با هیچ دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی نتوانستیم تعامل کنیم

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها متولی ساخت بازی‌های رایانه‌ای در ایران، از 8 سال پیش که تاسیس شده، تاکنون توانسته است تاثیر مثبت و مناسبی روی نحوه بازی به ویژه در کودکان و نوجوانان بگذارد و حمایت جدی از بازی‌سازان ایرانی کند. این بنیاد در سال‌های اخیر با شناسایی پروژه‌های بازی‌سازی سعی در حمایت این پروژه‌ها داشته است.

با ورود فناوری به خانه‌های ما، نوع سرگرمی‌های ما نیز تغییر کرد. یکی از این سرگرمی‌ها که نقش آموزشی و فرهنگی نیز دارد، بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای است که بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه را پر کرده است. بنا به اهمیت این سرگرمی مدرن، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید (همچون بازی‌های رایانه‌ای مناسب) و اهمیت ویژه به نخبگان جهت شناسایی و ساماندهی آنها برای بهره‌گیری بهتر از آنها از ضرورت بالایی برخوردار است. بر اساس این ضرورت، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای برنامه‌ریزی و حمایت از فعالیت‌های مرتبط در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری و فنی صنعت بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1387 تاسیس شد.

این بنیاد از زمان تاسیس سعی کرده است از طریق این صنعت با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی را ترویج کند و با شناخت ظرفیت و استعدادهای موجود و نمایش توانمندی‌های متخصصان و هنرمندان ایرانی از آنها حمایت کند و در نهایت ایران را به عنوان قلب بازی‌سازی منطقه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی معرفی کند. یکی از کارهای مهم این بنیاد راه‌اندازی سازمان اسرا یا سازمان رده‌بندی نرم‌افزارهای سرگرم کننده، سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است که محتوای رده‌بندی و سن مناسب را تعیین می‌کند.

حسن کریمی ‌قدوسی در راستای تحقق اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چند سالی است که در این بنیاد فعالیت می‌کند. وی بعد از چند سال فعالیت در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از تیر سال گذشته در طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منصوب شد. وی پیش از آنکه در این سمت مشغول به‌کار شود به مدت یک سال در سمت مدیرعامل انیستیتو ملی بازی‌سازی فعالیت می‌کرد و به مدت دو سال هم مدیریت استودیوی بازی‌سازی «بازی رسانه» را برعهده داشت که مهم‌ترین خروجی آن بازی رایانه‌ای «بیداری اسلامی» بود.

در ادامه مصاحبه آنا با کریمی قدوسی را می‌خوانید:

در بخش بازی‌های رایانه‌ای مراکز رشد دانشگاه‌ها چه نقشی دارند و نحوه تعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با این مراکز چگونه است؟

مراکز رشد فناوری در دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران و یک سری شتاب‌دهنده‌ها (accelerator) مثل «آواتک» در زمینه بازی‌های رایانه‌ای آن هم به صورت خیلی محدود و با جمعیت بسیار کم کار می‌کنند. اما بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خودش مرکز رشدی دارد که در ساختمان انستیتوی ملی مستقر است و 10 تیم می‌توانند در این مرکز مستقر شوند و به ساخت بازی بپردازند. اما موضوع اینجاست که به دلیل حجم درخواست‌ها این مرکز هم‌اکنون ظرفیتش پر است.

بازی‌سازان به طور تخصصی در قالب گروه‌های چهار و پنج نفره می‌توانند در این مرکز مستقر شوند و بازی بسازند. با این حال، امسال شاید با تعامل و همکاری‌ با دانشگاه‌های مختلف بتوانیم فضاهای خاصی را در پارک‌های رشد برای بازی‌سازان ایجاد کنیم.

تسهیلاتی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این مراکز در اختیار بازی‌سازان قرار می‌دهد، چیست؟

در مرکز رشد خود بنیاد، جا و تجهیزات در اختیار بازی‌سازان قرار می‌گیرد و تا سقف 20 میلیون تومان به پروژه‌های خوب تسهیلات مادی داده می‌شود. بنیاد هیچ گونه درصدی از سود از این پروژه‌ها نمی‌خواهد و در واقع، این بنیاد کاملا نقش حمایتی برای بازی‌سازان دارد.

کمااینکه در همین مراکز رشد بازی‌هایی ساخته شده‌اند که بازی‌های برتر شده‌اند. آنها در جشنواره‌های معتبر جهان ارسال می‌کنیم تا ببینیم آیا این بازی می‌تواند به عنوان یک بازی مستقل منتخب بشود یا خیر. به طور مثال در جشنواره «کژوال کانکت سنگاپور» چند سال پیش بازی «عشق و نفرت» جایزه بهترین بازی را گرفت. امسال هم قصد داریم بازی‌های خوب‌مان را در «کژوال کانکت برلین» و «گیم کانکشن پاریس» ارسال کنیم.

شما آمار و ارقامی در مورد شرکت‌های دانش‌بنیانی که به صورت اختصاصی روی بازی‌های رایانه‌ای کار می‌کنند، دارید و آیا با این شرکت‌ها تعامل دارید؟

بله. حدود 5 تا 6 شرکت دانش‌بنیان ایرانی هستند که به صورت اختصاصی بازی‌ می‌سازند. ما با تمامی این شرکت‌ها و مراکز بازی‌سازی تعامل داریم و نقش حمایت‌کننده هم برای آنها داریم. به طور مثال، در مذاکراتی که سال گذشته با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم، چند طرح در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شد که از جمله آنها که 3 تا از این شرکت‌های دانش‌بنیان براساس رده‌بندی بنیاد انتخاب شدند و به آنها برای ساخت بازی‌شان گرنت و وام داده شده است. در واقع، بنیاد ملی روی این پروژه‌ها نظارت دارد و پول را معاونت علمی و فناوری می‌دهد و تائیدیه فازها و نظارت توسط خود بنیاد انجام می‌شود.

در واقع ما نقش تسهیل‌کننده میان اعتباراتی که معاونت علمی می‌دهد و پروژه‌های بازی‌سازی که شرکت‌ها می‌خواستند انجام دهند.

چرا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه آزاد را به عنوان یکی از مراکز تحصیلی برای راه‌اندازی رشته تحصیلی بازی‌ رایانه‌ای انتخاب کرده است و در واقع این دانشگاه چه ویژگی‌هایی برای این کار داشته است؟

دلیل اصلی این است که بیشترین تعامل با دانشگاه آزاد انجام شده است. خود دانشگاه آزاد علاقه‌مند بوده است و برای این کار پا پیش گذاشته است و این نشان‌دهنده انگیزه‌ای است که مدیران و مسوولان این دانشگاه دارند. ما با بقیه دانشگاه‌ها نتوانستیم این تعامل را داشته باشیم.

مذاکرات ما با دانشگاه آزاد در حد برگزاری چند جلسه بوده است ولی به هر حال طرفین موافق این کار هستند و نحوه و سرعت راه‌اندازی این رشته در دانشگاه آزاد بستگی به خود دانشگاه دارد.

البته دانشگاه‌های دیگری نیز ابراز علاقه‌مندی کرده و به صورت خودجوش این رشته را در دانشگاه خود راه‌اندازی کرده‌اند. به طور مثال، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز رشته گیم را در مقطع کارشناسی و همچنین دانشگاه علم و صنعت نیز گرایش گیم را راه‌اندازی کره است.


گفت‌وگو: نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا