۱۰ رویداد مهم که بازی‌سازان نباید از دست بدهند

صنعت بازی‌های ویدیویی در سراسر جهان در حال رشد و پیشرفت است و معمولا بهترین مکان‌ها برای آشنایی با تغییرات و پیشرفت‌های روز، رویدادهایی هستند که هر سال در کشورهای مختلف در این حوزه برگزار می‌شوند. با حضور در این رویدادها می‌توانیم از آخرین تغییرات مطلع شویم و دست کم از نظر دانش و اطلاعات هم‌‎سو با سایر فعالین قدم برداریم. در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به ۱۰ رویداد مهم صنعت بازی‌سازی که بازی‌سازان نباید آن‌ها را از دست بدهند. رویدادهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند رویدادهایی تخصصی هستند و بیشتر حالتی تجاری و علمی دارند.

۱ . Gamescom

گیمزکام همیشه در صدر رویدادهای مربوط به بازی‌های ویدئویی بوده است. نمایشگاهی بزرگ که از نظر تعداد شرکت‌کننده همواره رکورددار است. شاید گیمزکام در نگاه اول صرفا یک نمایشگاه و چند همایش باشد شبیه به E3 که بازی‌های جدید در آن‌ها معرفی می‌شوند. اما اگر سری به سایت این رویداد بزنید و توضیحات مفصل آن را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که هدف اصلی گیمزکام، هدفی تجاری است. نمایشگاه گیمزکام به واسطه حضور غرفه‌ها و سالن‌های قرار ملاقاتی که در آن وجود دارد، محفل مناسبی برای ملاقات بازی‌سازان مستقل با شرکت‌های بزرگ است. از سوی دیگر ارگان دولتی آلمان و شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه سرگرمی نیز در این رویداد شرکت دارند و با آخرین دستاوردهای صنعت بازی‌سازی آشنا می‌شوند. در واقع با یک تیر دو نشان را می‌زنید! علاوه بر این که با جدیدترین محصولات و تکنولوژی‌های موجود آشنا می‌شوید، این امکان را دارید تا قرارهای تجاری گسترده‌ای داشته باشید و خود را محک بزنید. به این ترتیب اگر شرایط حضور در این نمایشگاه را دارید، به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.

۲ . Game Connection

وقتی در سال ۲۰۰۱، پیر کارد اولین‌بار نمایشگاه گیم کانکشن را برگزار کرد، شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این نمایشگاه تا به این اندازه تاثیرگذار و برگزاری آن ادامه‌دار باشد. همان‌طور که از نام این رویداد هم مشخص است، گیم کانکشن، رویدادی برای ارتباط بهتر میان فعالین حوزه بازی‌سازی است. این نمایشگاه که رویدادی B2B به شمار می‌رود، از نظر تجاری در صدر بهترین رویدادهای بازی‌های ویدئویی قرار می‌گیرد. سیستم مدیریت آنلاین ملاقات‌ها و همین‌طور فضای خوبی که در رویداد حاکم است، باعث شده تا هر دوره بازی‌سازان زیادی از سرتاسر دنیا به این نمایشگاه بروند. نمایشگاهی که باعث پیشرفت تیم‌های زیادی شده است. با توجه به حضور شرکت‌ها، ناشرها و تهیه‌کننده‌های بزرگ در این رویداد، تیم‌های مستقلی که ایده‌های تازه‌ای دارند همواره موفق می‌شوند با این شرکت‌ها کار کنند. اگر بازی‌ای که ساخته‌اید یا در حال ساخت آن هستید استانداردهای لازم را داشته باشد، به احتمال زیاد موفق خواهید شد در گیم کانکشن با یک ناشر خوب تعامل کنید!

۳ . WhiteNights

کنفرانس وایت نایتز یا مجموعه همایش‌های وایت نایتز، از جمله رویدادهای مهمی است که عموم شرکت‌کنندگان آن را بازی‌سازان تشکیل می‌دهند. این رویداد مهم که به‌طور کلی تجاری است، چهار بار در سال برگزار می‌شود. میزبان این رویداد کشورهای جمهوری چک، قبرس و روسیه هستند. این رویداد هر ساله میزبان بیش از ۴ هزار نفر است که عموم آن‌ها تیم‌های مستقل بازی‌سازی هستند. به پاس حضور شرکت‌های بزرگی همچون بیگ فیش، باندای نامکو و کینگ این رویداد در میان رویدادهای مهم تجاری صنعت بازی‌سازی قرار گرفته است. در صورت از دست دادن فرصت‌هایی همچون گیم کانکشن، وایت نایتز می‌تواند گزینه جذابی باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه این رویداد چهار بار در سال و در کشورها و شهرهای مختلف برگزار می‌شود این فرصت را به وجود می‌آورد تا در زمان‌های مختلفی در آن حضور پیدا کنید.

۴ . GIST

کشور ترکیه صنعت بازی‌سازی رو به رشدی دارد و چند سالی است که در این حوزه رویداد جذاب و معتبری تحت عنوان GIST برگزار می‌کند. این رویداد با حضور شرکت‌های به نام و شرکت داشتن حداکثری طرفداران بازی‌های ویدئویی توانسته در لیست برترین رویدادهای صنعت بازی قرار بگیرد و میزبان علاقه‌مندان زیادی باشد. به واسطه برپایی نمایشگاه بازی در این رویداد، اقشار مختلفی از طرفداران بازی در این رویداد شرکت می‌کنند که جذابیت آن را دوچندان کرده است. از سوی دیگر برپایی کارگاه‌ها و همین‌طور قرار ملاقات‌های تجاری در GIST هم اهمیت آن را دوچندان کرده است.

۵ . Ludicious

جشنواره بازی زوریخ دیگر رویدادی است که بازی‌سازان باید آن را در لیست خود قرار دهند. این رویداد بزرگ شامل نمایشگاه، کنفرانس بازی‌سازان، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات و فضای تجاری می‌شود. از همین‌رو افراد تاثیرگذار زیادی از جمله کیت ادواردز حضور پررنگ و چشمگیری در آن دارند. تا به حال سه دوره از این رویداد برگزار شده و امسال چهارمین سالی است که شهر زوریخ میزبان فعالین صنعت بازی‌سازی خواهد بود. کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌های معتبری که در Ludicious برگزار می‌شود باعث شده تا این نمایشگاه در لیست ده‌تایی ما قرار بگیرد!

۶ . TGC

نمایشگاه TGC یا Tehran Game Convention سال گذشته برای اولین‌بار در تهران برگزار شد. نمایشگاهی تجاری که حالتی B2B دارد و بازی‌سازان زیادی از سرتاسر دنیا در آن حضور یافتند. تی‌جی‌سی شروع یک حرکت خوب و بین‌المللی در ایران بود و امسال نیز قرار است برای دومین بار در تاریخ ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار شود. تی‌جی‌سی بزرگ‌ترین رویداد تجاری در صنعت بازی‌ در میان ۳۳ کشور منطقه گیمیستان است. از همین‌رو اهمیت بسیاری دارد و فعالین مختلف حوزه گیم در کنار علاقه‌مندان به بازی و بازی‌سازی در آن شرکت می‌کنند. به واسطه برپایی کارگاه‌های آموزشی با حضور سخنرانان معتبر، تی‌جی‌سی در بین رویدادهای مهم صنعت بازی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر توانایی برپایی ملاقات‌های تجاری مختلف سبب شده تا تیم‌های مستقل بتوانند به راحتی و بدون حضور هیچ واسطه‌ای با ناشران و تهیه‌کنندگان در ارتباط باشند.

۷ . IMGA

رویدادهایی که تا به اینجا معرفی کردیم، تقریبا تمام بخش‌های صنعت بازی را پوشش می‌دادند. اما رویدادی که حال قصد معرفی آن را داریم، کمی متفاوت است. IMGA برخلاف سایر رویدادها فقط در مورد بازی‌های موبایل است و تنها پلتفرم‌هایی که حرفی برای گفتن در آن دارند اندروید، iOS و سایر بسترهای موبایل هستند. برپایی مسابقه و داوری میان بازی‌های موبایل یکی از بخش‌های مهم این رویداد است. اما اگر از مسابقه مهم این رویداد بگذریم، به بخش B2B آن می‌رسیم. بخشی که با هدف انتقال دانش و ملاقات‌های تجاری برپا شده است. IMGA برای کشورهای حوزه منا، چین و حتی در سطح جهانی برگزار می‌شود.

۸ . QUO VADIS

وقتی وارد سایت رویداد QUO VADIS می‌شوید خیلی زود متوجه خواهید شد که اساس این رویداد بر پایه برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های مختلف جلو می‌رود. رویدادی که باعث شده بازی‌سازان اروپایی زیادی با هم ملاقات داشته باشند و در حوزه انتقال تجربه و دانش با یکدیگر همکاری کنند. البته تمام برنامه‌های این رویداد به کلاس‌های آموزشی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه فضایی برای برپایی ملاقات‌های دوستانه و صحبت نیز تدارک دیده شده که در آن شرکت‌های گوناگونی همکاری خود را با یکدیگر آغاز می‌کنند. بیشتر شرکت‌کنندگان این رویداد از فضای دوستانه آن صحبت می‌کنند که در نوع خودش جالب است. حضور سخنرانان بین‌المللی و شهیر نیز مزید بر علت شده تا QUO VADIS میان رویدادهای مهمی قرار بگیرد که بازی‌سازان نباید آن را از دست بدهند.

۹ . Digital Dragons

بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی در اروپای مرکزی! این شعاری است که در سایت رویداد Digital Dragons نوشته شده و مخاطب را برای شرکت در این رویداد ترغیب می‌کند. Digital Dragons از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را در کشور لهستان آغاز کرده و هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد. برپایی جشنواره، فضای تجاری و کنفرانس‌های آموزشی از موارد شاخصی است که در این رویداد به چشم می‌خورد. یکی از عمده دلایلی که باعث اهمیت این رویداد شده حضور شرکت‌های بزرگ از جمله سی‌دی پراجکت‌رد، تکلند، اکتیویژن و... است. این شرکت‌ها علاوه بر ارائه کنفرانس‌های آموزشی در بخش تجاری حضور پررنگی دارند و کیفیت رویداد را دوچندان کرده‌اند.

۱۰ . Nordic Game

آخرین رویدادی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، نوردیک گیم است. این رویداد که در کشور سوئد برگزار می‌شود در این چند سال اخیر بازدیدکنندگان زیادی داشته است. Nordic Game در بین آن دسته از رویدادها قرار می‌گیرد که هدف اصلی‌شان موضوعات علمی و توجه به بازار است. فعالیت Nordic Game از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. به‌طور میانگین شرکت‌کنندگان این رویداد حدود ۱۵۰۰ نفر هستند اما در سال ۲۰۱۶، به خاطر حضور هیدئو کوجیما در این رویداد و برپایی کنفرانس، تعداد شرکت‌کنندگان به بیش از ۲۵۰۰ نفر رسید. حضور ناشرهای مختلف در این رویداد و البته برپایی کارگاه‌های آموزشی از مواردی است که موجب شده رویداد Nordic Game در لیست رویدادهای مهم بازی‌سازی قرار بگیرد.

اگر بازی‌ساز هستید یا به بازی‌سازی علاقه دارید، تمام سعی خود را بکنید تا حداقل در یکی از این رویدادهای مهم شرکت کنید.