نیازمند برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بیشتری هستیم

گرده‌همایی‌ بازی‌سازان تاثیر مثبتی روی صنعت گیم کشور خواهد داشت و باید نمایشگاه‌های تخصصی بیشتری در صنعت گیم برگزار شود.

شهاب حبیبی بازی‌ساز مستقل درباره نحوه برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فضای مناسبی برای بازی‌سازان و دیگر بخش‌های حوزه فناوری به وجود آورد تا بتوانند خود را به مردم بیشتر معرفی کنند.

وی‌ افزود: گرچه انتقاداتی به این نمایشگاه وارد است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که فضای حاکم بر نمایشگاه مناسب بود و بازدیدکنندگان زیادی از غرفه‌ها دیدن کردند و به نظر من اگر بتوان برنامه مفرح و شاد بیشتری برای دوره‌های بعدی درنظر گرفت، این نمایشگاه پتانسیل آن را دارد تا مخاطبان بیشتری را به سوی مصلای تهران بکشاند و این یکی از مزایای نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است.

حبیبی ادامه داد: من از مسئولان برگزارکننده نمایشگاه و بازی‌سازان مستقل ایران قدردانی می‌کنم که این فرصت را برای تولیدکنندگان مستقل بازی‌های رایانه‌ای فراهم کرده‌اند و امیدوارم این رویه همچنان ادامه پیدا کند.

این طراح بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه مردم از بازی‌های ایرانی توقعات بالایی دارند گفت: چون مخاطبان ایرانی بازی‌های با کیفیت خارجی را به راحتی تهیه و استفاده می‌کنند سطح انتظاراتشان کمی بالاست و محصولات ایرانی به سختی می‌تواند آن‌ها را راضی نگه دارد.

وی افزود: البته این خصلت بدی نیست و حتی می‌تواند روی سطح کیفی بازی‌های ایرانی موثر باشد و می‌تواند صنعت گیم ما را با سرعت بیشتری به جلو هدایت کند گرچه این ذائقه، کار را برای بازی‌سازان سخت کرده است.

مدیر دپارتمان‌های تخصصی و تولید شتاب‌دهنده فاتحان ثریا با اشاره به نبود قانون کپی‌رایت برای بازی‌سازان گفت: ما برای ساخت یک محصول استاندارد و باکیفیت، نیازمند آموزش‌های لازم به سازندگان بازی هستیم که این امر وقت و هزینه بالایی را می‌طلبد و چون بحث کپی‌رایت چندان جدی گرفته نمی‌شود شرکت‌های بازی‌سازی از پس هزینه این کار برنمی‌آیند چون می‌دانند که قرار نیست بازگشت سرمایه چندانی عاید آن‌ها شود که این یکی از موانع پیشرفت صنعت گیم ما محسوب می‌شود.

این بازی‌ساز مستقل با بیان اینکه آموزش مناسب علاقه‌مندان و کارآموزان می‌توان به میزان قابل توجهی از مشکلات صنعت گیم را بکاهد اظهار کرد: اگر در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش‌های درستی انجام شود و نبوغ افراد از همان ابتدا شناسایی شود می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب بازی‌سازان خوبی را به صنعت‌گیم با هر صنعت دیگری وارد کرد و این کار به میزان زیادی مشکلات را برطرف می‌کند.

حبیبی با اشاره به محدودیت‌های بین‌المللی که برای بازی‌سازان ایرانی وجود دارد اظهار کرد: متاسفانه این محدودیت‌ها حس خوبی را به فعالان این عرصه القا نمی‌کند و امیدواریم این محدودیت‌ها رفته رفته برطرف شوند.

وی افزود: البته ما می‌توانیم از راه‌های مختلف، تحریم‌ها را دور بزنیم اما اینکار زمان لازم دارد و می تواند سرعت پیشرفت بازی‌سازان را آهسته کند.

این فعال صنعت گیم با اشاره به کم شدن تحریم‌ها در دو سال اخیر گفت: خوشبختانه توافق هسته‌ای توانسته امید به آینده را هم در جامعه و هم بین بازی‌سازان تقویت کند که این موضوع مهمی است. ازطرف دیگر ما طی دوسال اخیر شاهد برداشته شدن یا کم شدن بسیاری از تحریم‌ها در حوزه بازی‌سازی بوده‌ایم، گرچه هنوز تحریم‌هایی وجود دارد که امیدواریم آن‌ها نیز به مرور زمان برطرف شوند.

حبیبی در پاسخ به این سوال که چگونه مسئولان می‌توانند موانع پیش روی بازی سازان را برطرف کنند گفت: برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل رسانه‌های دیجیتال می‌تواند تا حدی از مشکلات بازی‌سازان بکاهد و البته برگزاری گردهمایی‌های تخصصی‌تر مثل رویداد TGC نقش موثری در رفع موانع به حساب می‌آیند و من از مسئولان می‌خواهم که چنین گردهمایی‌هایی را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا شاهد برگزاری بیشتر رویدادهای تخصصی در حوزه بازی‌سازی باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر اگر بتوان فضایی برای بازی‌سازان مستقل درنظر گرفته شود تا خود را به صورت برندینگ بیشتر معرفی کنند می‌تواند تاثیر خوبی روی صنعت بازی‌سازی داشته باشد.

این بازی‌ساز مستقل ادامه داد: درخواست دیگر من از مسئولین این است که سرمایه‌گذاری‌ها را به طور هدفمند‌تر انجام دهند و سعی کنند تا به جای اینکه چند شخص یا شرکت را در بر گیرد، همه فعالان بازی‌سازی از این سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال اگر سرمایه‌گذاری هدفمندی روی پرورش و آموزش نیروی انسانی انجام شود در آینده شاهد ارتقای صنعت گیم کشور خواهیم بود.

حبیبی افزود: صنعت گیم یکی از صنایع پر ریسک در کشور ما به حساب می‌آید و بیشتر فعالان در این حوزه به دلیل علاقه شخصی خود به بازی‌سازی در این صنعت مانده‌اند که امیدوارم با تدابیر اندیشیده شده توسط مسئولان این فضا تغییر پیدا کند و این صنعت مانند دیگر کشورها به صنعتی پررونق و پول‌ساز تبدیل و البته آینده شغلی فعالان این عرصه تامین شود.