«گیم کانکشن» هیچ مراوده‌ای با رژیم صهیونیستی ندارد

چندی پیش «پیر کارده» مدیرعامل «گیم‌کانکشن» بزرگ‌ترین برگزارکننده نمایشگاه‌های تجاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای دنیا به ایران آمد. معرفی بازی ایرانی در سطح جهان یکی از این برنامه‌های مهم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود و نخست این هدف با امضای همکای میان بنیاد ملی بازی‌ها و مجموعه گیم کانکشن برداشته شد. قراردادی که امضای آن بدون حاشیه نبود.

حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با قدس آنلاین به این ابهامات پاسخ داده است که می‌خوانید.


برای برگزاری نمایشگاه TGC، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با شرکت «گیم کانکشن» عقد قرارداد همکاری داشته است. انتخاب این شرکت برای همکاری بر چه اساسی بوده است؟

شرکت گیم کانکشن، شرکت تخصصی برگزاری رویدادهای تجاری بازی‌های رایانه‌ای در دنیاست. از آنجایی‌که صنعت بازی‌سازی عمر کمی ‌در دنیا دارد و حدود 40 سال از ورود آن می‌گذرد، شرکت‎های کمی ‌هستند که اقدام به برگزاری چنین رویدادهایی می‌کنند. گیم کانکشن بعد از رویداد تجاری که هرسال در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود، دومین شرکتی است که رویدادهای تجاری بازی‌های رایانه‌ای را در دنیا برگزار می‌کند و 12سال سابقه فعالیت در فرانسه دارد. یکی از مزایایی که این شرکت دارد و دیگر شرکت‌های برگزارکننده رویدادهای تجاری آن را ندارند، عدم فعالیت در سرزمین رژیم اشغالی بوده است. این شرکت تاکنون رویدادی در آنجا برگزار نکرده و مراوده‌ای هم با آن‌ها نداشته و گزینه مناسبی برای همکاری با کشور ما بود.


یعنی تنها شرکتی بوده که با رژیم اشغالگر صهیونیستی مراوده و همکاری نداشته است؟

همینطور است.


چه ضمانتی وجود دارد که این اتفاق در آینده نیفتد؟

قراردادی که با شرکت گیم کانکشن امضا کردیم، قراردادی انحصاری در منطقه خاورمیانه است که درواقع آن‌ها حق برگزاری هیچ رویداد مشابهی را در کشورهای دیگر از جمله سرزمین اشغالگر ندارند و این همکاری فقط منحصر به ایران خواهد بود. این شرکت، ارتباط خوبی با جامعه جهانی دارد به‌خاطر سابقه فعالیتش، و می‌توان گفت همه فعالان بازی‌های رایانه‌ای در عرصه جهانی را، چه متخصصان و چه خریداران و ناشران بازی‌ها را می‌شناسند و آوردن اسم این شرکت پای رویدادی که قرار است اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار شود، ضمانت خوبی برای برگزاری است. افراد و شرکت‌هایی که قرار است سال آینده به ایران دعوت شوند و به این نمایشگاه بیایند (هنوز اسامی ‌مشخص نیست چون هنوز در مرحله امکان‌سنجی هستیم که این صنعت به حضور چه کسانی نیاز دارد) به‌خاطر ارتباطات گسترده این شرکت، راحت‌تر این دعوت را می‌پذیرند.


خود ما نمی‌توانستیم این‌کار را انجام دهیم؟

عمر بازی‌سازی در کشور ما بسیار کم است و به‌سختی می‌توانستیم چنین‌کاری انجام دهیم، شاید اصلاً نمی‌توانستیم.


درواقع این شرکت، یک واسطه برای حضور ناشران بین‌المللی به ایران است؟

می‌توان گفت این شرکت به بخش تجاری این نمایشگاه کمک می‌کند تا تولیدات ایرانی در جامعه بین‌المللی همچون اروپا و آسیای شرقی دیده شود. یکی از مفاد تفاهم‌نامه، تبلیغ برای رویداد تهران گیم کنوانسیون در مجامع بین‌المللی است تا صنایع فرهنگی بازی‌سازان کشورمان دیده شود.


مدیرعامل گیم کانکشن از شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی بازدید داشت، ارزیابی‌اش از وضعیت بازی‌سازی در ایران چطور بود؟

فاز نخستی که در قرارداد با آن‌ها داشتیم این بود که طی یک‌هفته به ایران بیایند و تحت نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با متخصصان این حوزه گفت‌وگو داشته باشند. محور این گفت‌وگوها نیازسنجی بازی‌سازان ایرانی و امکان‌سنجی در بازار بین‌المللی برای جذب ناشران خارجی بود. ارزیابی‌ای که داشتند نسبتاً خوب بود و روز پایانی بازدید گفتند اوضاع بازی‌سازی در ایران از آنچه تصور می‌کردند بهتر است، درواقع بهترین کشوری است که در حوزه بازی‌سازی در منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کند. یکی از مشکلات ما در حوزه بازی‌سازی این است که تعداد شرکت‌های بزرگ در کشورمان محدود است؛ شاید به‌اندازه انگشتان دست. مابقی شرکت‌ها، چهار یا پنج نیرو دارند که نشان‌دهنده جوان بودن این صنعت در کشور ماست. بیشتر بازی‌سازان ما، 50 درصد به بالا دانشجو هستند و این نشان می‌دهد افرادی که به ایران می‌آیند، باید بتوانند با دانشجویان ارتباط برقرار کنند. در کشوری همچون آلمان، بیشتر بازی‌سازان افراد با تجربه‌ای هستند که حداقل یک‌دهه تجربه فعالیت در این صنعت را دارند. هرم سنی صنعت بازی‌سازی ما، جوان است.


مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف صنعت بازی‌سازی کشور ما از نظر «پیر کارده» چه بود؟

او از گرافیک هنری بسیار لذت برد؛ به‌ویژه در عرصه هنر دو بعدی، چون تاریخچه نقاشی خوبی در کشورمان داریم. ضمن اینکه ما در ساخت بازی‌های کوچک، ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم. شاید در ساخت بازی‌های بزرگ چندان بختی برای رقابت در عرصه جهانی نداشته باشیم؛ زیرا ساخت بازی‌های بزرگ نیاز به شرکت‌های بزرگ و باتجربه دارد.


اخیراً نمایندگان مجلس پرسش‌هایی را از وزیر اطلاعات مطرح کرده‌اند که یکی از این پرسش‌ها درباره قرارداد همکاری با شرکت گیم کانکشن است. حضور کارشناسان این شرکت در ایران تا چه میزان بررسی شده بود و آیا پیش از ورود آنان به ایران با وزارت اطلاعات هماهنگی داشتید؟

از زمان صحبت عقد قرارداد، استعلام‌ها انجام گرفت. هر دوبار که کارشناسان این شرکت به ایران آمدند، استعلام‌های آن انجام شد و اطلاع دادیم که به ایران می‌آیند و محل اقامت آن‌ها هم به اطلاع بزرگواران رسید. متأسفانه فضایی که ایجاد شده از شیطنت افرادی بوده که علاقه‌مند به برگزاری چنین رویدادی در کشورمان نبودند.


چرا؟

برخی افراد در کشور ما، کاسب تحریم بودند؛ یعنی از فضای محدود کشور در زمان تحریم استفاده می‌کردند. آن‌ها گروه کوچکی بودند که کار نشر بازی در خارج از کشور را انجام می‌دادند. باز شدن فضا و دیده شدن ایران به‌عنوان کشوری که ظرفیت‌های خوبی در حوزه بازی‌سازی دارد باعث شد کسانی‌که علاقه به حضور در ایران و دیدن ظرفیت‌های صنعت بازی‌سازی کشورمان داشتند به ایران بیایند و خود بازی‌سازها اقدام به انتشار بازی‌هایشان کنند و دیگر نیاز به واسطه نباشد. متأسفانه برخی این شیطنت را انجام دادند و حساسیت ایجاد کردند. موضوعی که به‌خاطر تکنولوژی‌محور بودنش، نه‌تنها حساسیت کمی‌ داشته، بلکه بنیاد ملی بازی رایانه‌ای کاملاً دقیق و مشخص، همان ابتدای کار تمامی‌ نکات و جوانب را بررسی کرد. حتی فهرست کسانی‌که قرار است در زمان برگزاری نمایشگاه به ایران بیایند شامل کسانی نمی‌شود که حتی یکبار به سرزمین اشغالگر پا گذاشته‌اند، این‌قدر حساسیت روی این موضوع توسط بنیاد و شرکت همکار وجود دارد. در کشور ما شرایطی به‌وجود آمده که هرکسی می‌خواهد کاری را انجام دهد، برایش حاشیه‌سازی می‌کنند تا آن کار خوب را متوقف کنند. نفع این کار قطعاً به بازی‌سازان کشورمان می‌رسد.


آیا آمدن این افراد به کشور، منتج به ورود بازی‌های خارجی به کشورمان می‌شود یا صادرات بازی‌های ایرانی به خارج از کشور؟

جنس افرادی که ما به‌دنبال آن‌ها هستیم و قرارداد همکاری امضا کردیم، خریدار است؛ یعنی ناشر بین‌المللی هستند. به‌دنبال این نیستیم که بازی‌های خارجی را در ایران منتشر کنیم، بلکه قرار است که بازی‌های ایرانی در خارج از ایران انتشار یابد.