چشم‌انداز فناوری‌های پیشرو و تاثیر آن‌ها در صنعت بازی‌های ویدئویی در سال 2018

صنعت بازی‌های ویدئویی از معدود صنایع در حال گسترش دنیا است که به همان اندازه که برای تولیدکنندگانش جذاب و اشتیاق برانگیز است، برای مصرف‌کننده‌ها و کاربران روزافزونش نیز جادویی و جذاب است. عرضه‌ی محصولات جدید که همواره برپایه‌ی رشد فناوری بنا نهاده شده باعث شده، هر سال شاهد پدیده‌ها، پیشرفت‌ها و تجربیات تازه‌تری در عرصه بازی‌های ویدئویی باشیم. در واقع یک فرمول وجود دارد؛ وقتی محصولی هر سال به‌روزتر و بهتر می‌شود، اقبال به خرید و مصرف آن نیز بیشتر می‌شود و همین یک رابطه‌ی دوطرفه‌ی سالمِ تولید به مصرف را پایه‌گذاری می‌کند که نهاد آن فناوری و تزریق بدون کم و کاستش به صنعت ساخت بازی است. در مقاله‌ای که خواهید خواند یک بررسی اجمالی خواهیم داشت روی شش گرایش مهم صنعت گیم که پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 تاثیر زیادی در صنعت بازی‌های ویدئویی داشته باشند.

1- هوش مصنوعی: هوش مصنوعی یا AI از فناوری‌هایی است که همواره در معرض پیشرفت قرار دارد. در عرصه‌ی بازی‌های ویدئویی هم، هوش مصنوعی از همان نخستین روزها، هم‌پای پیشرفت‌های این عرصه حرکت کرده است. در واقع هوش مصنوعی چهارچوبی بوده که همواره، بازی و اجزای مهمش بر اساس آن پی‌ریزی شده‌اند. پیش‌بینی می شود سال 2018 هم این پیشرفت‌ها ادامه داشته باشد و با نتایج بسیار بهتری همراه باشد. هم‌اکنون دانشگاه ایالتی میشیگان که به شکل کاملا تخصصی بر روی پیشرفت‌های این فناوری تحقیق می‌کند، قصد دارد با کمک عنصر یادگیری در هوش مصنوعی، الگوی رفتاری بازی‌کننده‌های واقعی را برای هوش مصنوعی به عنوان یک الگوریتم به نمایش دربیاورد تا هوش مصنوعی با یادگرفتن حرکات و رفتارهای کاربران انسانی، باعث تولید چالشی بزرگ برای کاربران در زمان بازی کردن شود. قدم بسیار بزرگی که می‌تواند به هرچه واقعی‌تر شدن بازی‌ها، خصوصا بازی‌های آفلاینی که کاربران در آن با حریفانی مجهز به هوش مصنوعی رقابت می‌کنند، کمک کند.

2- محاسبات لبه‌ای EDGE Computing: بسیاری بر این باورند که محسابات لبه‌ای یا EDGE Computing آینده‌ی اینترنت را رقم خواهد زد. در این فناوری جدید که از اینترنت اشیا استفاده می‌کند، دیتا بدون ارسال به مرکز دیتا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب تاخیری که در زمان دسترسی به دیتاها در اینترنت معمولی وجود دارد از بین می‌رود و می‌شود با کمک آن، دیتاهای بسیار حجیم را به راحتی و با سرعت بالا انتقال داد. کارشناسان معتقدند که این روش باعث رونق هرچه بیشتر فروش بازی‌ها به شکل دیجیتالی خواهد شد. در حال حاضر بازی‌ها در اپ استورها یا فروشگاه‌هایی موجود هستند که باید آن را خرید و سپس دانلود کرد. با کمک این روش، دانلود کردن عملا از بین می‌رود و دیتا و بازی مورد نظر با کم‌ترین تاخیر در دسترس کاربر قرار خواهد گرفت. با توجه به این‌که قرار است سال 2018، سال توسعه‌ی این فناوری جدید وب باشد، باید این سال را آغازی بر تحولی عظیم در ارائه‌ی دیجیتالی بازی‌ها دانست.

3- فناوری واقعیت مجازی VR: فناوری نوپای واقعیت مجازی در ابتدای مسیر خود قرار دارد و طی دو سه سالی که از عرضه‌ی رسمی سخت‌افزارها و بازی‌های مرتبط با آن می‌گذرد، به دلایلی در بین کاربران عمومیت پیدا نکرده است. گران بودن هدست‌های مورد نیاز، رده‌بالابودن و گرانی سخت‌افزاری که این هدست‌ها با کمک آن کار می‌کنند و بازی‌هایی که هنوز راه درست استفاده‌ی بهینه از این فناوری را نیافته‌اند از دلایل مهم فروش نه‌چندان بالا و عدم توسعه‌ی مناسب این فناوری به حساب می‌آیند. اما سال 2018 سالی خواهد بود که در آن بازی‌سازها بازی‌هایی تولید می‌کنند که به سخت‌افزارهای قدرتمند جهت اجرا نیاز داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود قیمت سخت‌افزارهای قدرتمندی که پایه‌ی استفاده از فناوری VR هستند ارزان‌تر شود و به این ترتیب بازی‌سازها این تمایل را خواهند داشت که به سمت ساخت بازی‌هایی گرایش پیدا کنند که از فناوری VR استفاده می‌کنند. بازی‌هایی که ژانرهای مختلفی را دربر خواهند گرفت و حتی حرکت به سمت عنوان‌های چندنفره‌ی آنلاین را شاهد خواهیم بود.

4- واقعیت افزوده AR: برخلاف واقعیت مجازی و سخت‌افزار گران‌قیمت آن، واقعیت افزوده به دلیل سهولت در دسترسی، ارزان‌بودن، عدم نیاز به سخت‌افزاری قدرتمند و امکان استفاده در بیشتر دستگاه‌های هوشمند (گوشی و تبلت)، اقبال بیشتری در بین کاربران داشته است. شرکت‌های بازی‌سازی هم قبل از این نشان داده‌اند در ساخت بازی‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کند کم نمی‌گذارند. با این حال سال 2018 را سال ورود بازی‌های واقعیت افزوده به عرصه‌ی بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین می‌دانند. اتفاقی که سود حاصل از این فناوری را چند برابر خواهد کرد.

5- بازی‌های آنلاین چند نفره: بازی‌های آنلاین چند نفره یا MMO اصلا پدیده‌ی نویی نیستند ولی در حال حاضر در اوج دوران حضورشان در چرخه‌ی اقتصادی بازی‌های ویدئویی قرار دارند. پیش‌بینی شده که سال 2018 سالی باشد که عرصه‌ای جدید در حوزه‌ی بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین پیش‌روی سازنده‌ها قرار بگیرد. بازی‌های آنلاین چند نفره‌ی موبایلی از جمله‌ی این پیشرفت‌های جدید خواهند بود. البته در حال حاضر هم شاهد این روند هستیم و بازی‌هایی مانند PUBG و «فورتنایت» (Fortnite) با عرضه‌ی بازی‌های خودشان روی گوشی‌ها، دایره‌ی کاربران بازی‌های آنلاین چندنفره را بسیار گسترش داده‌ و قطعا سود حاصل از آن را افزون‌ خواهند کرد. ساخت این شکل بازی‌ها تحت فناوری‌های VR  و AR نیز از اتفاقاتی است که در این سال رخ خواهد داد.

6- بازی‌های eSports: ورزش‌های الکترونیکی حوزه‌ای است مملو از فرصت‌های تجاری و منابع درآمد. همین موضوع باعث شده شرکت‌های فعال در حوزه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در کنار ناشرین بازی‌ها به این بخش علاقه‌مند شوند. در واقع گسترش ورزش‌های الکترونیکی و رسمیت یافتن آن‌ها هر روز بیشتر بر فرایندهای ساخت و طراحی بازی اثرمی‌گذارند. مخاطب این ورزش‌ها بسیار ارزشمند و جهانی هستند، تعداد آن‌ها نیز در حال افزایش است. سال 2018 سالی است که در آن با گسترش پخش زنده‌ی مسابقات، افزایش تبلیغات در زمان پخش این مسابقات و اضافه شدن پلتفرم‌ها و فناوری‌های جدیدی مانند VR  و AR به آن، شاهد عمومیت بیشتر و تجاری‌تر شدن این ورزش‌ها خواهیم بود.