نگاهی مفصل به پنج دوره برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

بازی های ویدیویی و یا آنطور که از سال ها پیش به اشتباه مرسوم شده، بازی های رایانه ای، در ایران جایگاه والایی پیدا کرده اند و بسیاری از علاقه مندان ایرانی توانسته اند با و یا بدون حمایت سازمان ها، شرکت ها و سرمایه گذارها، دست به تولید محصولاتی بزنند که گاه سبب افتخار آفرینی در سطحی جهانی شده اند.

طی سال های اخیر از موفقیت های استودیو بازی سازی فن افزار شریف شنیدیم، تیم های توسعه دهنده کوچک تری دست به کار شدند و با ارائه محتوایی مناسب برای تلفن های همراه، جای خود را نزد میلیون ها ایرانی باز کردند و همین رویه ادامه پیدا کرد تا به امروز رسیده ایم.

امروز، بازی سازی در ایران شاید روزهای اوج خود را تجربه کند، روندی که قطعا قصد ندارد به این زودی ها نزولی شود. بسیاری از شرکت ها پس از سال ها آزمون و خطا بالاخره راه درست کسب و کار در این حوزه را پیدا کرده اند و می توانند به عنوان حامی کم تجربه تر ها ایفای نقش کنند.

با حضور بازی های ایرانی در جوامع بین المللی می توانیم کم کم شاهد تزریق سرمایه های خارجی باشیم و ببینیم که شرکت های بزرگ تمایل به حضور در این کشور را پیدا خواهند کرد. به بیانی دیگر، پس از گذشت چندین سال، بالاخره این فضا بازیگرهای اصلی خود را پیدا کرده است تا به رشد و جهت دهی آن کمک کنند.

در ابتدای این مطلب ابتدا مروری کوتاه بر تاریخچه برگزاری مراسم خواهیم داشت و سپس با نگاه آماری دقیق تری، جریان رو به رشد بازی سازی در ایران را بررسی خواهیم کرد.

محل برگزاری اختتامیه دوره های قبل


امسال هم جشنواره در سالن همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد که قطعا نسبت به تالار وحدت انتخاب هوشمندانه تری است و با توجه به تجربیات به دست آمده از سال های گذشته، می توان امیدوار بود که امسال اجرای مراسم بسیار بهتر باشد.


زمان برگزاری دوره های قبل


اختتامیه جشنواره بازی های رایانه ای تهران عمدتا در نیمه ابتدایی سال برگزار می شد اما این بار بنا به دلایلی، برگزاری اختتامیه دوره ششم با تاخیر همراه شد و حالا 5 اسفند منتظر این رویداد بزرگ هستیم.


دبیران دوره های قبل


دوره گذشته با نظارت متین ایزدی به خوبی برگزار شد و امسال نیز وی دبیر جشنواره ششم خواهد بود.


آمار کلی

در مجموع پنج دوره گذشته مجموعا این ارقام به دست آمده است:

  • مجموع بازی های ارسال شده: 541 اثر
  • تعداد کل عناوین جایزه: 51 جایزه
  • مجموع جوایز اهدایی: 163 جایزه
  • مجموع بازی سازان: 287 نفر
  • تعداد بازی های برنده جایزه: 90 بازی
  • مجموع داوران: 62 نفر

جشنواره به روایت آمار و تصاویر


تعداد بازی های ارسالی به تفکیک هر دوره جشنواره – این رقم امسال به 205 اثر رسیده که نشان دهنده افزایش ظرفیت های بازار طی یک سال و نیم گذشته است.



سهم درصدی ژانرها در تمامی دوره ها – اکشن ادونچر یکی از محبوب ترین سبک بازی های ویدیویی در سراسر جهان است اما به سبب هزینه های بالایی که تولید آن دارد و فناوری های مدرنی که می طلبد، تولید آن در ایران چندان مورد توجه نبوده. با این حال سبک اکشن، پازل، استراتژی، شوتر و نقش آفرینی در رتبه های اول تا پنجم قرار دارند.



سهم درصدی ژانرها به تفکیک هر دوره – روندی که تقریبا دست نخورده باقی مانده و تغییراتی را در طول زمان تجربه نکرده است.



سهم درصدی بازی های ارسالی براساس سیستم عامل قابل اجرا – سیستم عامل ویندوز و اندروید محبوبیت بسیاری نزد بازی سازها دارند و تا به امروز 67 درصد کل بازی ها فقط روی ویندوز قابل اجرا بوده اند. اما تصاویر بعدی حقیقت جالبی را فاش می سازد.



روند رشد بازی های ارسالی براساس سیستم عامل قابل اجرا به تفکیک هر دوره – همانطور که در تصویر قابل مشاهده است، بازی سازان دیگر میلی به ساخت بازی فقط برای ویندوز نشان نمی دهند و شدیدا به سمت سیستم عامل اندروید تمایل پیدا کرده اند. حتی آن هایی که همچنان ویندوز را زیر نظر دارند، بازی را برای اندروید هم می سازند. انتظار می رود امسال این روند رو به کاهش سرعت بیشتری هم به خود گرفته باشد.



مقایسه تعداد بازی های ارسالی براساس پلتفرم به تفکیک هر دوره – در سال 1390، فقط 4 بازی برای تلفن های هوشمند توسعه داده شده بود و 96 اثر دیگر برای ویندوز بوده. چهار سال بعد، این آمار به شکل عجیبی دستخوش تغییر شده، به طوری که تقریبا دو برابر بازی های پی سی، بازی برای سیستم عامل های موبایل توسعه یافته است.


در ادامه با نگاهی دقیق تر و تحلیلی آمار به دست آمده توسط سازمان دایرک را با یکدیگر بررسی می کنیم.

تعداد بازی سازان به تفکیک هر دوره جشنواره


یکی از اهداف اصلی جشنواره بازی های رایانه ای تهران، جذب استعدادهای ملی در زمینه تولید بازی های بومی بوده و از این نظر، دوره پنجم جشنواره، موفق تر از ادوار پیشین عمل کرده است؛ اصلی ترین دلیل این امر، مشارکت بالای شرکت کنندگان غیرانفرادی (در قالب تیم یا شرکت) بوده است که جلوه ای جدی تر و منظم تر به صنعت بازی های رایانه ای کشور می بخشد.

میزان شرکت کنندگان در دوره پنجم جشنواره، در حالی به بالاترین حد خود رسیده که این جشنواره برخلاف سه دوره ابتدایی، از نمایشگاه بی بهره مانده است؛ به تبع همین مسئله می توان به نتیجه رسید که مشارکت یا عدم مشارکت تیم های بازی سازی، لزوماً ارتباطی به برگزاری نمایشگاه یا عدم برگزاری آن ندارد.

با این همه، باید فاکتوری دیگر را در نظر داشت و آن چیزی نیست به جدی شدن هرچه بیشتری صنعت بازی ایران طی پنج سال اخیر که مسلماً در جذب هرچه بیشتر بازی سازان بی تاثیر نبوده است.

نخستین دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران، با 53 مشارکت کننده آغاز به کار کرد و این رقم در دوره دوم، به 79 مشارکت کننده رسید. پس از این، دوره های سوم و چهارم جشنواره با اندکی رخوت مواجه شده و به ترتیب، قادر به جذب 61 و 64 مشارکت کننده بودند. در نهایت با رشدی قابل توجه، تعداد بازی سازان یا تیم های بازیسازی جشنواره طی دوره پنجم، به 94 عدد رسیده است.

تعداد بازی سازان براساس تعداد حضور در دوره های مختلف جشنواره


یکی از مهم ترین نکاتی که به آن در گزارش دایرک اشاره شده، مشارکت قشر عظیمی از بازیسازان در تنها یک دوره از 5 دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران است. عدم تمایل بازی سازان به مشارکت در جشنواره بازی های رایانه ای تهران را می توان در عوامل گوناگونی مانند آماده سازی آثار برای حضور قدرتمند در جشنواره، عوامل انگیزشی بیرونی و درونی و همچنین ظرفیت های بازی سازی کشور جستجو کرد.

در حالی که 237 مشارکت کننده در حداقل یکی از دوره های جشنواره شرکت داشته اند، 37 و 11 مشارکت کننده به ترتیب در دو و سه دوره از آن حاضر بوده اند. در همین حال، جالب است بدانیم که «رسانا شکوه کویر» و «موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان» تنها شرکت هایی هستند که حاضر به مشارکت در حداقل چهار دوره از جشنواره شده اند.


سهم درصدی بازی سازان براساس تعداد بازی های ارسالی


همانطور که می توان انتظار داشت، قشر کثیری از بازی سازان –یعنی بیش از 70 درصد از آنها- طی پنج دوره نمایشگاه تنها یک بازی برای دبیرخانه ارسال نموده اند. در این میان، فعال ترین بازی سازان، آن دسته از مشارکت کنندگانی بوده اند که تا امروز بیش از 3 اثر به دبیرخانه فرستاده اند و در میان قشر اقلیت 10 درصدی قرار می گیرند. علاوه بر این، 6 و 15 درصد از بازی سازان به ترتیب با 3 و 2 بازی در جشنواره حضور یافته اند.

مقایسه تعداد بازی سازان براساس تعداد بازی های ارسالی به تفکیک هر دوره


خوشبختانه با افزایش ظرفیت های صنعت بازی در ایران، کم پیش نمی آید که بازی سازان طی هر دوره از جشنواره، بیش از یک و گاه بیش از سه بازی برای دبیرخانه ارسال نمایند. همانطور که می توان حدس زد، اکثریت غالب بازی سازان در تمام دوره ها، تنها با یک اثر در جشنواره حضور یافته اند و تعداد ارسال کنندگان 2، 3 و یا بیشتر از سه بازی در هر دوره، در بازه نسبتاً ثابتی قرار داشته است.

تعداد ارسال کنندگان تنها یک بازی در دوره پنجم جشنواره، با 75 مشارکت کننده به بیشتری حد خود طی تمام ادوار رسیده است و این رکورد پیشتر در اختیار دوره دوم با 62 مشارکت کننده بوده است. از طرف دیگر، 11 بازی ساز طی دوره پنجم، دو بازی تقدیم دبیرخانه جشنواره کرده اند که این رقم نیز در نوع خود، رکوردی تازه به شمار می رود.

گفتنی است که دوره دوم و چهارم جشنواره با ارسال سه بازی از سوی 6 بازی ساز، و نیز دوره اول و سوم جشنواره با ارسال بیش از سه بازی از سوی 6 بازی ساز، کماکان رکورد را در دست دارند و طی دوره پنجم جشنواره، با وجود دسترسی به بیشترین تعداد آثار، این رکوردها جا به جا نشده اند.

سهم درصدی بازی سازان (با بیش از 2 بازی ارسالی) براساس تنوع ژانر بازی های ارسالی


گزارش دایرک براساس داده های بنیاد ملی بازی های رایانه ای نشان می دهد که 55 درصد از 31 درصد بازی سازانی که بیش از یک اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند، در دو ژانر مختلف به تولید بازی پرداخته اند و 45 درصد دیگر، توسعه حداقل 3 ژانر مختلف را در کارنامه خود به ثبت رسانده اند.

به صورت کلی و با فاکتور گرفتن بازی سازانی که تنها با یک بازی در ادوار مختلف جشنواره بازی های رایانه ای تهران حضور داشته اند، می توان به نتیجه رسید که 55 درصد از بازی سازان، در دو ژانر مختلف فعالیت کرده اند و 25 درصد دیگر، در سه ژانر فعالیت داشته اند. در همین حال، ارسال کنندگان بازی هایی با 4 ژانر مختلف، سهمی 16 درصدی را به خود اختصاص داده اند و 4 درصد باقی مانده، موفق به عرضه بازی هایی با پیروی از بیش از 4 ژانر شده اند.

با توجه به این گوناگونی سبک و ژانر در میان بازی های ایرانی، می توان به نتیجه رسید که بسیاری از توسعه دهندگان صنعت بازی ایران، مدل تجاری هوشمندانه ای را در پیش گرفته و سعی می کنند با ارائه بازی هایی در ژانرهای گوناگون، نظر قشر گسترده تری از مخاطبان را به خود جلب کنند.

تعداد بازی سازان به تفکیک تعداد دوره هایی که جایزه دریافت کردند


همانطور که کاملاً بدیهی است، نزدیک به 80 درصد از بازیکنان با وجود مشارکت در جشنواره، هیچ جایزه ای دریافت نکرده اند و 17 درصد از بازی سازان (یعنی 48 مشارکت کننده) تنها در یک دوره از جشنواره قادر به دریافت جایزه بوده اند.

گذشته از این که 9 بازی ساز، در سه دوره جوایزی را به خود اختصاص داده اند، جالب است که تنها 2 درصد از کل بازی سازان (یعنی 5 بازی ساز) در سه یا چهار دوره جایزه ای دریافت کرده اند و از این نظر، جزو پرافتخارترین بازی سازان این صنعت در ایران به شمار می روند.

تعداد بازی سازان براساس تعداد جوایز برنده شده


در هر جشنواره ای، بسیاری از شرکت کنندگان از دریافت جایزه باز می مانند و این حقیقت، با آمار 79 درصدی تیم هایی که قادر به دریافت هیچ جایزه ای نبوده اند در گزارش دایرک به چشم می خورد. با این همه، 11 درصد از بازی سازان یک جایزه و 10 درصد باقی مانده، حداقل دو جایزه دریافت کرده اند.

ضمناً 4 درصد از این 10 درصد باقی مانده، مربوط به بازی سازانی است که بیش از سه جایزه دریافت نموده اند و می توان آنها را به نوعی، مهم ترین بازی سازان کشور تلقی کرد. فارغ از تعداد جایزه های دریافتی، بیراهه نیست اگر بگوییم که 21 درصد از تیم های بازی سازی، سرمایه های اصلی صنعت بازی ایران از دریچه جشنواره بازی های رایانه ای تهران به شمار می روند.

سهم درصدی بازی سازان براساس دو بعدی یا سه بعدی بودن بازی های ارسالی


همان طور که در نمودار دایرک نیز قابل مشاهده است، 55 درصد، یعنی بیش از نیمی از بازی سازان، بازی هایی با سبک گرافیکی دو بعدی را برای دبیرخانه جشنواره ارسال نموده اند. از طرف دیگر، سهم قابل توجه 32 درصدی، به بازی های سه بعدی اختصاص دارد و در این بین، 13 درصد از بازی سازان، به ارسال بازی هایی با هر دو سبک گرافیکی دو بعدی و سه بعدی روی آورده اند.

سهم درصدی بازی سازان براساس ارسال بازی های آنلاین یا غیرآنلاین


متاسفانه استفاده از بسترهای آنلاین، آن طور که باید و شاید هنوز در میان بازی های ایرانی جای نیفتاده و 83 درصد از بازی سازان، بازی هایی را در جشنواره شرکت داده اند که به صورت آفلاین دنبال می شوند. البته این مسئله لزوماً به معنای کم کاری بازی سازان نیست و مسائلی همچون سرعت پایین اینترنت بسیاری از کاربران و نیز هزینه های بالای سرورهای آنلاین از جمله عوامل موثر در آن تلقی می شوند.

اما از طرف دیگر، 17 درصد از بازی سازان ایرانی، عناوینی تماماً آنلاین یا با پشتیبانی از قابلیت های آنلاین را در اختیار داوران جشنواره بازی های رایانه ای تهران قرار داده اند. این رقم اگرچه ممکن است اندکی ناچیز به نظر برسد اما از ظرفیت های رو به رشد چنین عناوینی حکایت دارد و ضمناً فراموش نکنیم که بسیاری از بازی های مبتنی بر موبایل ایرانی، از قابلیت های آنلاین بهره مند بوده و از آن درآمدزایی می کنند.

سهم درصدی بازی سازان براساس پلتفرم بازی های ارسالی


اگرچه بخش اعظمی از بازی های ارائه شده به دبیرخانه جشنواره، روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی قابل اجرا هستند، اما بازی های موبایل هم توانسته اند سهمی 26 درصدی را کسب کنند که در نوع خود، رقم بسیار تحسین برانگیزی به شمار می رود. باید در نظر داشت که آمار دایرک، هر 5 دوره جشنواره را شامل می شود و طی دوره های نخست، بازی سازی برای پلتفرم موبایل چندان رواج نیافته بود.

گفتنی است که 16 درصد از بازی ها، قابلیت اجرا به صورت همزمان روی موبایل و کامپیوترهای هوشمند را دارند که راهکاری جالب برای جذب مخاطبان هرچه بیشتر تلقی می شود. در این صورت، اگرچه پورت بازی می تواند روی پلتفرم دوم هزینه بر باشد، اما بازی سازان به دو قشر مختلف از گیمرها دسترسی خواهند یافت.

چه بازی هایی موفق به دریافت جایزه هستند؟


بازی سازان ایرانی طی 5 دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران نشان داده اند که تمایل زیادی به ژانرهای «اکشن»، «پازل» و «استراتژی» دارند و بیشترین سهم در میان بازی های ارسالی به جشنواره، به این سه ژانر تعلق دارد؛ هرچند که تعداد بازی های «رانر یا پلتفرمینگ»، «شوتر» و «ماجرایی» نیز کم نبوده است.

اما با وجود تمایل بازی سازان به ژانرهای مورد اشاره، بازی های اکشن، ماجرایی، استراتژی و پلتفرمر یا رانر به ترتیب بیشترین تعداد جوایز (یعنی چیزی بالغ بر 71 درصد از کل جوایز) را در تمامی ادوار جشنواره دریافت کرده اند.


بنابراین شاید بتوان به این نتیجه رسید که دو سبک پلتفرمر یا رانر و ماجرایی از میان چهار سبک مورد اشاره، از ظرفیت های پنهانی برخوردار هستند که بازی سازان از آنها ناآگاه بوده یا نسبت به آنها بی توجه هستند.

با این همه، بازی های شوتر و اکشن ماجرایی هم سهم قابل قبولی در میان جوایز ارسالی دارند و به ترتیب 9 و 8 درصد از جایزه های جشنواره را دریافت کرده اند.

از سوی دیگر، سهم درصدی جوایز براساس سیستم عامل نشان می دهد که 81 درصد بازی ها، روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی توسعه یافته اند و تنها 15 درصد از بازی ها روی پلتفرم iOS یا اندروید و یا هر دو آنها به اجرا در می آیند.

البته یکبار دیگر، در نظرگیری آمار کلی هر 5 دوره سبب شده تا بازی های موبایل سهم  به مراتب کمتری نسبت به آنچه واقعیت دارد را به خود اختصاص دهند؛ چرا که مشخصاً بیش از 80 درصد بازی های ایرانی عرضه شده به بازار، روی کامپیوترهای شخصی اجرا نمی شوند.

خوشبختانه طی سال های گذشته، بازی های موبایل از محبوبیت دو چندانی در دل طرفداران برخوردار شده اند و البته سود زیادی برای بازی سازان به همراه داشته اند. با توجه به هزینه پایین ساخت بازی های موبایل در برابر بازی های کامپیوترهای شخصی، انتظار می رود که این روند شکلی صعودی به خود گرفته و تداوم بیشتری در سال های پیش رو بیابد.


در طرف دیگر معادله، می توانیم در آمار دایرک مشاهده کنیم که بازی های دو بعدی، 54 درصد جوایز را دریافت کرده اند و بازی های سه بعدی، سهمی 46 درصدی دارند. این مسئله نیز یکبار دیگر بر تمایل بازی سازان ایرانی در ساخت بازی های ساده تر و کم هزینه تر صحه می گذارد.

موضوع زمانی جالب تر می شود که فاکتوری دیگر، یعنی میزان جوایز پولی جشنواره را نیز وارد معادله کنیم. بیشینه جوایز جشنواره بازی های رایانه ای تهران به 10 میلیون تومان (در دوره چهارم) می رسد و کمینه نیز معادل 500 هزار تومان (در جشنواره های دوم، سوم و چهارم) است. ضمناً بیشینه 10 میلیون تومانی در دوره چهارم، به 7 میلیون تومان در دوره پنجم کاهش یافته و جوایز غیرنقدی جایگزین شده اند.


با نگاهی ساده به آمار و ارقام جوایز پولی، در می یابیم که بازی سازان ایرانی جدا از مشکلاتی که دائماً به آنها دست و پنجه نرم می کنند، مشوق مادی کافی برای توسعه بازی های با کیفیت و شرکت دادن آنها در جشنواره بازی های رایانه ای تهران را ندارند. بنابراین شاید بتوان یکی از مهم ترین بایدهای بنیاد ملی بازی های رایانه ای در قبال جشنواره را افزایش جوایز مادی (و در کنار آنها، معنوی) تلقی کرد.

بازیگران کلیدی در مجموع 5 دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران


ارسال کنندگان بیشترین بازی:

  • رسانا افزار شریف با 29 بازی
  • موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با 29 بازی
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با 11 بازی
  • آنو رسانه هنر با 9 بازی
  • رسانا شکوه کویر با 8 بازی
  • فطرس پویا رسانه با 8 بازی

با نگاهی اجمالی به لیست بالا متوجه می شویم که رسانا افزار شریف و موسسه تبیان، به یکی از قطب های اصلی انتشارات بازی در ایران تبدیل شده اند و به تنهایی، مسئول ارسال نزدیک به 60 بازی به دبیرخانه جشنواره بازی های رایانه ای تهران بوده اند. کانون پرورش فکری هم با اختلافی فراوان با دو ناشر اول و اختلافی ناچیز با ارسال کنندگان رده چهارم الی ششم، 11 بازی به دبیرخانه تقدیم کرده است.

بازی سازان برنده بیشترین جایزه

  • فن افزار شریف با 16 جایزه
  • مرکز رشد بازی سازی با 14 جایزه
  • آنو رسانه هنر با 8 جایزه
  • موسسه فرهنگی کاظمیون با 7 جایزه
  • پیشگامان یاراکیش با 6 جایزه
  • پویا توسعه آرتیمن با 6 جایزه

فن افزار شریف یکبار دیگر در صدر لیست به چشم می خورد و با 16 جایزه، می تواند پرافتخارترین بازی ساز جشنواره بازی های رایانه ای تهران نام بگیرد. البته مرکز رشد بازی سازی که نهادی حمایتی در ساختار انستیتو ملی بازی سازی به شمار می رود نیز با تربیت بازی سازان مستعد و فراهم آوردن فضای مناسب برای آنها، موفق به دریافت 14 جایزه شده است.

بازی های برنده بیشترین جایزه

  • پروانه: میراث نگهبانان نور با 7 جایزه
  • شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور با 6 جایزه
  • گرشاسپ با 6 جایزه
  • خیابان های خونین با 6 جایزه
  • بیداری: خاکسترهای سوزان با 5 جایزه

بازی «پروانه: میراث نگهبانان نور» قطعاً با دریافت 7 جایزه، یکی از بهترین بازی های ساخته شده ایرانی تلقی می شود که تمام جوایز موسسه فرهنگی کاظمیون را نیز برای آن فراهم آورده است. از طرف دیگر، «شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور» و «گرشاسپ» هم جزو بازی های مطرح ایرانی در جهان بین الملل تلقی می شوند و هر یک با دریافت 6 جایزه، نزدیک به نیمی از جوایز فن افزار را مال خود کرده اند.


بازی سازانی با بیشترین تداوم حضور

  • رسانا شکوه کویر – 5 دوره
  • موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان – 4 دوره

رسانا شکوه کویر که یکی از پر کار ترین استودیوهای بازی سازی ایرانی به حساب آمده  و توسعه عناوینی چون «گربه قجری»، «شیطنت های علیمردان خان» و «قتل در کوچه های طهران» را در کارنامه دارد، در تمام ادوار جشنواره حضور به هم آورده و پس از آن نیز، تبیان با شرکت در 4 دوره به چشم می خورد.

بازی سازانی با بیشترین تداوم دریافت جایزه

  • آنو رسانه هنر – 4 دوره
  • رسانا شکوه کویر – 3 دوره
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – 3 دوره
  • پیشگامان یاراکیش – 3 دوره
  • فن افزار شریف – 3 دوره

آنو رسانه هنر با دریافت غزال زرین و دیپلم افتخار برای بازی های «بازگشت به زندگی»، «قهرمان ما»، «فلاپی آرما» و «خاله قزی» از دوره دوم الی پنجم جشنواره بازی های رایانه ای تهران، با دستی پر به خانه رفته است. پس از آنو، رسانا شکوه کویر، کانون پرورش فکری، پیشگامان یاراکیش و فن افزار شریف هم موفق به کسب جایزه در سه دوره بوده اند.

عناوین جوایز با بیشترین اهدای جوایز

  • بهترین بازی ساده – 17 جایزه
  • بهترین طراحی بازی – 13 جایزه
  • بهترین بازی نامه – 9 جایزه

تقسیم بیش از سه جایزه «بهترین بازی ساده» در هر دوره از جشنواره، مسلماً یکبار دیگر بر تعدد بازی های ساده و کژوال ایرانی صحه می گذارد و تمایل بازی سازان ایرانی به بازی های کم هزینه را نشان می دهد.


عناوین جوایزی با بیشتری تداوم

  • بازی سال – 5 دوره
  • بهترین بازی ساده – 5 دوره
  • بهترین طراحی بازی – 5 دوره
  • بهترین بازی موبایل – 4 دوره
  • بهترین موسیقی – 4 دوره

شاید یکی از جالب ترین حرکت داوران جشنواره بازی های رایانه ای تهران در ادوار مختلف، عدم تقدیم جایزه به هیچ عنوانی در برخی از دسته بندی ها و دوره ها باشد. این حرکت داوران نشان می دهد که بازی های ایرانی حداقل در بخش های خاصی، دچار نواقص متعدد بوده و نیازمند تلاشی جدی تر برای دستیابی به جایزه ارزشمند غزال زرین هستند.

بازی هایی با کسب بیشترین مبلغ برای یک جایزه

  • پروانه: میراث نگهبانان نور – 10 میلیون تومان
  • شبان – 8 میلیون تومان
  • گرشاسپ: راز اژدها – 8 میلیون تومان
  • سیاوش – 8 میلیون تومان
  • شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور – 7 میلیون تومان

بازی پروانه: میراث نگهبانان نور با خوش اقبالی توانست در دوره چهارم جشنواره، بیشینه جوایز نقدی، معادل 10 میلیون تومان را دریافت کند و بعد از آن بازی های شبان، گرشاسپ: راز اژدها و سیاوش حداقل یک جایزه به ارزش 8 میلیون تومان دریافت نموده اند.

بازی سازانی با دریافت بیشترین جوایز کلیت بازی

  • فن افزار شریف با 4 جایزه
  • پیشگامان یاراکیش با 3 جایزه
  • توسعه گر شبیه ساز با 3 جایزه


بازی سازانی با بیشترین دریافت جایزه هنری

  • فن افزار شریف با 8 جایزه
  • آنو رسانه هنر با 5 جایزه
  • موسسه فرهنگی کاظمیون با 4 جایزه

فن افزار شریف شهرت زیادی در عرضه بازی هایی با گرافیک هنری چشم نواز برای خود دست و پا کرده و به همین جهت، مطمئناً لیاقت دریافت بیشتر تعداد جایزه در این زمینه را داشته است.

اما چه خبر از ششمین جشنواره؟

ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران مراحل داوری آثار خود را پشت سر می گذارد و هیئت داوران سخت در تلاش هستند تا نظرات خود را پیرامون 205 اثر ارسالی به ثبت برسانند که قطعا پروسه زمان گیر و طاقت فرسایی خواهد بود.

از همین رو اختتامیه جشنواره ششم، پنجم اسفند ماه 1395 در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد و از برندگان تجلیل به عمل خواهد آمد. متعاقبا اخبار و آمار مرتبط به این نمایشگاه را طی روزهای آتی به اطلاع تان خواهیم رساند.

منبع: دیجیاتو