برای رفع ضعف قانونی صنعت بازی‌های رایانه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود

صبح امروز در جلسه‌ای بین حسن کریمی قدوسی با دکتر سیدهادی حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر لادن حیدری مدیرکل حقوقی این وزارت‌خانه به اهمیت رفع نیازهای قانونی صنعت بازی‌های رایانه‌ای پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در این جلسه به یکی از ضعف‌های کلیدی صنعت بازی کشور یعنی نبود قانون جامع برای صنعت بازی و همچنین نبود قانون کپی رایت پرداخته شد.

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد با اشاره به این که در کشور ۲۳ میلیون گیمر داریم گفت: اکنون وقت آن است که بیشتر به بحث بازی پرداخته شود. ۲۳ میلیون نفر جمعیت کمی نیست و تمام آمار و ارقام‌های مربوط به صنایع فرهنگی نشان می‌دهد که بازی‌ها بیشترین رشد را دارند و از صنایعی چون فیلم و موسیقی جلو زده‌اند. اگر الان به فکر بازی و مشکلات ریشه‌ای آن نباشیم، ده سال دیگر با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: نبود قانون کپی‌رایت نیز باعث شده مشکلاتی برای کسانی که به صورت قانونی در کشور فعالیت می‌کنند به‌وجود آید و به‌طور کلی جلوی پیشرفت صنعت بازی در کشور را گرفته است. تنها ۶ کشور در دنیا این قانون را رعایت نمی‌کنند و زیبنده‌ی ایران نیست که در بین آن ۵ کشور دیگر باشد.

حسینی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: در دولت یازدهم چندین مرتبه پیوستن به کنوانسیون برن مطرح شده و وزارت‌خانه در حال تدوین و کارشناسی کامل مزایا و معایب پیوستن به این کنوانسیون است تا در هیئت دولت مطرح شود.

وی افزود: برای حل مشکلات و ضعف‌های قانونی بازی در کشور را نیز می‌توان در یک قانون جامع و کامل بازی‌های رایانه‌ای تهیه کرد تا پس از طی شدن مراحل مورد نیاز در مجلس شورای اسلامی ارایه، بررسی و در صورت موافقت نمایندگان تصویب شود.

برگزاری همایش مشترک مزایا و معایب قانون کپی‌رایت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود که قرار شد در سال جاری برگزار شود.