جشنواره گیم تهران کمک می‌کند تا هدف اول بازی‌سازی، درآمدزایی نباشد!

مهدی بهرامی یکی از بازی‌سازان مستقل ایرانی است که که کارنامه درخشانی چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی دارد. وی امسال با دو اثر در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران شرکت کرده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بهرامی که تا چند ماه پیش در خارج از کشور سکونت داشت و در آن‌جا در رشته بازی‌سازی  تحصیل کرد حالا چند ماهی است به ایران بازگشته است.

وی با ارسال بازی‌های «فرش» و «انگاره» در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران شرکت کرده است که هر دو بازی‌های خاصی هستند.

بهرامی در پاسخ به این سوال که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای چقدر می‌تواند به صنعت بازی‌سازی ما کمک کند گفت: از نظرم برگزاری سالانه چنین جشنواره‌ای خیلی لازم است. در خیلی موارد می‌تواند به ما کمک کند. علاوه بر اینکه ایجاد انگیزه می‌کند، باعث می‌شود خیلی از پروژه‌ها سریع‌تر تکمیل شوند تا به جشنواره برسند. ضمن اینکه این قوت قلب را به بازی‌سازها می‌دهد که یک جایی وجود دارد که پروژه‌های خوب در آن دیده شوند. این می‌تواند باعث شود هدف اول بازی‌سازی در کشور درآمدزایی نباشد و حداقل تعدادی از بازی‌سازها دنبال انجام کار با کیفیت باشند. خیلی از بازی‌سازها به جای اینکه تمرکزشان روی کیفیت بازی باشد، روی این است که با کدام استراتژی می‌توانند پول بیشتری از طریق پرداخت درون برنامه‌ای به دست آورند.

او در مورد اضافه شدن بخش فرهنگی به جشنواره گفت: بستگی به عملکرد این بخش و شناسایی درست بازی‌هایی با کاربرد فرهنگی دارد. من صحبت‌های دبیر بخش فرهنگی جشنواره را شنیدم و به نظرم دید خیلی خوبی نسبت به این قضیه وجود داشت. اینکه بازی فرهنگی قرار نیست یک سری متن یا بیانیه باشد یا یک سری تصویرسازی صرف برای اینکه پیام خاصی را برسانیم. از لحاظ فرهنگی ارزش آن عنوانی بیشتر است که بتواند از طریق خود فعل «بازی کردن» آن کار فرهنگی را انجام بدهد.

مهدی بهرامی در ادامه صحبت‌هایش در مورد ثبت‌نام اینترنتی و ارسال آثار صحبت کرد و افزود: به نظرم تصمیم خیلی خوب و موثری بود. مخصوصا برای جشنواره‌ای که برای ارزیابی محتوای دیجیتال شکل گرفته خیلی جالب نیست که ارسال اثر به شکل سنتی و فیزیکی انجام شود. ارسال بازی ۳۰ مگابایتی از طریق CD یاDVD   بهینه نبود و شاید یک جور اسراف محسوب می‌شد.

وی در ادامه از کارها و اتفاقاتی که باعث رشد و پیشرفت جشنواره می‌شود صحبت کرد و گفت: به نظرم داوری مناسب می‌تواند بیشترین کمک را به جشنواره کند. استفاده از داورانی که در سطح جهانی صاحب نظر هستند و به بازی با دیدی کلی و انتقادی نگاه می‌کنند نه صرفا امتیازدهی به جزئیات فنی یا بصری بازی، می‌تواند باعث پیشرفت شود. البته جزئیات تکنیکی و بصری هم اهمیت خاص خودشان را دارد و باید جوایز خودشان را هم داشته باشند ولی انتخاب بهترین بازی‌ها باید توسط افرادی صورت بگیرد که نگاه باز و کلی نسبت به یک بازی دارند.

وی افزود: مورد دیگر هم بخش‌بندی جوایز است که می‌تواند تاثیر خیلی بزرگی روی نتیجه جشنواره داشته باشد. از نظر من بخش‌بندی جشنواره از طریق ژانربندی کار درستی نیست و باعث می‌شود بازی‌سازها را به سمت این ژانرهای خاص و از پیش تعریف شده سوق دهد. تعداد جوایز بی‌دلیل بالا می‌رود و در عین حال خیلی از بخش‌ها هم پوشش داده نمی‌شود.

بهرامی در پایان صحبت‌هایش به دو بازی فرش و انگاره و همین‌طور ایده شکل‌گیری آن‌ها اشاره کرد و از ارسال دیرهنگام فرش به جشنواره گفت: ایده‌ی بازی انگاره هفت هشت سال پیش وقتی دبیر هندسه دبیرستان سوالی را مطرح کرد شکل گرفت. بازی فرش هم وقتی از ایران برای ادامه تحصیل رفته بودم و کمی دلتنگ شده بودم ساختم. علت ارسال دیرهنگام فرش نیز این بود که این بازی را سه چهار سال پیش وقتی ایران نبودم ساختم. آن موقع جشنواره به شکل سنتی برگزار می‌شد و ارسال نسخه فیزیکی بازی از هلند به ایران خیلی آسان نبود. چند ماهی است به ایران برگشته‌ام و امکان شرکت کردن در جشنواره فراهم شده بود. بازی انگاره هنوز عرضه نشده و امیدوارم تا چند ماه آینده تکمیل و آماده عرضه شود.