ی خود می‌داند که نکاتی را در این رابطه مطرح کند. موضوع بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد نقش مهم خانواده‌ها در جلوگیری از آسیب‌های این چنینی است. سال‌هاست به اهمیت توجه به رده‌سنی بازی‌ها تاکید داریم، براساس جزییات خبری که منتشر شده این نوجوان ۱۵ ساله بازی‌های سبک «اسنایپر» را بازی می‌کرده است. نخست آن که این بازی‌ها اغلب رده‌سنی 18+ گرفته‌اند و دوم عنوانی که در خبرها از آن نام برده شده است به طور کلی توسط نظام رده‌بندی بنیاد غیرمجاز اعلام شده است. بدین ترتیب اگر والدین این نوجوان به رده‌سنی بازی دقت می‌کردند و اجازه‌ی انجام آن را نمی‌دادند شاید چنین اتفاق تلخی رخ نمی‌داد.

در ادامه توصیه‌هایی به خانواده ارائه می‌شود تا بتوانند با نظارت بیشتر، از بروز اتفاقاتی ناخوشایند جلوگیری کنند.


 با رده‌بندی سنی بازی آشنا شوید و آن را رعایت کنید

«نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» در ایران که اختصارا (ESRA) نامیده می‌شود تنها نظام رده‌بندی بازی در کشورهای اسلامی است و به خانواده‌ها کمک می‌کند تا انتخاب مناسبی برای فرزندان خود داشته باشند. در این نظام، بازی‌ها با رده‌های مختلفی ارزیابی شده و در 5 گروه 3+، 7+، 12+، 15+ و 18+ سال دسته بندی‌ می‌شوند. این رده‌ها بدین معنی است که یک بازی 18+ سال برای گروه‌های سنی کمتر از 18 سال مناسب نیست و آسیب‌زا خواهد بود.

توجه به رده‌بندی سنی، نه تنها از آسیب‌های احتمالی برخی بازی‌های رایانه‌ای جلوگیری کرده که کمک شایانی به افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های فرزند شما خواهد کرد.

خانواده‌ها می‌توانند جزییات رده‌سنی بازی‌های مختلف را از طریق سایت http://www.esragames.com پیدا کنند.


نسخه‌های مجاز بازی را خریداری کنید

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بازی‌های مجاز، پروانه انتشار اعطا می‌کند. بنابراین در هنگام خرید بازی، حتما به هولوگرام درج شده روی بسته توجه داشته باشید. همچنین رده‌سنی بازی‌های کامپیوتری و کنسولی در ویترین‌ها روی جلد بازی درج شده‌اند که می‌توانید از آن برای تهیه بازی مناسب استفاده کنید.

برای بازی‌های موبایل نیز، رده‌بندی سنی برای همه بازی‌های موبایل در مارکت‌های معتبر ایرانی وجود دارد و بنابراین پیشنهاد می‌شود تنها از طریق این فروشگاه‌ها، نسبت به دریافت بازی موبایل اقدام فرمایید.


 هنگام خرید بازی، فرزندان‌تان را همراهی کنید

متاسفانه مشاهده شده است که برخی فروشندگان سودجو، بی‌توجه به رده‌بندی سنی، بازی را در اختیار کودکان قرار می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام خرید بازی، خود یا فردی که اطلاعات کافی در این زمینه دارد، فرزندان‌تان را همراهی کند.


 مراقب موبایل و کامپیوتر کودکان‌تان باشید

در دنیای کامپیوتر و ارتباطات، تنها راه دریافت بازی خرید آن از فروشگاه‌ها نیست و همه‌ی این بازی‌ها از طریق فضای مجازی و به روش‌های مختلف قابل دسترسی هستند. بنابراین توصیه می‌شود روی بازی‌هایی که در پلتفرم‌های موبایل یا تبلت فرزندتان وجود دارد نیز نظارت کافی را داشته باشید. همان قدر که برخی بازی‌ها می‌توانند اسباب یادگیری و سرگرمی فرزندان را فراهم کنند، برخی بازی‌های خشن و نامناسب برای رده سنی کودک، می‌توانند آسیب‌زا باشند.


با فرزندان‌تان به صورت مشترک بازی کنید

اصولا ایجاد محدودیت و ممنوع کردن راه‌حل نهایی برای حل معضل‌های فرهنگی نیست. توصیه می‌شود خانواده‌ها از همان ابتدا به صورت مشترک با فرزندشان به انجام بازی بپردازند. در چنین حالتی هم خانواده‌ها نظارت کافی روی بازی‌ها خواهند داشت هم ارتباط بین فرزند و پدر و مادر تقویت خواهد شد.

همچنین با انجام بازی‌های چند نفره به صورت خانوادگی می‌توانید مدت زمان بازی کردن را نیز هوشمندانه تنظیم کنید تا از حد مجاز بیشتر نشود. به طور میانگین بازی کردن بیش از ۹۰ دقیقه در روز توصیه نمی‌شود.


 بازی‌های ایرانی را ترویج کنید

بازی‌سازان ایرانی در سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و حتی توانسته‌اند ضمن درخشش در جشنواره‌های بین‌المللی، به بازارهای جهانی راه یابند. این بازی‌ها علاوه بر کیفیت مناسب، با فرهنگ و اعتقادات کشور ما سازگارند و بنابراین توصیه می‌شود خرید این بازی‌ها را در اولویت قرار دهید یا آن‌ها را برای فرزندان خود در پلتفرم‌های موبایل یا تبلت نصب نمایید.