استقبال نوابغ ایرانی از «بازی» صادراتی دولت

نخستین دوره از نمایشگاه و همایش بین‌المللی Tehran Game Convention با عنوان تجاری TGC اردیبهشت سال آینده در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. این رویداد را می‌توان نخستین گام ایران برای تجاری‌سازی بازی‌های رایانه‌ای بومی دانست.

در نمایشگاه Tehran Game Convention قرار است گام نخست برای معرفی گیم ایرانی برداشته شود. در واقع فضای مثبتی برای تعامل بازی‌سازان کشور با فعالان بین‌المللی این رشته فراهم خواهد شد. علاوه بر این با توجه به اینکه رویدادهای مشابه در منطقه عمر زیادی ندارند، این فرصت برای «TGC» فراهم است که به پل صنعت بازی‌سازی خاورمیانه با کشورهای پیش‌رو تبدیل شود.
براساس گزارش‌هایی که ستاد برگزاری این رویداد در اختیار «گسترش تجارت» قرار داده، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بازی‌های رایانه‌ای برای حضور در این رویداد تسهیلات حمایتی پرداخت می‌کند. همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز غرفه ۴ متری به رایگان در اختیار بازی‌سازان مستقل قرار خواهد داد.
در این رویداد همچنین قرار است Pierre Pilon آموزش‌دهنده اصلی نحوه ارائه پروژه «Pitch Trainer» در شرکت Ubisoft Montréal نیمه نخست اسفند به ایران آمده و کارگاهی یک روزه برای آموزش نحوه معرفی بازی‌ها به ناشران بین‌المللی برای بازی‌سازان ایرانی برگزار کند. پس از این کارگاه نیز به شرکت‌های علاقه‌مند مشاوره تخصصی ارائه خواهد داد.
شاید رشد ۳۵ درصدی تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور یکی از دلایلی بوده که مسئولان این عرصه را به تکاپوی برپایی نمایشگاه انداخته به هر حال باید صبر کرد و نتیجه کار را دید. علی فخار، عضو روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» ضمن معرفی ابعاد مختلف این رویداد، شرایط تجاری‌سازی بازی‌های رایانه‌ای در ایران را تشریح کرد. با ما همراه باشید: 


اینکه گفته می‌شود نخستین رویداد تجاری صنعت بازی‌سازی برگزار می‌شود یعنی دقیقا با چه نوع نمایشگاهی روبه‌رو هستیم؟
نمایشگاه «TGC » به نوعی نخستین رویداد تجاری بازی‌سازی در ایران است. این نمایشگاه بین‌المللی در فضای پسابرجام به دنبال این است که فضا را برای ساخت و توسعه بازی‌های رایانه‌ای بومی باز کند. بین‌المللی بودن « TGC » از این جهت اهمیت دارد که به تنهایی و با یک برگزارکننده ایرانی صرف برگزار نمی‌شود، بلکه یکی مجموعه حرفه‌ای اروپایی نیز در مدیریت تمام ابعاد آن نظارت و همکاری دارد. گروه گیم‌کانکشن کشور فرانسه برای اجرای دقیق و بی‌نقص این نمایشگاه در کنار ما است و همین موضوع غیراز اینکه جدیت و اثرگذاری « TGC » را چند برابر می‌کند، راهکاری برای جذب بهتر شرکت‌های خارجی است.
به طور کلی باید گفت، نمایشگاه و همایش بازی‌سازی تهران با دیدگاه ایجاد یک شاهراه ارتباطی میان بازیگران کلیدی صنعت در ایران و خاورمیانه و صنعت بازی‌سازی بین‌المللی برگزار می‌شود. بخش تجاری B۲B نیز به‌عنوان ارکان اصلی این نمایشگاه مورد توجه است.

 
حضور گیم‌کانکشن به چه دلیل مهم و مورد توجه است؟
این شرکت بیش از ۱۵سال سابقه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی مرتبط با صنعت بازی‌سازی را در سراسر جهان دارد. تجربه و ارتباط خوبی که این گروه با تمام فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای چه در زمینه سخت‌افزاری و چه در زمینه نرم‌افزاری به‌دست آورده به ما کمک می‌کند تا مجبور نباشیم همه چیز را از صفر شروع کنیم. براساس قراردادی که با مدیران گیم‌کانکشن منعقد کردیم، آنها متعهد شدند که برای دوره نخست حداقل ۶۰ فعال صنعت بازی‌های رایانه‌ای از کشورهای مختلف جهان را به همراه خود بیاورند. در این شرایط برای نخستین بار ۳۰ سخنران بین‌المللی و ۳۰ ناشر بازی‌های رایانه‌ای از کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکایی به کشورمان سفر خواهند کرد.
در نمایشگاه‌های B۲B که در ایران برگزار می‌شود، معمولا مکانیزمی برای تنظیم قرارهای تجاری وجود ندارد. اما گیم‌کانکشن یکی از بهترین نرم‌افزارهای تنظیم قرار ملاقات را در اختیار ایران قرار داده و شرکت‌های می‌توانند از طریق این اپلیکیشن از اول اسفند نسبت به تنظیم قرارهای خود اقدام کنند. 


 ناشران بین‌المللی با چه هدفی به ایران سفر می‌کنند؟
اغلب این ناشران بین‌المللی به دنبال بررسی بازار ایران و پیدا کردن شرکت‌های مستعد بازی‌سازی هستند تا ضمن عقد قراردادهای همکاری مشترک با آنها برای تبلیغ و روش بازی‌های ایرانی در کشورهای خارجی مذاکره کنند. در این شرایط شاید امتیاز فروش برخی بازی‌ها را هم از همتایان ایرانی خودشان بگیرند. همه چیز بستگی به وضعیت کیفی بازی‌های ایرانی دارد.
تنوع تولیدات ایران در سبک‌های مختلف سبب شد تا نمایندگانی از شرکت‌های بیگ‌فیش، لاین، آمازون، ۶ وِیوز، مریدین، دنا سانفرانسیسکو، تامبر بی‌وی، نووسافت و... با طرف ایرانی به منظور مذاکره برای همکاری اعلام آمادگی کنند. همین شرکت‌ها نیز به احتمال قوی برای حضور در نمایشگاه ایران حضور خواهند داشت. به ظاهر توجه ویژه به بازی‌های کژوال (بدون نیاز به مهارت اولیه) و بازی‌های تبلتی از مهم‌ترین موضوع‌های مورد بحث و گفت‌وگو در نمایشگاه گیم‌کانکشن فرانسه بوده است. 


درباره روند برگزاری نمایشگاه بیشتر توضیح دهید. غرفه‌داران چه محصولاتی را عرضه می‌کنند؟ 
بدون شک بازدیدکنندگان این رویداد متنوع خواهند بود. در این شرایط ما غرفه‌داران را در ۸ دسته‌بندی اصلی قرار داده‌ایم. شرکت‌های بازی‌سازی بخش اصلی را در این دسته‌بندی به خود اختصاص می‌دهند. ناشران و سرمایه‌گذاران نیز هر کدام بخش‌های مربوط به خود را در اختیار دارند. ضمن اینکه تولیدکنندگان سخت‌افزار هم در بخش اختصاصی مربوط به این حوزه جانمایی می‌شوند.
سرویس‌دهنده‌های فناورانه، اپراتورهای موبایل و غرفه‌های آموزشی نیز از دیگر بخش‌های فعال نمایشگاه «‌TGC» در دوره نخست خواهند بود. هنوز در مرحله جذب غرفه‌گذاران هستیم و امیدوارم که استقبال خوبی از بخش‌های مختلف این رویداد شود.
ارتقای سطح دانش بازی‌سازان، اشتراک تجربه‌ها و توسعه کسب‌وکار را از مهم‌ترین اهداف TGC است. ضمن اینکه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه‌سازی برای عرضه محصولات ایرانی در بازار بین‌المللی و برقراری ارتباط میان تولیدکنندگان بازی، ناشران و سرویس‌دهندگان داخلی و خارجی با بازار وسیع و بکر ایران ازجمله فرصت‌های پیش‌رو در این رویداد است.


وجه تمایز (‌TGC) با رویدادهایی مانند الکامپ چیست؟
همانطور که گفتم این رویداد قرار است نخستین رویداد تجاری کشورمان در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای باشد. خلاف نمایشگاهی چون الکامپ که فقط محلی برای نمایش دستاوردهای فناورانه است، ما سعی داریم به طور مستقیم، شرایط فروش و بازاریابی را برای بازی‌های رایانه‌ای ایرانی فراهم کنیم. در واقع این نمایشگاه محلی برای عقد قراردادهای نهایی برای همکاری و توسعه بازارهای گیم در ایران است.
در این شرایط دیگر از مخاطب عام خبری نیست. همه بازدیدکنندگان در حوزه‌های مورد نظرشان، سرمایه‌گذار و متخصص هستند. پیش از این هرگز سابقه نداشته یک رویداد مرتبط با صنعت بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود و مخاطب بین‌المللی داشته باشد. قراردادهای تجاری هم در واقع قرار است آغازی باشد بر فصل جدید پیشرفت در صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران. 


در فضای بین‌الملل و از لحاظ روند برگزاری، نمایشگاه TGC را با چه عناوینی می‌توان مقایسه کرد؟
گروه گیم‌کانکشن در اروپا نمایشگاه بزرگ پاریس و در امریکا نمایشگاه سانفرانسیسکو را برگزار می‌کند که روند اجرایی آنها یکپارچه و یک شکل است. با توجه به اینکه نمایشگاه ما را هم همین گروه همراهی می‌کند. بنابراین، خیلی شبیه دیگر رویدادهای گیم‌کانکشن خواهد بود. 


به‌طور مشخص کدام کشورها در این نمایشگاه کنار شما خواهند بود؟
۷ یا ۸ برگزارکننده مطرح جهانی و منطقه‌ای در این زمینه قصد سفر به ایران را دارند. در منطقه دو نمایشگاه مهم داریم؛ یک نمایشگاه دو ساله مرتبط با ساخت بازی‌های رایانه‌ای که در استانبول ترکیه برگزار می‌شود و از آنها دعوت کرده‌ایم به نمایشگاه تهران سر بزنند. همچنین یک رویداد به نسبت شناخته شده در دوبی با عنوان « WORLD GAME EXPO » برگزار می‌شود که باز از نظر کیفی سطح مطلوبی دارد و به احتمال ستاد برگزاری آن در کنار ما خواهد بود.
از روسیه شرکت وایت‌نایت به ایران خواهد آمد. نمایشگاه وایت‌نایت همین روزها برگزار خواهد شد که نمایندگانی از ایران هم در آن حضور دارند. نکته مهم اینجاست که سعی کردیم با همه این گروه‌ها یک ارتباط دو سویه برگزار و به طور مداوم در رویدادهای یکدیگر شرکت کنیم. قبلا چنین برنامه‌ریزی‌هایی نداشتیم و حالا می‌توانیم بگوییم در برخی کشورهای جهان، همکاران و شریکان همیشگی در عرصه صنعت بازی‌های رایانه‌ای داریم. این همکاری نمایشگاهی در نهایت می‌تواند به انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک منجر شود. 


در نمایشگاه TGC، رونمایی از بازی‌های رایانه‌ای جدید را هم در دستور کار دارید؟
بله. ما یک روز خاص را با عنوان «روز ناشران» در نمایشگاه داریم که در آن روز سعی داریم بازی‌های استاندارد و با کیفیت ایرانی را در قالب یک پیشنهاد تجاری مطلوب ارائه کنیم. حدود ۲۰ تا ۳۰ بازی مطرح و با کیفیت را در این بخش معرفی خواهیم کرد تا شرکت‌های بین‌المللی نگاه ویژه‌ای به آنها داشته باشند.
فرقی نمی‌کند این بازی‌ها را چه شرکتی تولید کرده باشد. همین که استانداردها و جذابیت‌های روز دنیا در آنها رعایت شده باشد، ما معرفی خواهیم کرد. این یک فرصت بسیار خوب برای تمام شرکت‌های خلاق و جوانان با استعدادی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند.
یکی از اتفاقات خوبی هم که قرار است به واسطه برگزاری «TGC» رخ دهد این است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر اساس فراخوانی که به تازگی منتشر کرده، سعی دارد از ۳ بازی رایانه‌ای صادرات‌محور حمایت می‌کند. شرکت‌های مختلفی تاکنون برای ما طرح و برنامه‌های خود را برای ورود به عرصه تجاری ارسال کرده‌اند که بنیاد هم حمایت‌های مختلفی را نسبت به همه آنها در نظر گرفته است. اما ۳ پروژه این فرصت را دارند که با حمایت ویژه ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیونی دولتی به مرحله اجرا برسند. 


فکر می‌کنید چنین طرحی تا چه میزان باعث ایجاد انگیزه در بازی‌سازان ایرانی خواهد شد؟
به‌طور قطع تاثیر بسیار خوبی دارد. تکاپوی بسیار خوبی در همه شرکت‌ها به راه افتاده که نشان می‌دهد که واقعا اگر حمایت‌های اصولی و راهبردی باشد ما توان قدرت نمایی در عرصه‌های مختلف را داریم. با توجه به اینکه تا اوایل اردیبهشت ۹۶ نیز فرصت برای ارائه طرح‌های مختلف وجود دارد من فکر می‌کنم در روز ویژه ناشران، با رونمایی‌های پرباری به استقبال شرکت‌های خارجی خواهیم رفت.