درمان تنبلی چشم با بازی رایانه‌ای

محققان ادعا می‌کنند که کودکان مبتلا به تنبلی چشم بزودی می‌توانند با استفاده از یک بازی ویدئویی درمان شوند.
برای درمان کودکان مبتلا به تنبلی چشم معمولاً توصیه می‌شود که چشم قوی‌تر آنها با یک چشم‌بند بسته شود تا ارتباطات میان مغز و چشم ضعیف‌تر آنها تقویت شود، راهکاری که اغلب باعث احساس افسردگی، ناامیدی یا خجالت در کودکان کم سن و سال می‌شود.
اکنون کارشناسان یک بازی ویدئویی برای تبلت ابداع کرده‌اند که کودکان را تشویق می‌کند از چشم ضعیف‌تر خود بیشتر استفاده کنند. محققان بنیاد شبکیه چشم ساوث وست در دالاس، در یک مطالعه بینایی 28 کودک چهار تا 10 ساله را آزمایش و سپس این کودکان را به دو دسته تقسیم کردند یک گروه روزی دو ساعت یک چشم خود را بستند و گروهی دیگر پنج روز در هفته مشغول کار با یک نرم‌افزار بازی در آی‌پد به نام «Dig Rush» شدند. در این بازی کودکان باید قطعات طلا را در حالی که مراقب بودند به موانع برخورد نکند، با سرعت هر چه تمام‌تر به یک سبد می‌انداختند. به این کودکان یک عینک ویژه دادند تا حین بازی از آن استفاده کنند. این عینک، چشم قوی‌تر را قادر می‌کرد تا برخی عناصر را ببیند اما با کنتراست بالاتر به چشم ضعیف‌تر عناصر دیگری را هم نشان می‌داد.
بعد از دو هفته بهبودهایی در بینایی هر دو گروه مشاهده شد اما این تقویت بینایی در کودکانی که بازی را انجام داده بودند در قیاس با کودکانی که چشم خود را بسته بودند، بسیار بیشتر بود.