معرفی رسانه‌های بازی در ایران، کار برای عشق یا پول؟ [قسمت دوم]

در قسمت اول سری مقالات معرفی رسانه‌های بازی در ایران، به سایت‌ها و نشریاتی همچون گیمولوژی، بازینامه، Gamers' Paradise و پازل پرداختیم. حال در قسمت دوم به سراغ بررسی و صحبت با رسانه‌هایی همچون پانوشت، پردیس‌گیم، گیمفا رفته‌ایم.


پانوشت

www.panevesht.com

وبسایت پانوشت فعالیت خود را در سال ۹۵ و با هدف معرفی درست و جامع دستاوردهای کارآفرینان ایرانی و فعالین حوزه موبایل و اپلیکیشن آغاز کرد.

افزایش تقاضا و همچنین انبوه پیشنهادات مرتبط با استفاده از اپلیکیشن‌های خاص در حوزه‌های مرتبط به کاربران سبب شده است تا قدرت انتخاب برای کاربران کمی سخت‌تر از قبل باشد. به همین دلیل وب سایت پانوشت با درک ذائقه مردم از یک سو و حمایت از تولیدات شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان داخلی به منظور ترویج فرهنگ استفاده از اپلیکیشن‌های بومی، در تلاش است تا با نقد و بررسی این تولیدات به معرفی بهترین انتخاب‌ها به کاربران خود کمک شایان توجهی داشته باشد.

تاکنون حدود هزار اپلیکشن در زمینه‌های مختلف توسط منتقدان و نویسندگان پانوشت مورد نقد و بررسی حرفه‌ای قرار گرفته‌اند. در این میان بررسی بازی‌های روز موبایل ایرانی و خارجی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مسعود بوالحسنی مدیر وب‌سایت پانوشت در رابطه با این نقد و بررسی‌ها گفت: در این نقد و بررسی‌ها، نویسندگان ما تلاش می‌کنند با دیدی بی‌طرفانه و منصفانه با محصولات برخورد کرده و علاوه بر معرفی کامل و نحوه استفاده از هر اپلیکیشن، با ذکر نکات قوت و ضعف هر محصول، راهنمایی جامع برای انتخابی بهتر، در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

وی در ادامه افزود: در این راستا پانوشت قصد دارد در آینده علاوه بر ادامه فعالیت خود در زمنیه نقد و بررسی بازی‌های منتخب ایرانی و خارجی حوزه تلفن‌های همراه، به بررسی بازی‌های کنسول پلی استیشن و ایکس‌باکس و نیز بازی‌های برگزیده کامپیوتری‌ نیز پرداخته و در این زمینه نیز راهنمای جامع و کاملی را در اختیار کاربرای قرار دهد.


گیمفا

www.gamefa.com

در آبان ماه سال ۱۳۸۸ بود که اولین شماره از مجله الکترونیکی گیمفا منتشر شد و روی برخی از سایت ها و تالارهای گفتگوی مرتبط به بازی قرار گرفت. گروه گیمفا توانست تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ هفت شماره از این مجله الکترونیکی را منتشر کند که از این حیث موفق‌ترین مجله الکترونیکی بازی در آن زمان بود. در اردیبهشت ماه  ۱۳۸۹ گروه گیمفا تصمیم گرفت که فعالیت‌های خود را روی یک سایت اینترنتی ادامه دهد. در ابتدا قرار بود که گیمفا سایتی برای نقد و بررسی و تحلیل بازی‌های ویدئویی باشد، اما در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۸۹ بود که تصمیم بر این شد که گیمفا تمرکزش را روی خبررسانی در مورد بازی های ویدئویی بگذارد و به همین صورت سایت خبری گیمفا که جزو معدود سایت‌های خبری مختص به بازی است افتتاح شد.  پس از کش و قوس‌های فراوان و انتخاب و تنظیم قالب و در حالی که بسیاری از نویسندگان قبلی از گروه گیمفا جدا شده بودند، در تاریخ سیزدهم شهریور ماه سال ۱۳۸۹ اولین پست روی خروجی سایت خبری گیمفا قرار گرفت و فعالیت تیم خبری گیمفا آغاز شد. در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ در حالی که تنها چیزی حدود هشت ماه از افتتاح سایت می‌گذشت، سایت خبری گیمفا توانست در رتبه بندی سایت معتبر الکسا در بین ۵ هزار سایت برتر ایرانی قرار بگیرد. همچنین در همین ماه بزرگ‌ترین رویداد مربوط به بازی‌های ویدئویی در شهر لس آنجلس آمریکا یعنی E3 2011 برگزار شد و گیمفا توانست با قرار دادن جدیدترین اخبار این نمایشگاه روی خروجی سایت و همچنین در اختیار گذاشتن جدیدترین ویدئو‌ها از کنفرانس‌ها و تریلرها، یکی از بهترین پوشش دهندگان این نمایشگاه به زبان پارسی باشد. در بهار ۱۳۹۱ سیستم مدیریتی جدید در گیمفا سبب شد تا نویسندگان کارآمدی جذب این سایت بشوند و گیمفا برای اولین‌بار توانست به رتبه ی ۱۰۰۰ در سیستم آماری آلکسا دست پیدا کند. این موفقیت سبب شد گیمفا جزو ۴ سایت برتر گیم ایران قرار بگیرد و روز به روز بر محبوبیتش بیافزاید. نمایشگاه E3 2012 در خرداد ماه را می‌توان سکوی پرتاب بزرگی برای گیمفا دانست و پوشش خارق‌العاده‌ی تک تک ویدئوها، کنفرانس ها و خبرها در کنار live blog و مقاله‌های متعدد سبب شد گیمفا به سرعت محبوبیت پیدا کند و آمار بازدید ۳۷ هزار نفر در ۱ روز را برای اولین‌بار کسب کند. کسری نراقی در ادامه شرح فعالیت‌های این وب‌سایت گفت: فصل تابستان برای گیمفا بسیار موقعیت خوبی بود تا توانایی‌هایش را در زمینه‌های مختلف نشان دهد. مرداد ماه همان سال مجله‌ی الکترونیکی گیمفا دوباره احیا و این بار به نام گیمفاپلاس معرفی شد. اولین شماره از مجله‌ی گیمفاپلاس که به بازی‌های ایرانی پرداخته بود، توانست لقب بزرگ‌ترین رخداد مطبوعاتی صنعت بازی‌سازی ایران را با داشتن بیش از ۹ مصاحبه با ۹ نفر از بازی‌سازان مشهور ایرانی و بیش از ۱۶ مقاله‌ی نقد و پیش نمایش از بازی‌های ایرانی، را کسب کند. این حرکت بزرگ و آمار دانلود بالای ۳۰ هزار نسخه‌ای مجله سبب شد تا راه گسترش هر چه بیشتر مجله‌ی الکترونیکی گیمفاپلاس بیشتر شود. گیمفا وارد مرحله‌ی جدیدی از رقابت شده بود و با پشت سر گذاشتن بیشتر رقبا، پس از پردیس گیم و بازی سنتر، سومین سایت برتر گیم ایران لقب گرفت. گیمفاپلاس: دیجیتال بیش از حد انتظار ظاهر شده بود و با داشتن مصاحبه های اختصاصی با بازی‌سازان و چهره‌های مطرح خارجی مانند یاسین آریف از یوبی‌سافت یا گانر رایت،صدا پیشه و بازیگر نقش آیزاک کلارک، زبان زد خاص و عام شده بود. E3 2013 باز هم نقش نقطه‌ی جهش را ایفا کرد و گیمفا در یک حرکت عالی، توانست رقیب سرسخت خود یعنی بازی سنتر را نیز پشت سرگذاشته و پس از پردیس گیم دومین وب سایت پرمخاطب بازی‌های ویدئویی ایران لقب بگیرد و جزو ۵۰۰ سایت برتر ایران شود.

او در ادامه افزود: روند رشد گیمفا از بهار ۱۳۹۵ و با تغییر کادر سردبیران تحربریه و خبری سرعت بسیار بالایی گرفت و در عرض ۶ ماه تا انتهای تابستان از رتبه ۵۰۰ سایت‌های ایران به رتبه ۲۸۰ رسید و جزو ۳۰۰ سایت برتر ایران قرار گرفت. افزایش محسوس کیفیت مقالات، به روز بودن نقد و بررسی بازی‌ها و قرار دادن آن‌ها در سایت، آیتم‌های ویدئویی، افزایش کیفیت چشمگیر مجله گیمفا، پوشش کامل و دقیق اخبار روز دنیا و پوشش کامل مراسم معتبر گیم در دنیا از جمله موارد مهمی بودند که نقش بزرگی را در روند رشد سریع گیمفا بر عهده داشتند و در دوره‌ای ۶ ماهه سایت از لحاظ مخاطب و کیفیت بهبود بسیاری یافت و هم اکنون سایت گیمفا  را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های خبری مختص بازی‌های کامپیوتری می‌توان دانست.


پردیس‌گیم

www.pardisgame.net

پردیس‌گیم یکی از قدیمی‌ترین مراجع بازی‌محور در ایران است و از سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. البته در ابتدا این سایت تنها برای نمایش محصولات تولیدی فروشگاه پردیس‌گیم بود اما پس از مدتی با هدف ارتقا سطح کیفی و تخصصی بازی‌های ویدئویی در ایران، گستره‌ی فعالیت خود را ارتقا داد و نه تنها در حوزه پوشش خبری و تحلیل رویدادهای دنیای بازی، بلکه در حوزه ساخت بازی ویدئویی نیز ورود کرد. اکنون در سال ۹۶ پس از ۱۲ سال، سایت پردیس‌گیم به یکی از بزرگ‌ترین مراجع فارسی‌زبان جهان با بیش از ۱۱۵ هزار کاربر ثبت‌نام شده تبدیل شده است.

سینا ربیعی، یکی از مدیران سایت پردیس‌گیم در ادامه معرفی این سایت گفت: در حال حاضر تاکید اصلی پردیس‌گیم روی نوین‌سازی فعالیتِ سایت و نمایش استانداردهای سایت‌های جهانی در سطح ایران است و بدین منظور پردیس‌گیم اکنون با بیش از ۳۰ ناشر بین‌المللی رابطه مستقیم داشته و هدف اصلی ما در سال جاری ارتقا این فعالیت و رابطه بیشتر با ناشرهای خارجی در زمینه نقد بازی‌های ویدئویی است. در کنار بحث نقد، ما طی ماه‌های اخیر موفق به برقراری رابطه با تنی‌چند از بازی‌سازان برتر جهان شدیم و مصاحبه‌های خوبی را با اشخاصی نظیر "وارن اسپکتر" (خالق Deus EX و Thief)، خانم "ریانا پراچت" (از نویسندگان Tomb Raider و Mirrors EDGE) "یپ کارلسن" (طراح Limbo)، "ماتئوس توماسکوویچ" (طراح ارشد The Witcher 3) و ... را ترتیب داده‌ایم.

ربیعی در ادامه افزود: در کنار این موضوع یکی از بزرگ‌ترین اهداف ما در پردیس‌گیم، ارائه فرهنگ درستی از بازی کردن و نقد کردن بوده به‌طوری که ما در طول دو سال اخیر تاکید بسیار ویژه‌ای روی نقد بازی‌های مستقل و انتشار مطالب مربوط به بازی‌سازان مستقل داخلی و خارجی داشته‌ایم تا گیمرهای ایرانی گستره‌ی دید خود از بازی‌های ویدئویی را عمق بخشیده و با پتانسیل طلایی این عناوین آشنا شوند. با چنین هدفی به عنوان تنها مرجع نقد و بررسی فارسی‌زبان موفق شدیم که در طول سال ۲۰۱۶ به رکورد بیش از ۱۲۰ بازی نقد شده دست یابیم.