بازی‌های ناشران خارجی حاضر در رویداد TGC، پروانه انتشار در بازار ایران نمی‌گیرند

حضور گسترده بازی‌سازان، ناشران، ارائه دهندگان خدمات و سخنرانان داخلی و بین‌المللی در نخستین دوره رویداد Tehran Game Convention در سال گذشته، رویداد TGC را به بزرگ‌ترین رویداد آموزشی-تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای در منطقه خاورمیانه بدل کرد. نظرسنجی‌ها از بازی‌سازان داخلی و فعالان بین‌المللی نیز نشان داد TGC2017 توانسته است ضمن برقراری ارتباطات گسترده بین‌المللی برای بازی‌سازان داخلی، به اهداف علمی و تجاری خود دست یابد و رضایت فعالان این حوزه را جلب کند.

برگزاری موفق TGC2017 سبب شد تا دوره دوم این رویداد با رشد قابل توجهی در میزان استقبال و درخواست جهت شرکت در این رویداد روبه‌رو شود. بیش از ۱۵۰ تقاضا برای سخنرانی در این رویداد دریافت شد و همین موضوع دست هیات مشاوران را برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین موضوعات و سخنران‌ها باز گذاشت. ناشران فراوانی در راه تهران هستند و شاهد رشد حضور این گروه در TGC2018 خواهیم بود. فضای نمایشگاهی نیز به طور کامل پر شده است.

همچنین امسال نیز همانند سال گذشته بیش از ۲۰ ناشر بین‌المللی یا خریدار محصول به دعوت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در رویداد حاضر خواهند بود تا بازی‌های ایرانی را برای انتشار در بازارهای جهانی بررسی کنند.

با وجود این موفقیت‌ها، گروهی با حسن نیت، از حضور ناشران خارجی در ایران ابراز نگرانی کرده و معتقدند حضور آنها ممکن است به فروش بازی‌های آن‌ها در بازار ایران منتهی شود. برای رفع این دغدغه صحیح، نکات زیر به استحضار می‌رسد:

1- بزرگ‌ترین هدف از برگزاری تی‌جی‌سی، برقراری ارتباط میان بازی‌سازان ایرانی و ناشران و خریداران بین‌المللی در جهت توسعه صادرات است. در همین راستا در مذاکره با ناشران خارجی، انتظارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از حضور آنها در ایران به صورت شفاف و کامل منتقل شده و آنها نیز می‌دانند هدف از حضورشان بررسی بازی‌های ایرانی برای انتشار این بازی‌ها در بازارهای جهانی است.

2- باید به این موضوع توجه کرد که تجارت، جاده‌ای یک طرفه نیست و طبیعتا یک صنعت پویا و سالم همزمان با صادرات شاهد واردات نیز خواهد بود که البته در شرایط کنونی اولویت باید حمایت از تولیدکنندگان داخلی باشد تا شرایط برای رقابت با بازی‌های خارجی در شرایط مساوی محیا شود.

3- در نهایت و برای رفع کامل دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، از آنجا که طرح ساماندهی عرضه تجاری بازی‌های خارجی در حال اجرایی شدن است، براساس تصمیم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پروانه انتشار بازی‌های ناشران خارجی حاضر در TGC حداقل در یک بازه زمانی طولانی صادر نمی‌شود تا این فرصت به بازی‌سازان داخلی داده شود تا بتوانند جلسات خود با این ناشران را پیگیری کرده و به سرانجام برسانند.

با توجه به این موضوع، به ناشران داخلی حاضر در TGC اکیدا توصیه می‌شود از مذاکره با ناشران خارجی برای واردات بازی پرهیز کرده و تمرکز و زمان خود را روی صادرات بازی‌های ایرانی بگذارند. در غیر این صورت نه تنها وقت بازی‌سازان داخلی و ناشران خارجی را گرفته‌اند، بلکه به دلیل عدم صدور پروانه انتشار، جلساتی که با این هدف برگزار شود به نتیجه نخواهد رسید.