۳۰ درصد درآمد اپلیکیشن‌نویسی ایران در دست بازی‌سازان است

وزیر ارتباطات گفت: ۳۰ درصد درآمد تولید اپلیکیشن های موبایلی در کشور در اختیار توسعه دهندگان نرم افزارهای بازی (گیم) است. وی در جدیدترین گزارش خود از بازار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، به بازار جذاب و بِکر بازی های موبایلی پرداخت.

به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با استناد به گزارش بهمن ماه بازار نرم افزارهای اندرویدی (کافه بازار) نوشت: با وجود این که حدود ۴ درصد از توسعه دهندگان نرم افزارهای موبایل محور ایران مشغول توسعه بازی‌ها هستند، اما ۳۰ درصد از درآمد کل توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایلی را به خود اختصاص داده‌اند.وی گفت: نکته جالب دیگر، این است که متوسط اشتغال کسب و کارهای نوپای فعال در توسعه بازی های آنلاین نسبت به دیگران بالاتر است.

پیشتر دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفته بود: در حوزه بازی‌ سازی به ویژه در بخش موبایل توانایی‌های زیادی داریم و نه تنها در منطقه با اختلاف اول هستیم بلکه با سطح اول بازی‌ سازی دنیا در حوزه موبایل نیز اختلاف اندکی داریم.

به گزارش تسنیم، آمار بخشی از این گزارش در توئیت وزیر ارتباطات آمد اما براساس نمونه آماری کافه بازار، ازمجموع بیش از 19 هزار تیم توسعه دهنده ایرانی بیش ازهفت هزار توسعه دهنده در دسته توسعه‌دهندگان فعال قرار می‌گیرند که حداقل های درآمدی یا نصب فعال را داشته‌اند.

علاوه بر این، گزارش مذکور به ایجاد بیش از 20 هزار شغل مستقیم توسط این صنعت اشاره کرده و با اعلام این که قضاوت درباره تعداد شاغلان غیرمستقیم سخت است، آورده است: با این حال براساس داده‌ها پیش‌بینی می‌شود دربخش های حمل‌ونقل،حمل بار، غذا و خوراکی ها، خدمات منزل و خودرو، خدمات پزشکی، فروشگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی حداقل 490 هزار شاغل انفرادی یا بنگاه اقتصادی از خدمات برنامه‌های موبایلی بهره می‌برند و به کمک این بستر با مشتریان خود در ارتباط هستند.

همچنین 63 درصد شاغلان این صنعت مدارک دانشگاهی دارند و توسعه دهندگانی که به درآمد و نصب فعال بیشتری رسیده‌اند، از تعداد شاغلان با مدارک دانشگاهی بیشتری برخوردار هستند.