انتشار بین‌المللی بازی مدا با دو زبان عربی و انگلیسی در آینده نزدیک

بازی‌های سبک Dress up و مجموعه بازی‌های حوزه مد و پوشاک در میان محبوب‌ترین بازی‌هایی قرار دارند که کودکان و نوجوانان را در همه کشورها درگیر خود می‌کنند. اخیرا در ایران هم شاهد معرفی بازی‌هایی در این حوزه بودیم که از عناصر بومی در آن‌ها استفاده شده است. یکی از این بازی‌ها، بازی مدا است که توسط استودیوی بازی‌سازی رز به مدیریت فاطمه خدایی تولید شده است. خدایی معتقد است مدا یک بازی با محتوای ایرانی اسلامی است که می‌تواند جایگزین بازی‌های خارجی این سبک شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، در بازی مدا کاربر می‌تواند مدل، رنگ و نوع پوشش کاراکترها و همچنین چیدمان اتاق آن‌ها را انتخاب کند. تولیدکننده این بازی معتقد است خلا وجود بازی‌های ایرانی این سبک و وجود بازی‌های خارجی بسیار زیاد در بازار ایران از این سبک بازی محبوب دختران، که تقریباً تمامی آن‌ها با فرهنگ ایرانی مغایرت دارند، سبب شده است تا این بازی را تولید کند.

خدایی در این مورد گفت: من از نزدیک تأثیر بازی‌های خارجی سبک dress up را روی کودکان و خصوصاً دختران حس کردم و به فکر چاره افتادم. مسلماً اگر بخواهیم کودکانمان به سمت بازی‌های آسیب‌رسان نروند باید بازی‌هایی با محتوای مناسب را در اختیارشان قرار دهیم تا جایگزین در اختیار داشته باشند. به همین دلیل ما در استودیوی رز تصمیم گرفتیم بازی‌هایی با محتوای ایرانی اسلامی تولید کنیم. در حال حاضر روی دو سبک مدیریتی و dress up کار می‌کنیم و قرار است در هریک از این دو ژانر مجموعه‌ای از محصولات را به مخاطب عرضه کنیم. بازی مدا اولین بازی از مجموعه بازی‌های dress up  تولیدشده در استودیو رز است و به‌زودی در اسفندماه بازی بعدی ما بانام ریحانه منتشر می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت.

طبق هدف‌گذاری سازندگان این بازی، دختران مخاطب اصلی این بازی هستند. به گفته فاطمه خدایی «دختر خانم‌ها مخاطب اصلی بازی هستند. یعنی دختران 5 تا 15 سال. گرچه تقریباً می‌توان گفت که 20% از مخاطبان ما پسران هستند.»

تولیدکننده مدا در پاسخ به نوع استقبال مخاطبان از این اثر نیز اشاره کرد: بازخوردها بسیار بسیار عالی بود. حدود 400 هزار نفر تاکنون بازی را دانلود کرده‌اند و امتیاز بازی در فروشگاه‌های اپلیکیشن 4.3 است که امتیاز بالایی محسوب می‌شود. دختران و حتی خانواده‌های آن‌ها در بخش نظرات، بسیار از بازی رضایت داشتند و این رضایت را هم از محتوای بازی و هم از کیفیت بسیار خوب بازی در مقایسه با بازی‌های مشابه ابراز کرده‌اند.

خدایی افزود: برای جذب مخاطب ابتدا باید بازی در معرض توجه مخاطب قرار گیرد، متاسفانه حمایت تبلیغاتی چندانی نداشتیم اما با این وجود به مخاطبان بسیاری دست پیدا کردیم که امیدوارم با معرفی بازی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، این آمار افزایش یابد. ما توقع داریم نهادهای فرهنگی در معرفی بازی مدا به مخاطب، ما را یاری کنند.

تولیدکننده بازی مدا در پایان گفت: با بازخوردهایی که از گیمرها گرفته‌ایم متوجه شدیم که به چه قسمت‌هایی از بازی توجه بیشتری دارند، لذا از نظر طراحی بازی و محتوا، در بازی‌های بعدی این موارد را لحاظ خواهیم کرد و مسلماً از نظر فنی نیز دائماً در حال ارتقاء بازی هستیم و بخش تحقیق و توسعه به‌طور مداوم کار را به‌پیش می‌برد. در پایان یک خبر هم دارم و آن هم این است که در حال آماده سازی بازی مدا برای انتشار بین‌المللی آن به زبان‌های عربی و انگلیسی هستیم که انشاءالله این امر تا یکی دو ماه آینده محقق خواهد شد.