آپارات‌ گیم، بستری مناسب برای حمایت از ویدیوسازان در حوزه بازی

آپارات در حال حاضر دومین سایت پربازدید نزد ایرانیان است که روزانه عده‌ی بسیار زیادی ویدیوهای درج شده در این وب‌سایت را تماشا می‌کنند. مدتی پیش این مجموعه با راه‌اندازی سرویس «آپارات گیم» روح تازه‌ای به تولیدکنندگان ویدیوهای مخصوص بازی در کشور بخشید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، آپارات گیم در واقع صفحه‌ای ویژه در آپارات است که همه‌ی نیازهای کاربران بازی‌های ویدئویی را مرتفع می‌کند. نکته‌ی مهم این است که این کاربران بازه‌ای از کاربران آماتور و کاربران حرفه‌ای را شامل می‌شوند که نشان از گسترده بودن آرشیو و محتوای این بخش دارد.

این سرویس تا حد زیادی نیاز مخاطبان به سایت‌های خارجی از جمله یوتوب را برای تماشای تریلرها و ویدیوهای بازی‌ها مرتفع می‌سازد. علاوه بر آن این سرویس کمک شایانی به رسانه‌های آنلاین بازی در کشور کرده است و این رسانه‌ها می‌توانند به راحتی ویدیوی بازی‌ها را از طریق آپارات در سایت خود به اشتراک بگذارند.

از طرف دیگر آپارات گیم با سهولت در دسترسی به امکانات ساخت یک کانال و قرار دادن ویدئو روی آن باعث رشد و نمو تولیدکنندگان ویدیویی شده است که اصلاحا به نسخه‌ی خارجی آن‌ها یوتوبر می‌گویند. این از این جهت با اهمیت است که ساخت ویدئوهای گیم‌پلی و قرار دادن آنها توسط کاربران فارسی زبان، نیازهای بسیاری از کاربران را مرتفع می‌کند و دیگر نیازی نیست تا برای دیدن ویدئوهای این چنینی به سایت‌هایی مثل یوتیوب یا توییچ که اکثرا به زبان انگلیسی هستند رجوع کنیم.

البته برخلاف یوتیوب که در درآمدزایی استریمرها نقش مستقیم دارد، آپارات فقط بستر مورد نیاز استریمرهای ایرانی را فراهم می‌کند. استریمرها می‌توانند با توجه به میزان بازدیدهای‌شان برای خودشان اسپانسر بگیرند و از این راه کسب درآمد بکنند. البته این مسئله صرفا مخصوص ویدیوهای بازی نیست و این مدل کسب و کار در آپارات باعث شده تا برنامه‌های تصویری متعددی از درون این رسانه به وجود بیایند.

براساس همین بستر ایجاد شده برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه بازی همچون بازی شو یا اتاق بازی متولد شدند که بدون وجود آپارات گیم هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتاد.

علاوه بر این، مجموعه آپارات گیم برنامه‌های اختصاصی و ویژه‌ای برای معرفی ویدیوهای برتر، دسته‌بندی ویدیوهای رویدادهای خاص و... انجام می‌شود که باعث شده مخاطب راحت‌تر به ویدیوهایی که مد نظر است دسترسی داشته باشد. به‌عنوان مثال آپارات به عنوان یکی از حامیان جشنواره گیم تهران، آئین اختتامیه جشنواره را به‌صورت زنده پخش کرد که بیش از ۲۰ هزار نفر بازدید داشت. علاوه برآن اختصاص ردیف اختصاصی به بازی‌های برتر جشنواره باعث شد تا برخی از ویدیوهای بازی‌ها بازدیدی بیش از ۲۰۰ هزار بازدید تجربه کنند که کمک شایانی به موفقیت آن‌ها می‌کند. آپارات علاوه بر جشنواره گیم تهران یکی از حامیان رسانه‌ای اصلی رویداد TGC بود و هم‌اکنون با درج ردیف اختصاصی رویداد به پوشش گسترده‌تر رویداد کمک فراوانی می‌کند.

در نهایت آپارات گیم که از طریق آدرس www.aparat.com/game در دسترس است کمک قابل توجهی برای صنعت بازی‌های ویدئویی ایران و همچنین رسانه‌های بازی در ایران بوده و امید است برنامه‌های ویدیویی و اختصاصی بازی در این پلتفرم بیش از پیش افزایش یابد.