نهایی شدن رده‌بندی 300بازی ازسوی بنیاد/ اول خردادآخرین مهلت نصب هولوگرام رده‌بندی سنی روی بازی‌ها

عباس حبیبی ـ معاون ارتباطات بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ـ در گفت‌وگو با خبرنگار فن آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه مطلب فوق گفت: از دی ماه سال 87 ایجاد الگویی برای رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای پی‌ریزی کردیم تا به عنوان اولین کشور مسلمان نظام ملی رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای را با لوگوی طراحی شده ایجاد کنیم.

او با تاکید بر اینکه برای کنترل بازار نیاز به طراحی رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای براساس فرهنگ ایرانی ـ اسلامی داشتیم، ادامه داد: لوگوی نظام ملی رده‌بندی به عنوان پایان فاز اول ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای دی‌ماه سال گذشته رونمایی شد. این نظام اولین قدمی است که در دنیا برای کنترل بازی‌ها در کم کردن تخریب‌های ناشی از آن برداشته شده است؛ به نحوی که در نمایشگاه دبی در پاییز 87 مورد استقبال کشورهای مسلمان قرار گرفت.

وی با یادآوری اینکه از بهمن ماه گذشته کار اجرای نظام ملی رده‌بندی بازی‌های یارانه‌ای به صورت نصب روی بسته‌های سی‌دی بازی‌ها آغاز و تاکنون رده‌بندی سنی تعدادی از بازی‌ها مشخص شده است، همچنین اظهار کرد: بازیگرهای حرفه‌ای در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تمامی بخش‌های بازی‌های خارجی را انجام می‌دهند و با توجه به آنچه در هر بخش می‌گذرد تحلیل گران حاضر در بنیاد رده بندی بازی را براساس سن و یا همانگی یا ناهماهنگی بازی با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ایران تحلیل می‌کنند. تاکنون رده‌بندی 300 بازی از سوی این بنیاد نهایی شده است.

حبیبی در ادامه ابراز کرد: تاکنون تعدادی از بازی‌ها برای عرضه در بازار غیر قانونی شناخته شده‌اند. طبق هولوگرام نصب شده روی بسته‌بندی بازی، تولید کننده و تکثیر کننده بازی مشخص خواهد بود و این یعنی بازی برای استفاده در رده‌های سنی تعیین شده مجوز دارد.

وی در پایان با بیان اینکه سیاست بنیاد بازی‌های رایانه‌ای حمایتی و هدایتی است، خاطرنشان کرد: غیر مجاز بودن بازی‌ها برای برخورد قانونی تنها از لحاظ محتوایی نیست بلکه درج نشدن نام شرکت تولید کننده و یا توزیع کننده روی پاکت بازی نیز غیر مجاز شناخته شده و برخورد قانونی به دنبال دارد