وزیر ارشاد: سهم خود را از بازار جهانی بازی‌های رایانه‌ای بگیریم

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران شنبه شب ۱۹ اسفندماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر سابق ارشاد و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در بزرگ‌ترین جشن بازی‌سازان کشور، بازی‌های برگزیده سال 1396 معرفی شدند. همچنین جشنوراه فروش نوروزی به طور رسمی آغاز شد. گزارش کامل این مراسم را می‌خوانید.

 

رقابت 1000 بازی‌ساز در جشنواره هفتم

محمد حاج میرزایی دبیر هفتمین جشنواره رایانه‌ای تهران در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: بیش از هزار بازی‌ساز از سراسر کشور آثار خود را به جشنواره ارسال کردند.

وی افزود: بیش از 100 نفر عضو تیم اجرایی برگزاری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، در 4 ماه گذشته برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد تلاش کردند.

حاجی‌میرزایی با بیان این که مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این رویداد ارتقای صنعت بازی‌سازی در کشور است گفت: امیدواریم در این جشنواره توانسته باشیم پیام این صنعت را به گوش مسوولان و سیاست‌گذاران برسانیم و همچنین زمینه آشنایی گیمرها با بهترین بازی‌های ایرانی فراهم آمده باشد.

دبیر هفتمین جشنواره گیم تهران با بیان این که بازی‌های ویدئویی یکی از موثرترین رسانه‌ها برای انتقال پیام است گفت: این صنعت دیگر صنایع فرهنگی را پشت سر گذاشته و هر سال هم این فاصله بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی ما به عنوان میراث‌دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، باید در راه توسعه این صنعت بکوشیم.

وی با اظهار تاسف از این که برخی بازی‌سازان برتر سال گذشته اکنون در کشورهای دیگر به بازی‌سازی مشغولند گفت: امیدواریم سال آینده همه بازی‌سازان برتر این رویداد را با کارهای بهتر در جشنواره هشتم ببینیم.


انتقاد هیات داوران از آثار هفتمین جشنواره گیم تهران

هیات داوران هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در بیانیه‌ای، آثار امسال بازی‌سازان را چندان رضایت‌بخش ندانستند.

براساس این بیانیه روند فنی بازی‌های ایرانی با وجود پیشرفت فناوری و افزایش منابع آموزشی، چندان رضایت‌بخش نیست. در بخش طراحی بازی‌ نیز بازی‌ها بر بازار داخلی تمرکز داشته و از خلاقیت و نوآوری فاصله گرفته‌اند.

همچنین هیات داوران در بخش هنری به انتظارات اولیه نرسید و میانگین امتیازات این دوره پایین‌تر از دوره پیش بود. در بخش بازی‌نامه و داستان بازی نیز هیات داوران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی، هیچ بازی‌نامه‌ای را شایسته تقدیر ندانستند. اما در بخش بازی‌های داستان محور شرایط امیدوارکننده‌تر است.


اعلام رسمی تاسیس خانه بازی‌سازان

در ادامه این مراسم تاسیس خانه بازی‌سازان به صورت رسمی اعلام شد.

فرزام ملک‌آرا عضو هیات موسس خانه بازی‌سازان در این باره گفت: فقدان یک صنف و انجمن در صنعت بازی‌های رایانه‌ای به شدت احساس می‌شد که خوشحالیم با تلاش‌های صورت گرفته بالاخره خانه بازی‌سازان به عنوان مجموعه‌ای صنفی، غیرتجاری و غیرانتفاعی تشکیل شد.

وی افزود: امکان عضویت بازی‌سازان به صورت حقیقی در خانه بازی‌سازان فراهم است و کافی است که متقاضی عضویت حداقل در یک پروژه بازی‌سازی در یکی از چهار رشته فنی، طراحی، مدیریت تولید یا موسیقی فعال بوده باشد.

 

بازار هزار میلیاردی صنعت بازی دست یافتنی است

باقر صمدی مدیرکل توسعه محصول و خدمات ایرانسل نیز در این مراسم گفت: وجود 23 میلیون کاربر بازی در ایران، که 80 درصد آنها زیر 35 سال سن دارند و 77 درصدشان با گوشی بازی می‌کنند، یک فرصت بزرگ برای توسعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.

وی با بیان این که ایرانسل با دراختیار داشتن بیشترین کاربران جوان، به حمایت از بازی‌سازان و بازیکنان می‌پردازد گفت: شرایط ویژه‌ای را برای عرضه بازی‌های رایانه‌ای از طریق اپ‌استور چارخونه در نظر گرفته‌ایم.

صمدی با بیان این که ایرانسل بسته‌های دیتای ویژه بازی‌سازان ارایه کرده است گفت: امیدواریم صنعت گیم روز به روز پیشرفت کند و به بازار هزار میلیاردی گیم که دور از دسترس نیست دست یابیم.

 

رتبه نخست بازی‌سازی در منطقه هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از یک سفر استانی مستقیما به جشنواره آمده بود، در این مراسم با یادآوری اینکه اکنون در عرصه بازی‌های رایانه‌ای از افق 20 ساله توسعه جلوتریم و رتبه نخست منطقه را در اختیار داریم، گفت: امروز بازی‌ها آنقدر جدی شده‌اند که در حوزه‌های آموزش، ‌درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن‌ها تعریف می‌شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.

سید عباس صالحی در این مراسم در سخنانی کوتاه با ابراز خوشحالی از حضور در جمعی از «جوانان خلاق» گفت: اگر مهمترین تحولات چند دهه اخیر در زندگی بشر را بخواهیم نام ببریم به نظرم دو چیز یعنی فضای مجازی و دیگری صنعت بازی بیشترین تحولات زندگی بشر را به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: بازی در سال‌های اخیر هم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه‌های نرم افزاری تحولات بسیاری را تجربه کرده که آنقدر گسترده و سریع است که خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

صالحی افزود: در حوزه اهداف، اگرچه بازی‌ها با سرگرمی مسیر خود را آغاز کردند اما امروز بازی‌ها آنقدر جدی شده‌اند که در حوزه‌های آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن‌ها تعریف می‌شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: در ایران در سال 92، 16 میلیون گیمر داشتیم که در سال ۹۴ به 23 میلیون رسیده است. میانگین سنی گیمرها هم دیگر نوجوانان نیستند. در برخی کشورهای جهان مانند آمریکا این معدل سنی به ۳۵ سال می‌رسد.

صالحی با اشاره به اینکه «ما انسان‌ها همه در حال بازی‌ هستیم و دیگر این حوزه محدود به کودکان نیست» صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: بازی زندگی ما را فراگرفته است همانطور که دیگر فضای مجازی، مجازی نیست، بازی هم دیگر بازی نیست. با این نگاه بازی‌سازان را باید جدی گرفت چراکه برای یک اتفاق جدی در زندگی امروز ما ورود پیدا کرده‌اند. گویی تنها در حاشیه زندگی حرکت نمی‌کنند و در متن حضور دارند.

وزیر ارشاد افزود: بازی‌سازی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است. اگر در افق ۲۰ ساله در برخی از حوزه‌ها هنوز به رتبه اول منطقه نرسیده‌ایم اما در بازی‌سازی رتبه اول منطقه شده‌ایم و این نشان می‌دهد می‌توانیم این مسیر را در رقابتی گسترده‌تر و جدی‌تر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: ورود به بازارهای جهانی را باید بالاتر ببریم تا سهم‌مان از بازار جهانی ارتقا پیدا کند. بازی را باید با هویت خود بسازیم. وقتی از هویت و بومی‌سازی صحبت می‌کنیم منظور تکرار گذشته نیست بلکه منظور نوخوانی گذشته و آوردن آن به زمان حال و آینده است.

صالحی خطاب به بازی‌سازان گفت:‌ قصه‌های خود را باید بازخوانی مدرن کنیم؛ کلیله و دمنه، نظامی و شاهنامه را باید به روز بخوانیم. می‌توانیم برای همه این قصه‌ها فضاهای تازه‌ای را بسازیم و ممنونم از همه شما که برای این دنیای جدی، فضاهای تازه‌ای را خلق می‌کنید.



منچرز نظر مردم را جلب کرد

در این مراسم در دو بخش جوایز فرعی و اصلی، برترین بازی‌های ایران معرفی شدند. همچنین بازی منچرز به عنوان بهترین بازی سال از نگاه مردم انتخاب شد. هیات داوران همچنین اعلام کرد هیچ بازی را مناسب عنوان بهترین بازی سال تشخیص نداده‌اند.

فهرست کامل جوایز هفتمین جشنواره به این شرح است:

جوایز بخش فرعی:

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین دستاورد فنی: امیرو ماهی بگیر

دیپلم افتخار بهترین دستاورد طراحی بازی: امیرو ماهی بگیر

غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی: Unsight

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری دوبعدی: فیشیمو

غزال زرین بهترین دستاورد هنری دوبعدی: مزرعه بهاری

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی: هردنبیل

غزال زرین بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی: خاک

دیپلم افتخار بهترین دستاورد صدا: آشوب در مزرعه

غزال زرین بهترین دستاورد صدا: مزرعه بهاری

دیپلم افتخار بهترین دستاورد موسیقی: سایه‌ روشن: تابستان سیاه

غزال زرین بهترین دستاورد موسیقی: خروس جنگی: تاج و تخت

دیپلم افتخار بهترین دستاورد دوبله: سایه روشن: تابستان سیاه

دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان بازی: کلوپ کاراگاهان

غزال زرین: بهترین دستاورد داستان بازی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین بازی با محتوای فرهنگی: ایران 57


جوایز اصلی:

غزال زرین بهترین بازی در ژانر اکشن: خروس جنگی: تاج و تخت

غزال زرین بهترین بازی در ژانر ماجرایی: بال‌های تاریک 2

غزال زرین بهترین بازی در ژانر استراتژی و مدیریتی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین بازی در ژانر سکوبازی: Unsight

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ساده: پاپالند: فرار کله‌ها

غزال زرین بهترین بازی در ژانر ساده: امیرو ماهی بگیر

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ورزشی: جی‌تی: کلوپ سرعت

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر اکشن ماجرایی: ایران 57

 

غزال زرین بهترین بازی سال از نگاه مردم: منچرز