علی فخار: صنعت بازی‌های ویدئویی در کشورمان تقریبا مانند اغلب صنایع دیگر تحث تاثیر تحریم‌های اقتصادی بود و در حقیقت تمام عمر خود را در این دوران سپری کرد. حالا موجی از امید در راستای اجرای برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای همه صنایع از جمله صنعت بازی‌سازی ایرانی را فرا گرفته است. در ظاهر شاید وجود تحریم‌ها در حوزه بازی‌های ویدئویی مهم به نظر نمی‌رسید، اما در واقعیت صنعت بازی‌سازی ما دچار فشارهای بسیاری از این جهت شد و نتوانست از حضور شرکت‌های خارجی، دانش فنی اصولی، استفاده از ابزارهای خارجی، ساخت بازی برای کنسول‌ها، انتشار راحت بازی‌ها در بازار بین‌الملل و... بهره‌مند شود. حالا که این تحریم‌های ظالمانه برداشته شده، می‌توان گفت فصل جدیدی برای بازی‌سازی ایران گشوده شده است و فرصت‌هایی که پیش از این امکان‌پذیر نبود ممکن شده است.

یکی از مهم‌ترین تاثیر تحریم‌ها در این حوزه، تحریم‌ ابزارهای فنی بود. ساخت یک بازی ویدئویی به‌خصوص برای بازار خارجی آن‌هم بدون استفاده از حق مالکیت این ابزارها کاری بسیار سخت است و تاکنون بازی‌سازان ما مجبور به دور زدن اینگونه تحریم‌ها با شرایط سختی بودند.برای مثال موتورهای پایه‌ای که بازی‌ها در آن ساخته می‌شود از جمله «یونیتی»، «آنریل انجین» و «کرای انجین» همگی ما را تحریم کرده بودند و بازی‌ساز ایرانی برای خرید حق استفاده از این موتورها باید به ثبت شرکت خارجی یا استفاده از شرکتی خارجی به‌عنوان واسطه استفاده می‌کرد. نکته بسیار مهم دیگری که وجود داشت، تحریم ساخت بازی برای کنسول‌ها بود که سهم بسیار مهمی از صنعت بازی‌های ویدئویی در اختیار همین کنسول‌ها است. به دلیل تحریم‌ها امکان توسعه برای این کنسول‌ها و گرفتن خروجی وجود نداشت و هنوز هم ندارد (به دلیل نیاز به کیت توسعه سخت‌افزاری) که باید کم‌کم با رفع تحریم‌ها و انجام مذاکره با سازنده این کنسول‌ها این اجازه به بازی‌سازان ایرانی داده شود.

انتشار بازی نیز در بازار بین‌الملل با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود. برای مثال هیچ ناشر خارجی قبول نمی‌کرد که بازی ساخته شده در ایران را منتشر کند و حتما باید پای یک شرکت خارجی در میان باشد.علاوه بر اینکه تمام این موارد قابل رفع شدن هستند، حضور شرکت‌های بزرگ تولیدکننده بازی در ایران و سرمایه‌گذاری آنها در این حوزه از مهم‌ترین مواردی است که باید برای آن تلاش شود. به دلیل ارزان بودن نیروی کار در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا که بازی‌سازی دارند، ساخت بازی در ایران برای این شرکت‌ها می‌تواند بسیار به صرفه باشد و هم دانش ساخت بازی‌های حرفه‌ای وارد کشور شده و هم سرمایه‌گذاری در کشور صورت گرفته است. حتی این شرکت‌ها می‌توانند استودیویی در ایران تاسیس کنند که با نظارت و مدیریت آنها بازی بسازد. به‌طور کلی رفع تحریم‌ها مطمئنا فضای بازی‌سازی در ایران را دچار تحول می‌کند، اما لازم‌ است در سال‌های ابتدایی با یک برنامه‌ریزی دقیق تلاش شود تا بازی‌سازی در ایران به یک صنعتی تبدیل شود که از دید جهانیان شناخته شده باشد. همانند بازی‌سازی در فنلاند یا لهستان که تنها در چند سال با برنامه‌ریزی صحیح به کشورهای پیش‌رو در این عرصه تبدیل شده‌اند و این صنعت به یکی از درآمدهای کشورشان تبدیل شده است.