معرفی رسانه‌های بازی در ایران، کار برای عشق یا پول؟ [قسمت اول]

صنعت بازی‌سازی ایران همواره در حال رشد و تعالی است و مسیر رو به جلویی را طی می‌کند. در کنار بازی‌سازان، رسانه‌های حوزه بازی در ایران، آینه این صنعت هستند و در تلاشند تا در راستای فعالیت بازی‌سازان پیش بروند. نکته‌ای که در مورد رسانه‌های حوزه بازی ایران در وجود دارد این است که آن‌ها به مستقل‌ترین شکل ممکن در حال فعالیت هستند و بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. البته شاید رسانه‌هایی هم باشند که با توجه به سابقه خود یا داشتن حامی و همکاری با سایر شرکت‌ها از نظر درآمد و ساختار حرفه‌ای کار مشکلی نداشته باشند، اما بیشتر رسانه‌ها به شکلی مستقل فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

رسانه‌های مستقل حوزه گیم، با رویکردی خاص و پوشش مطالبی خاص موفق شده‌اند در این چند وقت اخیر مخاطب زیادی را جذب خود کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

گیمولوژی

www.gameology.ir

گیمولوژی پایگاهی تخصصی برای آموختن و به اشتراک گذاری دانش و تجربیات افراد در تمامی زمینه‌های مربوط به ساخت و توسعه بازی‌های ویدئویی است. در این وب‌سایت بازی‌سازان، منتقدان و اهالی این رشته در هر نقطه از دنیا می‌توانند افکار، نظرات، روند کاری و تجربیات خود را با علاقه مندان و همکاران خود در این زمینه به اشتراک گذاشته تا آن‌ها نیز بتوانند برای بهبود سطح فنی و علمی خود از این مطالب بهره بگیرند و نظرات و پیشنهادات خود را ذیل آن مطلب ارائه نمایند.

کاربران گیمولوژی می‌توانند مقالات و مطالبی که حقوق نشر آن‌ها برای فرستنده محفوظ است را از طریق پنل کاربری خود برای تیم تحریریه وبسایت ارسال کنند. این تیم که متشکل از بازی‌سازان و کارشناسان مجرب این عرصه است، سطح کیفی مقالات ارسالی را بررسی نموده و آن‌ها را جهت انتشار در صفحات مربوطه در وبسایت برای مشاهده عموم تایید می‌نمایند. حمیدرضا نیکوفر، مدیر مسئول وب‌سایت گیمولوژی در رابطه با فعالیت‌های این رسانه گفت: گیمولوژی نه تنها در ایران، بلکه در عرصه بین المللی پایگاهی شناخته شده و پر بازدید است و توسط بزرگ‌ترین بازی سازان جهان به عنوان رسانه‌ای مطرح و تاثیر گذار مورد تقدیر قرار گرفته است. گفتگو با بازی سازان شهیر بین المللی از مضامین ویژه این وب‌سایت است که در قالب مصاحبه و کانالی بین المللی تحت عنوان Gameology Conversations در دسترس عموم قرار می‌گیرد. از گفتگوهای اختصاصی وبسایت گیمولوژی می‌توان به مصاحبه با کن لوین (Ken Levine) خالق سری بازی BioShock، مصاحبه با پاتریس دزیلی (Patrice Desilets) خالق سری بازی Asaassin’s Creed، کانرد تاماسکیویچ (Konrad Tomaszkiewicz) کارگردان بازی The Witcher 3: Wild Hunt، تروی بیکر (Troy Baker) بازیگر و صدا پیشه بازی The Last of Us و... اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: هدف وب‌سایت گیمولوژی ایجاد بستری برای بازی‌سازان و دوست‌داران این علم است که هرچه بهتر این هنر را فرا بگیرند و از آموخته‌های خود برای ساخت بازی‌های بهتر استفاده کنند. این وب‌سایت کاملا مستقل و وابسته به هیچ موسسه و ارگانی نیست و بدون در نظر گرفتن مباحث مالی، کاملا و خود جوش هدف خود را برای کمک به صنعت بازی سازی کشور مشخص کرده است. امید می‌رود که در آینده گیمولوژی با اضافه کردن مضامین بیشتر چه برای بخش داخلی و چه بخش بین المللی، کمک به جهانی شدن بازی و بازی‌ساز ایرانی کند.

 

بازینامه

www.bazinameh.org

بازینامه در حال حاضر تنها نشریه آموزش ساخت بازی‌های رایانه‌ای است و با هدف ترویج آشنایی با بازی‌های رایانه‌ای و همین‌طور صنعت بازی‌سازی شکل گرفت. ماهنامه آموزشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگی بازینامه از تیر ماه ۹۴ کار خود را آغاز کرده و اهدافی ارزشمند را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن همان مبحث آموزش در حوزه تولید بازی است. بازینامه برای نیل به این هدف، با گردآوری افرادی متخصص و باتجربه سعی در انتقال مطالب آموزشی به ساده‌ترین شکل ممکن را دارد. از دیگر کارهای مهمی که این رسانه در کنار بخش آموزشی خود انجام می‌دهد، حمایت از بازی‌های ایرانی و همین‌طور معرفی بهترین بازی‌های مستقل روز دنیا است.

این نشریه در راستای حمایت خود از بازی‌های ایرانی چند شماره‌ای است که جلد خود را به بازی‌های داخلی اختصاص می‌دهد و پرونده‌های مفصلی در رابطه با معرفی بازی‌های ایرانی ترتیب می‌دهد. علاوه بر آن بخش بازی‌های مستقل به میعادگاهی برای افرادی که به بازی‌های خاص علاقه دارند تبدیل شده است. بخش مستقلیزم مجله بازینامه به معرفی و بررسی کوتاه برترین بازی‌های مستقل داخلی و خارجی می‌پردازد تا قسمتی متفاوت و خاص از صنعت بازی‌سازی را معرفی کند. در کنار این مطالب مصاحبه با افراد تاثیرگذاری همچون Ernest Adams و Kate Edwards از دیگر کارهای صورت گرفته توسط تیم نشریه است. سپهر ترابی مدیر مسئول نشریه بازینامه در رابطه با شکل‌گیری این ماهنامه گفت: صنعت بازی‌سازی با سرعت زیادی در حال رشد کردن است و شاهد انتشار روزانه مقالات مختلفی در این حوزه هستیم. از همین‌رو تصمیم گرفتیم تا با تاسیس این نشریه به افرادی که بازی‌سازی علاقه‌مند هستند کمک کرده باشیم و قدمی رو به جلو در جهت آموزش این افراد برداریم.

ترابی در ادامه صحبت‌هایش افزود: بعد از گذشت چند شماره، با پیشنهاد سردبیر مجله، آرش فریدی، تصمیم گرفتیم تا در کنار تولید و ترجمه مطالب آموزشی رویکردی متفاوت را وارد مجله کنیم. به همین خاطر بخش بازی‌های ایرانی و مستقلیزم فعالیت خودشان را شروع کردند. در بخش بازی‌های ایرانی به معرفی بازی‌های در حال ساخت یا ساخته شده می‌پردازیم که تنها هدف این کار جلب کردن توجه مخاطب به عناوین ایرانی است. در این پنج ماه اخیر، این بخش به استقبال بسیار خوب بازی‌سازان ایرانی روبه‌رو شده و در این فکر هستیم تا این بخش را گسترش دهیم در کنار بخش بازی‌های ایرانی، بخش مستقلیزم نیز به بازی‌های فاخر مستقل نگاهی دارد. موضوعی که باعث شکل‌گیری بخش مستقلیزم شد این بود که بازی‌های مستقل واقعا خاص هستند و نگاهی متفاوت را نشان می‌دهند. دیگر همه چیز به گرافیک‌های چشم‌نواز خلاصه نمی‌شود و یک اثر هنری را شاهد هستیم. برای همین تصمیم گرفتیم تا مخاطب را با این بازی‌ها و و با این دنیای خاص آشنا کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: چیزی که باعث رشد بازینامه شده، مستقل بودن آن است. شاید این موضوع باعث پیش آمدن سختی‌های شده باشد اما در مجموع اجازه داده تا افکار اعضای نشریه بدون هیچ دخالتی عینا در مجله بازگو شود.


دولاگ

www.devlog.ir

سایت دِولاگ با هدف نقد و بررسی تخصصی بازی‌های ایرانی پا به عرصه گذاشت. کارشناسان این سایت بازی‌های ایرانی را از نگاه تکنیکال و کاملا تخصصی نقد و بررسی می‌کنند و هدف از این نقدها چیزی جز پیشرفت صنعت بازی‌سازی ایران و معرفی بازی‌های خوب ایرانی نیست. چرا که با خواندن نقدهای بی‌طرفانه، بازی‌سازان به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برند و  سطح مخاطب با خواندن نقدها  ارتقا پیدا خواهد کرد. گفتنی است که نقدهای سایت کاملا رایگان هستند و حتی در کانال سایت شاهد تبلیغ بازی‌های ایرانی به‌صورت رایگان هستیم. تنها معیار برای نقد شدن یک بازی، کیفیت خوب ظاهری و فنی آن است و این بازی‌ها توسط نویسنده‌های این سایت برای نقد شدن انتخاب می‌شوند. دِولاگ که در حال حاضر یکی از رسانه های کافه بازار هم محسوب می‌شود، از زاویه‌ی دیگری با مقالات هفتگی به بررسی وضعیت کنونی صنعت بازی‌سازی ایران می‌پردازد. دِولاگ تا کنون بیش از ۴۰ بازی ایرانی را نقد و بررسی کرده و در این سایت بیش از ۱۰ مقاله‌ی مفید و ارزشمند در مورد صنعت بازی‌سازی وجود دارد. این سایت قصد دارد تا در آینده با نگاهی حرفه‌ای‌تر به صنعت بازی‌سازی ایران نگاه کند. تیم دولاگ در رابطه با آینده این رسانه گفت: برنامه‌های ویژه و متفاوتی را در نظر داریم که با برنامه‌ریزی دقیق در آینده نزدیک پیاده‌سازی خواهند شد.


Gamers' Paradise

https://t.me/GamersParadise

گیمر پارادایس، از نظر محتوایی شاید مانند دیگر رسانه‌ها باشد اما از نظر ظاهری با همه آن‌ها فرق دارد. این رسانه یک کانال تلگرامی است که با رویکرد صحیح خود توانسته مخاطبان زیادی جذب کند. سهیل احسنی، مدیر این رسانه با توضیحی اجمالی در مورد شروع کار صحبت‌هایش را آغاز کرد:  ۳ سال پیش بود که علاقه‌مند بودن به بازی، در من شکلی جدی گرفت و متوجه شدم یک حس دوران نوجوانی نیست. به همین‌خاطر صفحه‌ای با رویکرد نشر اخبار بازی با نام GamersHell  در اینستاگرام باز کردم. ابتدا، کار خیلی جدی نبود و واژه «بروز بودن» کاربرد چندانی برایم نداشت.

این کار پیشرفت کرد و بعد از ۴ یا ۵ ماه که E3 شروع شد تصمیم گرفتم یک لایوبلاگ در اینستاگرام (هرچند دشوار به دلیل محدودیت‌های اینستاگرام) از تمامی مراسم‌ها بگذارم که خب موفقیت‌آمیز هم بود که بازخوردهای مثبتی داشت. از آن‌جا بود که تصمیمم جدی‌تر و علاقه نسبت به این کار بیشتر شد. بعدها با ایجاد گروهی در تلگرام و همچنین تغییر اسم به GamersParadise کار روند جدی‌تری پیدا کرد. کار زمانی شکل بسیار جدی به خود گرفت که علی رادمان هم اضافه شد.

او در ادامه افزود: هر دوی ما، از همان ابتدا هدف را بر این گذاشتیم تا مخاطب به سریع‌ترین شکل ممکن از اخبار آگاه شود. فعالیت کانال تلگرام ما از روز اول یعنی ۱ مهر سال ۱۳۹۴ آغاز شد و از اولین کانال‌ها بودیم که در زمینه گیمینگ فعالیت داشتیم. کار ما تا چندین ماه به گذاشتن اخبار حتی در موارد بسیاری سریع‌تر از سایت‌های شناخته شده فارسی ادامه داشت و در تمامی مراسمات، از اهدای جوایز تا رونمایی‌ها و کنفرانس‌های کوچک و بزرگ حضور خودش را نشان داد. از مواردی که علی رادمان پایه‌گذارش در این تیم کوچک بود، مقاله‌نویسی بود. که در طی این دو سال توانستیم بالغ بر ۷۰ مقاله تحلیلی را به مناسبت‌های گوناگون به دست کاربران برسانیم و تا گذاشتن نقد و بررسی عناوینی همچون «لست گاردین»، «رزیدنت ایول ۷» و... ادامه پیدا کرد.

احسنی در مورد آینده این رسانه گفت: درمورد آینده این تیم هنوز تصمیم مشخص و برنامه‌ریزی شده‌ای را نگرفته‌ایم اما قطعا هر تیمی، کوچک یا بزرگ، آرزوی توسعه و رسیدن به اوج را دارد و همان‌طور که در اوایل صحبت‌هایم هم ذکر کردم هدف اصلی ما تبدیل شدن به بروزترین تیم خبرگزاری و تحلیلی مستقل صنعت بازی در ایران بود و فکر می‌کنم تا حد بسیاری نیز به این اصل نزدیک شده‌ایم. علاقه ما به این کار با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته باعث پایداری شده است و اگر دقت کرده باشید در این بازه‌ زمانی سه ساله تیم‌های گوناگونی سعی در رقابت داشته‌اند و متاسفانه نتوانسته‌اند به هر دلیلی به کار ادامه دهند و می‌توان یکی از افتخارات این تیم را پایداری در طول گذر زمان دانست. از اعضای اصلی این تیم می‌توانم به علی رادمان و حامد جعفران اشاره کنم که واقعا از ابتدا بسیار هوای این جمع کوچک را داشته‌اند و در هیچ شرایطی جا نزدند که واقعا جای قدردانی دارد. در هر صورت هدف آینده ما همانند گذشته و حال، بهترین بودن است. جدا از این موضوع که آینده ما را به سمت وب‌سایت یا اپلیکیشن ببرد و یا در همین تلگرام باقی بمانیم، می‌خواهیم مرجعی در بین گیمر‌ها باشیم که آن‌ها را از رفتن به وبسایت‌های خبری خارجی یا داخلی بی‌نیاز کند.


پازل

www.puzmag.com

نشریه پازل، دیگر نشریات الکترونیکی است که با برنامه‌ریزی دقیق خود توانسته خیلی زود به عنوان یکی از رسانه‌های معتبر شناخته شود. علیرضا محمدی، سردبیر نشریه پازل در مورد شکل‌گیری این گروه گفت: گروه «پازل» در مرداد ماه ۹۵ شکل گرفت. این گروه در ابتدا با ۱۰ نفر تشکیل شد و هم‌اکنون، مجموع افرادی که در پازل، پازمَگ و دیگر برنامه‌ها فعالیت می‌کنند به ۳۰ نفر می‌رسد. هدف اصلی در مجموعه پازل، ایجاد رسانه‌ای قدرتمند در زمینه سرگرمی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است.

وی در ادامه صحبت‌هایش از تغییر رویه این مجموعه صحبت کرد و گفت: مجموعه پازل ابتدا کار خودش را در قالب «ماهنامه» شروع کرد و بعد از ۵ ماه و عرضه ۵ شماره ماهنامه پازل در ۸۰ صفحه، تغییر رویکردی ایجاد شد که منجر به تغییر قالب پازل از ماهنامه به دو‌هفته‌نامه گردید. این تغییر قالب در جهت ارائه محتوای به‌روزتر انجام شد. دو هفته‌نامه پازل در حال حاضر در ۳۶ صفحه و به‌صورت رایگان منتشر می‌شود. همچنین در دی ماه ۹۵، وب‌سایت پازل تحت نام «پازمَگ» و آدرس www.puzmag.com  شروع به فعالیت رسمی خود کرد. وب‌سایت پازمَگ نیز در جهت اطلاع رسانی دقیق و سریع و همچنین ارائه مطالب تخصصی و تحلیلی در سریع‌ترین زمان ممکن در عرصه‌های بازی، سینما، فناوری، کمیک و ... کار خود را شروع کرده و هم‌اکنون به یکی از مراجع اطلاع‌رسانی در عرصه سرگرمی تبدیل شده است. گروه پازل در مدت زمان ۹ ماه توانسته تا در سه شاخه مجله، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی موفق عمل کند. این مجموعه در حال حاضر کار بر روی برنامه‌های جدیدی را شروع کرده که به زودی به‌صورت عمومی نمایش داده می‌شود.