افزایش سطح دانش بازی‌سازی به پیشرفته با دوره‌های آموزشی «پاورآپ»

کامیار محبوبیان، مدیریت آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: انستیتو ملی بازی‌سازی در ماه‌های اخیر کار خود را  با شعار «بازی‌ایرانی، رویکرد جهانی» ادامه داده و با این شعار یک‌سری تغییرات را در ترم‌های آموزشی و زمان‌بندی در نوع ثبت‌نام‌ها و شروع کلاس‌ها داشته است و علاوه بر آن در دوره‌ها آموزشی از نظر سیلابسی، اسمی و ثبت‌نامی تغییراتی را اعمال کرده است.

وی افزود: درباره زمان‌بندی باتوجه به اینکه بیشتر دانش‌پژوهان انستیتو از قشر دانشجویان و دانش‌آموزان هستند، بازه‌ی تعطیلات برای دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده است تا بیشتر با تقویم درسی دانش‌آموختگان همخوانی داشته باشد .

محبوبیان با بیان اینکه تعطیلات باتوجه به تاریخ امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و در مجموع پیک‌کاری دانشجویان و دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است اظهار کرد: در دوره جدید از یکم تا 13 فروردین‌ماه، 14 خرداد تا 10 تیرماه، یکم تا 7 مهرماه تعطیل است و همچنین کل دی‌ماه نیز به دلیل امتحانات دانش‌جویان و 25 تا 29 اسفندماه نیز دوره‌های آموزشی انستیتو است. البته باید توجه داشت که در این ایام فقط کلاس‌ها و دوره‌ها تعطیل هستند و انستتیو مانند روز‌های دیگر به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی ادامه داد: با این تغییرات در هر سال سه ترم یا دوره را در مجموع خواهیم داشت؛ دوره تابستان که از 13 تیرماه تا 31 شهریور است، ترم پاییز که از 9 مهر تا 30 آذر خواهد بود و ترم بهار و زمستان که از یکم بهمن تا 13 خرداد ادامه خواهد داشت.

محبوبیان درباره دوره‌های آموزشی انستیو گفت: سه دوره مبانی، مقدماتی و پاورآپ درنظر گرفته شده است که دوره مبانی برای افراد مبتدی است که در یک زمان‌بندی سه ماهه خواهد بود و شامل یکسری دروس عمومی است. دوره مقدماتی شامل دوترم است که در سه بخش برگزار می‌شود و دوره پاورآپ که بیشتر به مباحث دروس تخصصی اختصاص داده شده است نیز در سه ترم، به دانش‌پژوهان آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای  دوره پاورآپ آزمون ورودی درنظر گرفته شده است افزود: دانش‌آموختگان برای ورود به دوره پاورآپ باید از پس این آزمون بر آیند و حداقل نمره تعیین شده را کسب کنند و دانش‌آموختگانی که نتوانند این آزمون را با موفقیت بگذرانند لازم نیست دوباره دوره مقدماتی را بگذراند بلکه می‌تواند به طور مجزا تک‌درس‌هایی را که در آن‌ها ضعف داشته‌اند مجدد آموزش ببیند و خود را دوباره برای آزمون آماده کنند.

محبوبیان گفت: دوره مبانی و مقدماتی به‌ صورت ترمی در نظر گرفته نشده است اما دوره پاورآپ کاملا ترمی است و دانش آموختگانی که موفق به قبولی در آزمون شده‌اند، وارد این‌دوره می‌شوند که مدت زمانی گذراندن دروس آن یک‌سال به طول می‌انجامد.

او با اشاره به اینکه پاورآپ که یک دوره پروژه محور است اظهار کرد: این دوره در سه ترم برگزار می‌شود و سیلابس‌های درسی و جوایز عملیاتی نسبت به گذشته با تغییراتی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رویکرد ویژه‌ای به حوزه آموزش دارد، افزود: نکته قابل توجهی که فقط در دوره اول پاورآپ وجود دارد تخفیف‌هایی است که برای دانش‌پژوهان درنظر گرفته شده است؛ یعنی با توجه به اینکه هزینه تمام شده این دوره برای انستیتو در حدود 5 میلیون و 700 هزار تومان برای هر ترم است؛ اما دانش‌پژوهان می‌توانند در این دوره با 80 درصد تخفیف ثبت‌نام کنند و علاوه برآن شرکت‌های بازی‌سازی که نیروهایی را معرفی کنند و تعهد به استخدام این نیروها دهند، 90 درصد تخفیف می‌گیرند. یعنی شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند با هزینه در حدود 500 هزار تومان یک نیرو را در دوره پاورآپ ثبت‌نام و تعیین سطح نمره کند و اگر دانش‌پژوه با نمره خاصی بتواند دوره را  بگذراند در شرکت مذبور استخدام خواهد شد که این امر می‌تواند در اشتغال‌زایی نیز تاثیر داشته باشد.

محبوبیان درپایان خاطرنشان کرد: در انستیتو بنا داریم تا از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کنیم و از همه فعالینی که دغدغه‌هایی در بخش آموزش و صنعت بازی سازی دارند با آغوشی باز استقبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم با این رویکرد شعار «بازی ایرانی، رویکرد جهانی» را محقق کنیم.