جدیدترین پیمایش ملی در خصوص مصرف بازی‌های رایانه‌ای به‌زودی منتشر می‌شود

پیمایش ملی در خصوص مصرف بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۴ به‌زودی توسط واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر می‌شود و شامل اطلاعات و آمار کاملی از وضعیت بازی‌های رایانه‌ای در کشور است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، آمار بازیکن‌های ایرانی در پیمایش جدید 23 میلیون نفر تخمین زده شده که ۵۳ درصد این جمعیت به طور مستمر بازی می‌کنند. به این ترتیب ۱۵ درصد کل جمعیت ایران اوقات زیادی از زمان خود را مشغول بازی‌های رایانه‌ای هستند.

مرتضی جمشیدی کارشناس پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور گفت: با توجه به لزوم مشخص نمودن وضعیت کاملی از مصرف بازی‌های رایانه‌ای در ایران پیمایش ملی در خصوص مصرف بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۴ در کشور توسط این واحد طراحی و با همکاری یکی از مراکز قوی آماری در سراسر کشور اجرا گردید. 

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی که به زودی منتشر خواهد شد وضعیت ۲۳ میلیون بازیکن بازی‌های رایانه‌ای در کشور را بررسی کرده است. طبق این آمار، علاقه بازی‌کنان ایرانی به گوشی هوشمند بیش از سایر پلتفرم‌ها است و به همراه تبلت گوی رقابت را از سایر دستگاه‌های الکترونیکی ربوده است.

به طوری که از ۲۳ میلیون بازیکن ایرانی ۷۷ درصد آن‌ها با گوشی هوشمند بازی می‌کنند.لپ‌تاپ و کنسول بازی کم مخاطب‌ترین ابزارها برای بازی هستند به طوری که تنها مورد استقبال ۵ و ۶ درصد جمعیت بازیکن ایران قرار گرفته‌اند.با اینکه تصور قالب این است که بازی‌های ویدئویی مخصوص پسران است اما ظاهرا نفوذ گوشی‌های هوشمند و بازی‌های موبایلی این معادله را بر هم زده به طوری که ۳۷ درصد بازیکنان ایرانی مونث هستند و از ۲۳ میلیون بازی‌کننده ۱۴ میلیون بازیکن مذکر داریم.

از نظر رده سنی نیز نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال بخش قالب بازیکن‌های ایرانی را تشکیل می‌دهند و با ۳۳ درصد، پیش‌رو جمعیت بازیکن ایران هستند. پس از آن‌ها جوانان ۲۰ تا ۳۴ ساله و بعد از آن‌ها کودکان علاقه بیشتری به بازی‌های ویدئویی دارند. به این ترتیب بر خلاف انتظار عموم بازی‌های ویدئویی بیش از آنکه سرگرمی‌ای کودکانه باشد تفریحی مخصوص جوانان و نوجوانان است.نکته جالب این است که یک درصد از بازیکنان ایران یعنی ۲۳۰ هزار نفر، بالای ۶۰ سال سن دارند. بنابراین می‌توان بازی‌های موبایلی و ویدئویی را تفریحی مستقل از سن تعریف کرد.