برای برگزاری رویدادی مثل TGC دیر هم شده بود

چندی پیش بزرگترین رخداد صنعت گیم ایران برگزار شد و در آن بازی‌سازان و سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی برای نخستین بار به طور جدی گرد هم جمع شدند. این مراسم که Tehran Game Convention 2017 نام داشت با حضور 120 شرکت بازی‌ساز به‌عنوان غرفه‌دار برگزار شد که حدود 30 درصد از آن‌ها را شرکت‌های خارجی به خود اختصاص داده‌اند.

رویداد TGC به همت بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای ایران و شرکت Game connection فرانسه برگزار شد و توانست فضایی را برای عرض اندام شرکت‌ها و بازی‌سازان ایرانی به وجود آورد و با استقبال فعالان این صنعت مواجه شود. اما تحسین برگزاری چنین گردهمایی تنها به بازی‌سازان و بازیگران این عرصه ختم نشد و بسیاری از کارشناسان و متخصصان علوم‌های مختلف نیز برگزاری چنین مراسمی را برای پیشرفت صنعت بازی‌سازی بومی موثر می‌دانند.

در آذر ماه پیشرو نیز بناست تا کنفرانسی با هدف جمع‌آوری و تجمیع تحقیقات و پروژه‌های مرتبط با صنعت بازی‌سازی برگزار شود که به گفته کارشناسان تاثیر غیرمستقیمی روی این صنعت پردرآمد خواهد داشت.

در کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، مقالات و دستاورد‌های پژوهشی میان دیگران به اشتراک‌ گذاشته خواهد شد و دیگر پژوهشگران می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند تا هم از کارها و تحقیقات تکراری جلوگیری شود و هم فضایی برای ادامه تحقیقات توسط افراد مختلف به وجود آید.

برای اطلاع از تاثیر برگزاری چنین مراسم‌هایی پای صحبت‌های «هدایت صحرایی» استاد علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب این دانشگاه نشستیم، که محتوای آن را در ادامه می‌خوانید.


به عنوان یک استاد و محقق مغز و اعصاب در حوزه بازی، برگزاری نمایشگاه TGC را چگونه دیدید؟ 

من در حوزه بازی‌سازی به طور مستقیم فعالیت نمی‌کنم. بلکه در زمینه تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر مغز و عملکرد شناختی افراد در حال تحقیق هستم.‌ برگزاری این نمایشگاه بسیار مهم و به‌جا بود. حتی معتقدم چند سالی دیر برگزار شد و باید زودتر از این‌ها نمایشگاه TGC برگزار می‌شد. در اهمیت این نمایشگاه همین بس که باعث گرد هم آمدن تخصص‌های مختلف حوزه بازی زیر یک سقف شد.


به نظر شما ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت گیم ایران می‌تواند نقطه ضعف باشد یا قوت؟

بستگی به چگونگی استفاده از این سرمایه‌ها دارد. اگر در راه بهبود عملکردها باشد عالی است، اما اگر بنا باشد که راه خروج صاحبان فکر از کشور را هموار کند، تصور نمی‌کنم خوب باشد.


اگر بخواهید انتقادی از نحوه برگزاری TGC داشته باشید آن چیست؟

به نظرم نتوانیم از این رویداد زیاد انتقاد کنیم. شاید اگر آموزش و پرورش و قسمت‌هایی نظیر آن حضور پر رنگی داشتند، می‌شد برای برنامه‌ریزی در حوزه بازی از یکی از اصلی‌ترین بازیگران فرهنگی کشور استفاده بهینه کرد و به قول معروف بایک تیر دو نشان زد؛ یعنی با برگزاری یک رویداد هم از بحث اقتصادی استفاده کرد و هم از بعد فرهنگی آن بهره‌مند شد.


به نظر شما برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند TGC به طور سالانه چگونه می تواند روی صنعت گیم تاثیرگذار باشد؟

 اینکه اظهر من الشمس است. جایگاهی که همه عوامل یک پدیده (در اینجا بازی)، دور هم جمع باشند، یقینا صنعت بخوبی راه‌های رشد خود و تاثیر گذاریش را خواهد یافت.


استقبال خارجی‌ها را از نمایشگاه TGC چگونه ارزیابی کردید؟

خارجی‌ها بسیار هدفمند در این دوره حضور داشتند. مثلا شناختن افراد فعال و یا افزایش شناخت از بازار ایران و مخاطبان از نزدیک. این فرصت برای آن‌ها بسیار مغتنم بود و به نظرم بسیار خوب از آن استفاده کرده بودند.


فکر می‌کنید بازی‌سازان ایرانی توانسته‌اند آنطور که باید نظر سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کنند؟

برای پاسخ به این سوال کمی زود است و این را باید حداقل در دو سال آینده جواب داد. عقد قرار داد یک بحث است و اجرای آن موضوع دیگری. باید دید قراردادها چگونه پیش می‌روند و چند نفر در این قراردادها حضور کلی، کاری و یا تاثیر گذار دارند.


لطفا توضیحی هم درباره کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال و اینکه چه زمانی برگزار خواهد شد بدهید؟

این کنفرانس در آذر ماه برگزار خواهد شد و پذیرش مقاله و تحقیقات آن چند وقتی است که آغاز شده است. این کنفرانس برای اولین بار جنبه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازی را مد نظر دارد.


به نظر شما خروجی این کنفرانس چقدر روی بازی‌سازی ما تاثیرگذار خواهد بود؟

بسیار زیاد؛ تا آنجا که خبر دارم، خبرهای خوبی در این کنفرانس برای بازی‌سازها و عوامل دست‌اندرکار وجود دارد.


چقدر خلا این کنفرانس در کشور ما حس می‌شود و فکر می‌کنید برگزاری این کنفرانس به طور متوالی ضروری است؟

 این کنفرانس یک امر مهم است هم از نظر سیاسی، هم اقتصادی، هم فرهنگی، و هم البته علوم زیستی. باید اشاره کنم که در علوم زیستی ورود دانشمندان حوزه های زیستی کم بوده است که باید برای آن فکری کرد.

 

اگر موردی مانده هست بفرمایید.

بجا می‌دانم یکبار دیگر به بهره‌مند شدن از بخش‌های فرهنگی کشور اشاره کنم. کنفرانس TGC در تهران برگزار شد و ارگان‌هایی که می‌توانستند، در آن شرکت کنند، حضور نداشتند. دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، حوزه علمیه از نقاط مهم کاربر و یا تاثیرگذار در بازی هستند که حضور نداشتند که امیدوارم در سال‌های بعد و مراسم‌های پیشروی این چنینی از ارگان‌های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی بیشتر استفاده شود.