نگاهی به آمار و ارقام دومین دوره رویداد Level Up در هفته ششم

بیش از یک ماه از آغاز دومین دوره رویداد بازی‌سازی Level Up می‌گذرد و ۹۲ تیم بازی‌ساز مستقل از اقصی نقاط ایران در حال توسعه برش عمودی (Vertical Slice) پروژه خود هستند تا بتوانند اثری چشم‌نواز و مهیج را در روز داوری به معرض نمایش بگذارند.

دومین دوره رویداد Level Up که توسط مجموعه فن‌افزار و حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، با شعار «تیم بساز، بازی بساز» تلاش می‌کند تا تیم‌های بازی‌سازی مستقل ایرانی را به تولید بازی برای رایانه‌های شخصی به خصوص بازی‌های چند نفرهٔ تحت شبکه تشویق کند. در همین راستا شرکت فن‌افزار در دومین دوره با حمایت هیولا، پلتفرم عرضه بازی‌های ویدئویی برای رایانه‌های شخصی، اقدام به برگزاری این رویداد کرده است.


ریشه دواندن بازی‌سازی مستقل در ایران

شرکت فن‌افزار آماری در رابطه با تیم‌های ثبت‌نامی در رویداد Level Up منتشر کرده است که طبق آن می‌توان گفت اکنون بازی‌سازان مستقل نه فقط در پایتخت بلکه در شهرهای مختلف کشور تلاش می‌کنند تا محصولی با چشم‌انداز جهانی روانه بازارهای ایران کنند.

۹۲ تیم بازی‌سازی از ۲۱ استان کشور در این رقابت شرکت کرده‌اند. این تیم‌ها که در ۲۸ شهر ایران حضور دارند تلاش می‌کنند تا بازی‌ای چندنفره و تحت‌‌شبکه تولید کنند و گوی رقابت را از دیگری بربایند در جایگاه اول این رقابت‌ بنشینند.

آمار جالب توجه درباره این رویداد این است که در اولین رویداد Level Up تنها ۲۲درصد تیم‌ها یعنی تقریبا ۳۸ تیم از ۱۷۴ تیم شرکت کننده برای ساخت بازی‌ روی رایانه‌های شخصی اقدام کرده بودند. با توجه به تیم‌های ثبت‌نامی در دومین رویداد می‌توان گفت بازی‌سازانِ رایانه‌های شخصی، رشدی ۲.۵ برابری داشته‌اند.

کسرا تهرانی، دبیر برگزاری رویداد Level Up از استقبال چشمگیر تیم‌های بازی‌سازی از این رویداد خبر داد و گفت: « در این دوره تمرکز را روی رایانه‌های شخصی گذاشتیم چون، بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا در بازار برای چنین بازی‌هایی بالاست ولی عرضه‌کننده‌ای داخلی برای آن وجود ندارد و گیمرهای ایرانی تنها می‌توانند از عناوین خارجی بهره ببرند. جای خالی بازی‌های برگرفته از فرهنگ و هنر ایرانی در بازار حس می‌شود و اکنون تیم‌های ثبت‌نامی و ۳۵۰ نفری که در قالب تیم‌های یک تا ۱۰ نفره در این رویداد شرکت کرده‌اند، این فرصت را دارند تا بازی‌‌ای تولید کنند و در این فضای خالیِ بازار، خودی نشان دهند. ۴۲درصد از تیم‌های ثبت‌نامی از تهران هستند و ۵۸ درصد بقیه از ۲۱ استان و ۲۷ شهر ایران در این رویداد شرکت کرده‌اند تا عیار محصول و تیم خود را محک بزنند.»


شانس حضور بازی‌ها روی هیولا تحت عنوان دسترسی سریع

اکنون، تیم‌های بازی‌سازی در حال ساخت بازی خود هستند و باید طی هفته‌های آینده نسخه ۱۵دقیقه‌ای و قابل بازی محصول خود را در اختیار تیم برگزاری و داوری رویداد قرار دهند. تیم‌های اول تا سوم این رقابت‌ها به ترتیب برنده جایزه ۳۰، ‍۱۵ و ۷ میلیون تومانی می‌شوند و علاوه‌بر این بازی‌سازان برتر از نگاه داوران می‌توانند محصول خود را برای تامین جمعی سرمایه، تحت عنوان «دسترسی سریع» در پلتفرم هیولا عرضه کنند.

دومین دوره این رویداد دو هدف عمده را دنبال می‌کند یکی از آن‌ها تاکید بر اهمیت تیم‌ و تیم‌سازی هنگام ساخت بازی ویدئویی است. هدف دیگر، تاکید روی بازی‌های رایانه‌ای است؛ بازار بازی‌های رایانه‌ای در حال رشد است و آمارها نشان می‌دهد که بازی‌های چند نفرهٔ تحت شبکه و آنلاین مخاطبان بی‌شماری در سرتاسر دنیا دارند. با توجه به غنای فرهنگی، هنری و ادبیات ایران، بازی‌سازان می‌توانند قدم‌های بزرگی در مسیر ساخت بازی‌های چندنفره رقابتی در این بازار بکر بردارند و بازی‌هایی تولید کنند که نگاهی جهانی داشته باشد و علاوه‌بر مخاطب ایرانی، مخاطب جهانی را نیز هدف قرار دهد.