افزایش بودجه بنیاد ملی بازی های رایانه ای

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با بازی‌سازان از دو برابر شدن بودجه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، «جواد شمقدری» عصر چهارشنبه 15 اردیبهشت با جمعی از بازی‌سازان رایانه‌ای دیدار کرد و در تریبونی آزاد نظرات، پیشنهادات و گلایه‌های آنها را شنید.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم پس از سخنان کوتاه «مصطفی سماوات» معاون دفتر همکاری‌های سمعی و بصری، «دکتر بهروز مینایی» مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای یک کودک 2 ساله است که باید برای رشد هرچه بهتر به آن کمک شود تا به محصول فرهنگی تبدیل کند و بتواند میوه‌های مفیدی برای جامعه داشته باشد.

وی افزود: ما در این دو سال با بودجه بسیار اندک فعالیت کردیم که قرار بود 10 میلیارد بودجه داشته باشیم، ولی در نهایت یک میلیارد به ما داده شد که در ظرف این دو سال با مشارکت بخش خصوصی حدوداً 2 میلیارد در زمینه بازی سرمایه‌گذاری شد و بیش از 20 محصول آماده و در حال آماده‌‌سازی است.

مینایی از برگزاری جشنواره تهران ـ گیم ـ فستیوال خبر داد و گفت: قصد داریم با حمایت معاونت سینمایی جشنواره تهران گیم را در مردادماه برگزار کنیم که محلی برای عرضه محصولات به صورت نمایشگاه باشد و محصولات برتر با حمایت خوبی مورد تشویق قرار بگیرد.

وی همچنین درباره پیشنهاد یکی از بازی‌سازان مبنی بر جذب سربازان گفت: درباره این مسئله در دفتر رهبری مذاکراتی داشتیم که خوشبختانه پذیرفته شد تا ما در عرصه بازی جذب سرباز داشته باشیم و بیشتر از سازمان‌های دیگر سربازان را برای صنعت گیم مورد حمایت قرار دهیم.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به طرح‌ریزی در عرصه‌های پاتوق‌های تولید گیم، تأسیس رشته بازی در هنرستان‌ها، تولید مشاغل، آزمایشگاه تولید گیم اشاره کرد که برای عملی شدن نیاز به بودجه دارد.

به گزارش فارس، در ادامه تعدادی از بازی‌سازان و مدیران پروژه‌های گیم مسائلی پیرامون بازی و مشکلاتی که با آن روبروست را طرح کردند. سپس «جواد شمقدری» طی سخنانی اظهار داشت: از مقام معظم رهبری باید تشکر کنیم که دستور تأسیس چنین بنیادی را دادند تا پیگیری و مدیریت شود. هرکس در این رابطه سهم و مسئولیت دارد و دولت در این راستا نقش اول را دارد و در ادامه بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در این جلسه عنوان شد، قابل حل است و ضرورت داشت که گفته شود. با هماهنگی‌ آقای دیبایی جمعی با حضور شما بازی‌سازان و مدیران دیگر برگزار می‌شود و پیشنهادات را تنظیم می‌کنند تا راهکارهای اجرایی آن مشخص شود.

معاون امور سینمایی با اشاره به درج مباحثی مربوط به بازی در دفترچه سیاستگذاری سینما گفت: در این دفترچه به دلیل عدم فرصت کافی خیلی به این مباحث پرداخته نشد، ولی دغدغه ما گذاشتن چنین نشستی بود که با همت آقای فروتن برگزار شد و تصویر دقیق و جدیدی از بازی کشورمان پیدا کردم.

شمقدری با بیان این مطلب که بازی مثل دیگر محصولات دیگر غربی مبتنی بر تفکر و اقتضائات دوران مدرنیته است، گفت: نباید با این مسئله ساده روبرو شویم و نسبت آن را با غرب و فرهنگ خودمان لازم است که بسنجیم که این به عهده گروه‌های پژوهشی است که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته است. تجربه و شناخت شما در چنین شرایطی مقدمه‌ای است که بدانیم می‌خواهیم در مواجه با بازی چه کنیم و چه هدفی داریم.

وی ادامه داد: ما باید از نگاه فردگرایانه بازی غربی فاصله بگیریم و درست بالعکس به شیوه‌های ایرانی و اسلامی خودمان کار کنیم. یکی از شیوه‌هایی که در جذاب کردن بازی غربی استفاده می‌شود، استفاده اغراق‌آمیز از خشونت است و اینکه بازی کننده خود را عنصر برتر تلقی می‌کند و با نگاه تحقیرآمیز و توهین‌آمیز به خصوص در مورد قومیت‌های دیگر برخورد می‌کند یا مثلا در مورد درگیری خیر و شر به خصوص در بازی‌های آخرالزمانی اگر با رویکرد بازی‌های غربی وارد شویم، به بیراهه رفته‌ایم، چرا که ما نگاهمان نوع دیگری است و در همه چیز قصد اصلاح و بازگشت به خیر وجود دارد.

شمقدری به ویژگی‌هایی اشاره کرد که مفاهیم بازی‌های ایرانی باید داشته باشند. وی افزود: بهترین مسیر این است که ببینیم بازی‌های گذشته‌مان چگونه بوده؟ یکی از این ویژگی‌ها جمعی بودن بازی‌هاست و امروز ما باید بازی‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که به سمت بازی‌های جمعی برود و از بازی‌های تک نفره پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید در این بازی‌ها به مهارت‌های زندگی پرداخته شود و این مهارت‌ها برای بازیکن ایجاد شود و همچنین این بازی سلامت روحی و جسمی بازی کننده را تأمین کند که دچار خستگی و افسردگی نشود و رویکرد مفرح و نشاط‌آور داشته باشد.

وی افزود: مسأله برد و باخت و موفقیت چیزی است که شاکله یک بازی را تشکیل می‌دهد، ولی روحیه ما به گونه‌ای است که حاضر نیستیم به هر قیمتی ببریم و نباید خیلی به برد و باخت اهمیت دهیم بحث خلاقیت و تفکر جایگاه ویژه‌ای در بازی‌های ما باید داشته باشد و در اولویت اول ما قرار بگیرد.

شمقدری تأکید کرد: بازی‌های یارانه‌ای باید هویت ملی و فرهنگی دینی خودمان را پیدا کند و ما در مواردی شاهد هستیم که گیم‌هایی که برگرفته از فرهنگ ماست، ولی نوع معماری، لباس و شکل و قیافه غربی دارد.

وی افزود: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای وظایف سنگینی دارد و ما در این عرصه آنچنان که باید و شاید کاری نکرده‌ایم و اینکه این بنیاد با توجه به صحبت‌هایی که شد نیاز به بازنگری دارد.

وی همچنین گفت: در کمیسیون دولت و شورای هنر رویکرد مثبت و مساعدی نسبت به جایگاه بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد و در برنامه‌های ما این امر لحاظ خواهد شد؛ ضمن اینکه در قدم اول بودجه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای دو برابر شده و با همت دوستان ساختمان خوبی نیز برای این بنیاد در نظر گرفته شده است.

جواد شمقدری چهار حوزه حمایتی معاونت سینمایی را برشمرد و گفت: ما از بازی‌سازان در 4 حوزه معنوی، فکری، محتوایی حمایت خواهیم کرد. همچنین در بخش آموزش به لحاظ ارتقای کیفی فنی و هنری آثار در بحث مالی و سرمایه‌گذاری و همچنین عرصه تبلیغات و پخش این آثار حمایت خواهیم کرد.

«محمد بی‌طرف» قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای نیز ضمن تشکر از فعالیت‌های فروتن و حضور جواد شمقدری در جمع بازی‌سازان گفت: در دو سال فعالیت بنیاد هدف ما تعامل با تولید کنندگان و دست‌اندرکاران بازی بوده و همواره تلاش کرده‌ایم که در این عرصه پیشنهادات و انتقادات دوستان را بشنویم و جامه عمل بپوشانیم.

قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای افزود: نسل تولیدکننده بازی جوان و خلاق هستند و توقع و توان بالایی دارند و ما همواره سعی کرده‌ایم که تمام تلاشمان را در جهت برآورده کردن نیازهای آنها به کار بگیریم.

وی افزود: ما انتظار داریم که مدیران ارشد با تأمین اعتبار و برنامه‌ریزی مدبرانه خود جریان رشد بازی را سرعت بخشند و جهت‌دهی کنند.