داستان جزیره
تولید کننده : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
رده سنی : 12+
نوع :  استراتژيک  
سال ساخت : 1387


سیاره تندرستی
تولید کننده : فرا رسانه برگ
رده سنی : 7+
نوع :  فکري   ماجرايي  
سال ساخت : 1387


والفجر8
تولید کننده : تکین بازی نما
رده سنی :
نوع :  اکشن 
سال ساخت : 0


شتاب در شهر
تولید کننده :
رده سنی :
نوع :  مسابقه اي  
سال ساخت : 0


دفاع
تولید کننده : تحلیل گران تدبیر
رده سنی : 12+
نوع :  اکشن اول شخص  
سال ساخت : 1388


کاراگاه علوی
تولید کننده :
رده سنی :
نوع :  اکشن سوم شخص   ماجرايي  
سال ساخت : 0


دزده و مرغ فلفلی
تولید کننده :
رده سنی :
نوع :  مبارزه اي   کودکان  
سال ساخت : 0


قطار بازیها
تولید کننده : پویا پردازش نگار شرق
رده سنی : 3+
نوع :
سال ساخت : 1385


مقاومت
تولید کننده : تحلیل گران تدبیر
رده سنی : 12+
نوع :  اکشن اول شخص  
سال ساخت : 1386


سیاوش
تولید کننده :
رده سنی :
نوع :  نقش آفريني   اکشن 
سال ساخت : 0


ملینا
تولید کننده :
رده سنی :
نوع :  کودکان  
سال ساخت : 0


هنر سرعت
تولید کننده :
رده سنی :
نوع :  مسابقه اي  
سال ساخت : 0


لانه شیطان (2)
تولید کننده :
رده سنی : 12+
نوع :  اکشن اول شخص  
سال ساخت : 1388


نبرد خیبر
تولید کننده : ویژه پرداز پارس
رده سنی :
نوع :  مبارزه اي  
سال ساخت : 0


سیاره میترا
تولید کننده :
رده سنی : 7+
نوع :  اکشن سوم شخص  
سال ساخت : 0

نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای(ESRA)

1اسرا

سازمان رده‌بندی نرم افزارهای سرگرم کننده (اسرا)،سیستم

رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است که محتوای رده‌بندی

و سن مناسب را تعیین می‌نماید. این سازمان در سال 1386

توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که یک نهاد نیمه دولتی

است، تأسیس گردید.

تیم اسرا

پروژه تحقیقاتی اسرا به مدیریت جناب آقای مجد، توسط یک

تیم تحقیقاتی متشکل از 17 روانشناس و 8 جامعه‌شناس

اجرا می‌شود. این پروژه تحقیقاتی که شامل 5 فاز مجزا

می‌باشد، از سال 1386 در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

در حال اجراست.

در تعیین رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، اسرا 4 ویژگی را

در نظر می‌گیرد:


1. خصوصیات جسمی _ حرکتی
2. خصوصیات ذهنی _ روانی

3. خصوصیات عاطفی                                                                                                      
4. خصوصیات اجتماعی

گروه‌های سنی عبارتند از:                                                                                                

•    (خردسالی) بالای 3 سال

•    (کودکی) بالای 7 سال

•    (ابتدای دوران نوجوانی) بالای 12 سال

•    (نیمه دوم نوجوانی) بالای 15 سال

•    (بزرگسالان، مجرد) بالای 18 سال

•    (بزرگسالان، متأهل) بالای 25 سال

توصیف محتواها

در زیر 7 محتوا توصیف شده‌اند:

خشونت : نمایش خشونت ، یعنی نمایش رفتاری که برای آسیب‌رساندن به دیگری از کسی سر‌می‌زند و دامنه آن از تخریب اموال و دارایی و آسیب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غیر جاندار و....گسترده است.

استفاده از تنباکو و مواد مخدر : مشاهده مصرف تنباکو و یا مواد مخدر در بازیها می‌تواند تابوی درونی ـ اجتماعی مصرف نکردن آنها را برای مخاطب شکننده کند.

محرکهای جنسی : تنوع‌طلبی جنسی، روابط جنسی خارج از هنجارهای اجتماعی و غیره در بازی‌ها می‌تواند منجر به آسیب های روحی و جسمی مرتبط با نیاز جنسی مخاطب و موقعیت اجتماعی او گردد.

ترس : ترس، نوعی احساس درونی مبنی بر عدم امنیت و نیز بی‌اعتمادی به فضای موجود است. این احساس درونی می‌تواند در سنین مختلف منجر به آسیب هایی نظیر استرس های مزمن، لکنت زبان در کودکی و بیماریهای قلبی ـ تنفسی و همچنین حس بدبینی و رفتارهای محافظه کارانه در محیط اجتماعی گردد.

نقض ارزشهای دینی : نقض ارزشهای دینی منطبق با اصول اسلامی در نظر گرفته خواهد شد. چهار مؤلفه مهم آن عبارت است از:
1. نقض اصول اساسی یا باورهای دینی (چگونگی نمایش بهشت و جهنم)
2. توهین به اماکن مقدس( توهین به مسجد، کلیسا)

نقض هنجارهای اجتماعی : استفاده از کلمات رکیک و رفتارهای ناشایستی که منجر به هنجارشکنی اجتماعی می‌شود، از آسیب های اجتماعی است که کودکان و نوجوانان در بازیها با آن آشنا می‌شوند.

ناامیدی : معیار ناامیدی در بازی ها مرتبط با احساسی است که بازیکن بر خلاف میل خود مجبور است عملی را انجام داده و یا انجام ندهد. این اتفاق باعث ایجاد نوعی عذاب وجدان و احساس گناه در او می شود.

چشم‌انداز

خواسته اسرا یا به بیان بهتر، هدف نهایی اسرا رسیدن به نقطه‌ای است که قادر باشد بهترین سن را برای هر بازی رایانه‌ای تعیین نماید. بهترین سن یعنی سنی که در آن، بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک می‌نماید.

سازمان اسرا واقع در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درصدد است فعالیتهای خود را با 2 هدف دنبال نماید:
اولین هدف، ادامه تحقیقات و پژوهشها می‌باشد. استفاده از چشم‌اندازهای جدید نظیر علوم ارتباطی، علوم تربیتی و روانشناسی اجتماعی، طراحی محتوا و صحنه‌های آسیب رسان جدید، طبقه‌بندی و تفکیک آنها، صرف نظر از بهره‌گیری از دانش روز که در فاز پنجم تحقیقات اسرا طراحی و برنامه‌ریزی شد، از فعالیتهای تحقیقاتی مهم اسرا به‌شمار می‌روند.


هدف بعدی، اداره سازمان اسرا و اجرای سیستم آن می‌باشد. تهیه فیلم و استخراج محتواهای بازی، تحلیل گیم پلی، تشخیص و تعیین گروه سنی مناسب برای هر بازی از جمله فعالیتهای این فاز به‌شمار می‌روند. تربیت نیروی متخصص که مسؤلیت این هدف را بر عهده داشته باشند، امری مشکل و پرهزینه است که دستیابی به آن ملزم به استفاده از کلیه ظرفیت‌ها می‌باشد.


Logo_3_farsi Logo_7_farsi Logo_12_farsiLogo_15_farsiLogo_18_farsiLogo_25_farsi




تبلیغات