ارتقای فرهنگ ایرانی، پاشنه آشیل بازی‌های بومی

در سال‌های اخیر بازی‌های رایانه‌ای گسترش زیادی در سراسر جهان پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند محبوبیت باورنکردنی در میان کاربران پیدا کنند.

این روز‌ها بازی‌های دیجیتال تنها مختص به اشخاص محدودی نیست و همه اقشار جامعه از کوچک‌و‌بزرگ، پیر و جوان و زن‌و‌مرد هر کدام به نوعی با سرگرمی‌های دیجیتال بخشی از وقت روزانه خود را سپری می‌کنند.

بدون شک این محبوبیت دلیل رشد صنعت گیم در جهان است و این موضوع باعث شده تا کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه به این بخش به چشم یک صنعت پول‌ساز نگاه کنند.

البته نمی‌توان به این صنعت تنها از منظر اقتصادی نگاه کرد؛ چون بسیاری کشورهای مستبد با رواج بازی‌های خود، فرهنگ کشورهای دیگر را هدف قرار می‌دهند و مصمم هستند تا از این طریق بی‌بندوباری و خشونت را در بین اقشار مختلف جوامع ترویج کنند.

مسئولان کشور ما برای جلوگیری از این تهاجم فرهنگی همواره تلاش کرده‌اند تا در مقابل آسیب‌های ناشی از بازی‌های رایانه‌ای بایستند. برگزاری جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای تهران یکی از اقداماتی است که برای این کار در نظر گرفته شده است که امسال شاهد ششمین دوره برگزاری آن هستیم .

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی است به همین دلیل گفت‌وگویی داشتیم با هادی اسکندری دبیر بخش فرهنگی جشنواره ملی بازی‌ها رایانه‌ای تهران تا بیشتر با اهمیت این جشنواره و تاثیر بازی‌های تولید داخل در ارتقای فرهنگ ایرانی – اسلامی آشنا شویم.

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با چه هدفی برگزار می‌شود؟ و چه تاثیری روی ارتقای فرهنگ در حوزه بازی‌ دارد؟

جشنواره هر ساله نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ داشته و امسال با اختصاص یک «غزال زرین» به برترین بازی با دستآورد فرهنگی تلاش بر این داریم تا اهمیت این موضوع را بیش از پیش نمایش دهیم. امیدواریم بتوانیم از  این رهگذر هم در میان تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان ظرفیت‌های فرهنگی موجود در بازی‌های رایانه‌ای را معرفی کنیم.


در بخش فرهنگی جشنواره چه تعداد آثار ارسال شده است؟

در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران تفکیک در ارسال آثار صورت نمی‌گیرد و داوران با بررسی تمامی بازی‌های ارسال شده در خصوص منتخبان جشنواره تصمیم می‌گیرند. بخش فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و تمامی آثار ارسال شده در این بخش شرکت داده می‌شوند.


از این تعداد چند آثار به عنوان برندگان بخش فرهنگی انتخاب خواهند شد؟

ما یک اثر برگزیده خواهیم داشت و در صورتی که آثاری، از لحاظ کیفی، نزدیک به اثر برگزیده وجود داشته باشد قطعا مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.


معیار‌های انتخاب برای برگزیدگان جایزه فرهنگی چیست؟

همانطور که قبلا اعلام کردیم این جایزه به اثری تعلق می‌گیرد که بهترین کارکرد را در ارتقای فرهنگ عمومی ایران اسلامی داشته باشد. آثار ارسالی که در این بخش شرکت داده می‌شوند باید در یکی از محورهای بیان، ارتقاء و تبیین هنجارهای ایرانی اسلامی، بازنمایی آثار مخرب ناهنجاری‌ها، بیان و انتقال مفاهیم دینی و اسم سال (اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل) اثرگذاری مطلوب فرهنگی داشته باشند.